Årets första fästing..

tinafinis

Trådstartare
Ja nu är dom här. Visserligen plocka jag en i december på tösen, men nu har nog säsongen börjat.

I huvudet så satt det en liten liten pluttig fästing. Jag har allt ögon för dom och missar dom inte.

Är det dags att sätta på medel??
Vad tycker ni?
Dom kanske hinner bli resistenta eller nåt...

Sv: Årets första fästing..

Jag la på mina hästar Switch för två veckor sen...och nej, än så länge har jag inte hört nåt om "resistens".

Nä vad bra. Då ska jag med se till att göra det. Nu fäller hon inte lika hysteriskt som innan heller. Så fästingarna har hittat till tingsryd oxå?

Japp...Har plockat två från ena hunden för en månad sen, hatar dessa odjur!!!

Hittade med en äcklig fästing på pållen igår, usch den här sommaren blir inte rolig, när de parasiterna överlevt vintern:(

förra året var det fruktansvärt mycket fästingar. Var ju en mild vinter då med.

Jag gör det inte förrän vi har bytat hage, inga fästingar i nuvarande hage. Inte tillräckligt med gräs för det.

I början av maj häller jag på Flusa.

Katten hade en fästing idag, och en för några veckor sedan. Vi har plockat några krypande på hunden också så han ska få på sig medel.

Jag har inte ett grässtrå i hagen min häst går i men tydligen fästingar.

Väljer Flusa eftersom det funkar mycket bättre på våra hästar. Bättre efekt alltså. På flaskan står det för nötkreatur, 10 ml och det lär vara samma för häst. På en större häst kan det behövas mot 15 ml har jag märkt.
Det är bättre, lite billigare än Switch (det var det när vi köpte sist, var ca 1,5 år sen) och framför allt drygare då dosen är lägre.
Men som sagt det är väl individuellt hur det funkar. Man får ju prova att hälla på lite först också så hästen tål det. Jag har för mig att Flusa tyvärr är giftigare än Switch men jag tar hellre det än att få borrelia och annat skit på hästen.

Hej. Hur var det nu igen med Flusa? Är det lika bra som Switch eller bättre? Varför väljer du Flusa i stället?

Är det samma dos? :confused:

Jag tycker Flusan är bättre och det är mer koncentrerad så det blir billigare i längden. Samma flasktyp/storlek - i stort sett samma pris...men, en dos Switch för en stor häst är 40ml och motsvarande för Flusa är 10 ml.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 873
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 058
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka