Arbetsrep?

Skreppur

Trådstartare
Det är såhär att jag är ute efter ett arbetsrep på 4m men har inte råd att beställa från webbsidor och liknande så jag tänkte göra ett eget. Jag var på en båtaffär och kollade och dom har ju mängder med tjocka rep!

1. Hur tjockt ska repet vara? Repgrimman ska ju vara 6-8mm men arbetsrepet då?

2. Vad för material? Nylon eller bommull?

3. Hur känner man om det är tyngd i repet? Kan man kanske fråga personalen om det? :crazy:

4. Samt den sista, måste man ha läderflärpen på repsnutten?

Sv: Arbetsrep?

Jag har gjort lite repgrimmor och arbetsrep för husbehov och det material som jag har använt till arbetsrep är ett slags polyesterrep, företaget som säljer det kallar materialet för Superpolyester. För att själv kunna göra ett hållbart "öga" genom splitsning valde jag treslaget tågvirke. För kortare rep har jag använt 12 mm tjocklek men för längre har jag använt 8 mm för att det inte ska bli så tungt. Om det är tyngd i repet känner du själv, det är bara att ta två olika sorters rep och hålla i varsin hand så känner du vilket som är tyngst! Naturligtvis så bör det ju vara samma längd på de olika repen som man prövar :smirk:. För att få ett rep med lagom tyngd brukar jag pröva att snurra repet på samma sätt som man gör när man arbetar med en häst, kan jag inte snurra repet på ett vettigt sätt är det endera för lätt eller för tungt. Man måste inte ha en läderflärp på repänden men jag tycker att den kan vara bra, den ger lite extra ljud när man snurrar. Det är "behagligare" för hästen att läderflärpen rör vid den först eftersom den är mycket lättare än ett tungt rep, som gör ganska ont att få på sig om man snurrar det.

/Sara

Jag tänkte göra ett eget grimskaft av rep, lite längre än ett vanligt grimskaft men inte heller så långt som ett vanligt arbetsrep. Hur långt bör det vara? Jag tänkte 2-3 m?

Saen- Vet du om Skeppsforneringen har "superpolyester"? Jag får väll ta titta lite i helgen. 15mm ska jag komma ihåg.

ja gjorde ett eget arbetsrep, 3m i hampa. är jätteskönt men blir stelt om det blir blött... annars är det verkligen helt perfekt. är lika tjockt som ett vanligt bomullsgrimskaft o ja har ingen läderflärp i slutet..

Jag har ingen aning om Skeppsforneringen har "Superpolyester". Jag köpte tågvirket på Clas Ohlson och märket var Aqualine. Enligt specifieringen ska "Superpolyester" bestå av 70% polyestersilke och 30% polyesterull. Men 15 mm?! Jag skrev väl 12 mm?! För 15 mm tror jag börjar bli lite för tjockt för att det ska vara bekvämt att hantera.

/Sara

Det finns ju några "standardlängder" på arbetsrepen eftersom någon/några har prövat ut vilka avstånd som det fungerar bäst att arbeta med hästarna på. Dessa är 12 foot, 22 foot och 45 foot (en foot är 3,05 dm). En del säger att den kortaste längden ska vara 4,4 meter istället för de 3,6 meter som 12 foot blir. Ett vanligt grimskaft ligger väl på ungefär 1,5-2 meter tror jag. Frågan är vad du tänkt ha detta "mellanting" till? Om det bara är att leda en hyfsat väluppfostrad häst så skulle jag kunna tänka mig att ca 2,5-3 meter kan fungera relativt bra.

/Sara

Det är till min 1-åriga nsv unghäst. Det har hänt att hon har stegrat sig några gånger när vi varit ute på promenad - och för att minska risken att tappa henne tänkte jag att det vore bättre med ett lite längre grimskaft, gärna av rep.

Om hon har stegrat sig så skulle jag nog föredra ett "riktigt" arbetsrep, med ett rep som bara är lite längre än ett grimskaft har man inte så mycket möjlighet att hindra hästen att sticka om den vill göra det. Med ett 3,5-4,4 meters arbetsrep kan man få en annan vinkel mellan repet och hästen som gör det svårare för hästen att dels resa sig och dels att sticka iväg. Dessutom har man lite mer säkerhetsavstånd från eventuellt viftande fossingar samtidigt som man har en del rep över som man kan använda för att få hästens uppmärksamhet. Med ett längre rep är det också lättare att kunna använda sin egen vikt istället för bara råstyrka i armarna.

/Sara

Varför jag tvekar inför att införskaffa ett riktigt långt rep är för att jag är osäker på hur det används på bästa sätt - hur jag samlar ihop repet när inte hela repet används, hur jag leder hästen etc.

Kanske kan jag hitta bra exempel i en bok...men förklara gärna:

Hur menar du att vinkeln mellan repet och hästen blir annorlunda? Hur långt avstånd är ur säkerhetssynpunkt optimalt till hästen?
Hur använder jag bäst min egen vikt?

Ett arbetsrep kan man använda på ungefär samma sätt som ett grimskaft, om man inte använder hela repet tar man bara ihop det "överblivna repet" i en stor ögla eller möjligtvis två, ju färre öglor desto bättre, i den hand som är längst bort ifrån hästen. När man lägger öglorna måste man se till att repet kan löpa ur handen fritt och inte ligger i kors någonstans. Att använda arbetsrepet "felaktigt" tror jag är ganska svårt om man har utgångspunkten att det bara är ett lite längre grimskaft. Däremot kan man upptäcka nya användningsområden för det ju mer man använder det och blir van vid att hantera repet. Så jag rekommenderar att göra ett rikigt arbetsrep på en gång istället för ett mellanting.

Vilket avstånd till hästen som är mest optimalt ur säkerhetssynpunkt vet jag inte några mått på men när jag brukar leda hästar brukar jag ha hästen ca 50-75 cm från sidan av mig med hästens huvud i jämnhöjd med min axel.

Man kan tänka sig en triangel som bildas av repet, marken och en "låtsaslinje" som går från marken upp till den punkt i grimman där repet sitter fast. Om man har ett kort rep kan man inte förflytta sig så långt ifrån hästen och därmed blir vinkeln ganska liten. Om man har ett längre rep kan man förflytta sig längre bort och vinkeln blir då större. Det är det här som jag menar med att vinkeln mellan repet och hästen blir annorlunda. Fördelen med att få en större vinkel är att man inte försöker hindra hästen att resa sig genom att försöka dra ner den utan man får hästen ur balans genom att dra den åt sidan. För att dra hästen åt sidan behövs mycket mindre kraft än att "dra ner den". För att inte behöva använda enbart armarna kan man som jag skrev tidigare använda sin egen vikt. Det kan man göra genom att man står så att man får repet framför sig, ungefär som ett målsnöre i en löpartävling. Om hästen är på höger sida håller man fast linan med vänster handen som man lägger mot vänster höft, högerhanden håller man också i repet med fast närmare hästen. Därefter flyttar man över så mycket vikt som möjligt till vänster fot. Det kan man göra genom att ställa sig lite mer bredbent och man böjer lite på benen, lite mer på det vänstra än det högra. Detta sker naturligtvis i ett svep och ganska fort. För att hitta den rätta känslan kan du be en kompis att agera häst genom att hålla i ena änden av ett rep och dra och rycka medans du försöker att motverka hennes ryck. Det kanske är lite otydligt beskrivet men om du har en kompis som rycker i repet och du försöker att parera så kommer du nog i underfund om vad jag menar.

Hoppas att du har fått svar på några av dina frågor!

/Sara

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama