Sv: Arbetsrep?
Ett arbetsrep kan man använda på ungefär samma sätt som ett grimskaft, om man inte använder hela repet tar man bara ihop det "överblivna repet" i en stor ögla eller möjligtvis två, ju färre öglor desto bättre, i den hand som är längst bort ifrån hästen. När man lägger öglorna måste man se till att repet kan löpa ur handen fritt och inte ligger i kors någonstans. Att använda arbetsrepet "felaktigt" tror jag är ganska svårt om man har utgångspunkten att det bara är ett lite längre grimskaft. Däremot kan man upptäcka nya användningsområden för det ju mer man använder det och blir van vid att hantera repet. Så jag rekommenderar att göra ett rikigt arbetsrep på en gång istället för ett mellanting.
Vilket avstånd till hästen som är mest optimalt ur säkerhetssynpunkt vet jag inte några mått på men när jag brukar leda hästar brukar jag ha hästen ca 50-75 cm från sidan av mig med hästens huvud i jämnhöjd med min axel.
Man kan tänka sig en triangel som bildas av repet, marken och en "låtsaslinje" som går från marken upp till den punkt i grimman där repet sitter fast. Om man har ett kort rep kan man inte förflytta sig så långt ifrån hästen och därmed blir vinkeln ganska liten. Om man har ett längre rep kan man förflytta sig längre bort och vinkeln blir då större. Det är det här som jag menar med att vinkeln mellan repet och hästen blir annorlunda. Fördelen med att få en större vinkel är att man inte försöker hindra hästen att resa sig genom att försöka dra ner den utan man får hästen ur balans genom att dra den åt sidan. För att dra hästen åt sidan behövs mycket mindre kraft än att "dra ner den". För att inte behöva använda enbart armarna kan man som jag skrev tidigare använda sin egen vikt. Det kan man göra genom att man står så att man får repet framför sig, ungefär som ett målsnöre i en löpartävling. Om hästen är på höger sida håller man fast linan med vänster handen som man lägger mot vänster höft, högerhanden håller man också i repet med fast närmare hästen. Därefter flyttar man över så mycket vikt som möjligt till vänster fot. Det kan man göra genom att ställa sig lite mer bredbent och man böjer lite på benen, lite mer på det vänstra än det högra. Detta sker naturligtvis i ett svep och ganska fort. För att hitta den rätta känslan kan du be en kompis att agera häst genom att hålla i ena änden av ett rep och dra och rycka medans du försöker att motverka hennes ryck. Det kanske är lite otydligt beskrivet men om du har en kompis som rycker i repet och du försöker att parera så kommer du nog i underfund om vad jag menar.
Hoppas att du har fått svar på några av dina frågor!
/Sara