Arbetsmiljö, vad är det som händer.

Cattis_E

Trådstartare
Jag tycker man läser mycket i olika media kring arbetsmiljöproblem just nu. Nu senast Apotea.
Vad tror ni, ökar det mycket till förmån för lönsamhet?
Andra orsaker?
Lyfts det mycket mer till media?
Eller är det jag som hittar mer sådana artiklar numera😇.
Jag tänker på kedjor och nätjättar som Espresso house, Apotea, Amazon (utomlands hittills förvisso, Sverige kan man nog inte utvärdera än) och fler jag läst om men inte minns på rak arm.

Till vilket pris ska varor prispressas?
Hur känner ni, minskar ni ert handlande från de ni läst sådant om eller avstår ni helt?

https://www.ehandel.se/apotea-bekraftar-missforhallanden-fullkomligt-oacceptabelt

https://www.svd.se/amazon-ar-mycket-svart-att-ha-att-gora-med

https://www.gp.se/ekonomi/espresso-house-anställda-larmar-om-dåliga-arbetsvillkor-1.19797335

Edit: suck. Artiklarna om Apotea jag hittade nu är låsta. Letar vidare
 
Senast ändrad:
Att företag behandlar sina anställda som skit när de tycker sig vinna pengar på det är knappast någon nyhet. Att det blir rubriker om det i media handlar väl egentligen mest om att de i så fall mest gått från att utnyttja fattiga personer i u-länder till att försöka göra detsamma här i västvärlden, och då jäklar ska det skrikas om det!

Så länge det handlar om försäljning av prylar så tror jag det är mycket, mycket svårt att hitta ett rakt igenom snällt företag.
 
Att företag behandlar sina anställda som skit när de tycker sig vinna pengar på det är knappast någon nyhet. Att det blir rubriker om det i media handlar väl egentligen mest om att de i så fall mest gått från att utnyttja fattiga personer i u-länder till att försöka göra detsamma här i västvärlden, och då jäklar ska det skrikas om det!

Så länge det handlar om försäljning av prylar så tror jag det är mycket, mycket svårt att hitta ett rakt igenom snällt företag.
Fast rakt igenom snällt räknar jag inte med heller är. Men det som kommer upp nu är ganska sjuka exempel. Ska se om jag hittar något mer om Apotea.
Jag tror inte det endast handlar om varor utan även en hel del tjänster tyvärr..
 
Fast rakt igenom snällt räknar jag inte med heller är. Men det som kommer upp nu är ganska sjuka exempel. Ska se om jag hittar något mer om Apotea.
Jag tror inte det endast handlar om varor utan även en hel del tjänster tyvärr..
Sellpy, Budbee, foodora har man ju hört om.
I dagarna stod det dock att foodora förhandlar med facket om kollektivavtal, det är ju superbra och hoppas att flera i gig-branschen tar efter!
 
Det som är på gång nu är att arbetsrätten skall urholkas och det med en socialdemokratisk regering. Det pågår även en process att minska fackförbundens möjligheter att påverka lönesättningen för lågavlönade genom att införa minimilöner inom EU, Sverige kanske inte kommer att omfattas nu i första omgången men på lite sikt är det oundvikligt att det kommer att gälla även i Sverige.

Till det har vi omfattande försämringar inom sjukförsäkringen och inom pensionssystemen för de med liten inkomst, i mycket redan genomfört men ytterligare försämringar är på gång. De med högre inkomst har egna avtal som gör att de inte omfattas av försämringarna.

Det sker också en omfördelning när det gäller skatterna där en allt större del läggs över på dem med låga inkomster, socialdemokraterna genomförde så sent som i våras en kraftig skattesänkning för de med högst inkomst och det propageras för ytterligare sänkningar för denna grupp samtidigt som det flaggas för ökad skatter som främst drabbar låginkomsttagare.

Så ser det ut tyvärr.
 
Just Apotea (som tillhör samma koncern som flera andra stora webbshoppar med i princip samma upplägg - andra typer av varor) har varit i blåsväder för just arbetsmiljön förut. Det här är verkligen inte första gången som det uppmärksammas i media. De verkar ha ändrat upplägget av arbetet på senare tid, utifrån artiklarna, men kritiken är liknande även i äldre artiklar.

Foodora har varit ännu mer i strålkastarljuset länge, finns hur mycket som helst från facken att läsa om dem.

Arbetsförhållandena inom stora delar av vården ska vi inte ens börja med, det är definitivt inte nytt..inte hur det ser ut i stora delar av hästbranchen heller.

Överlag tror jag inte att det nödvändigtvis blivit värre just precis nu. Men att det kommer ut i ljuset mer och mer, att det pratas mer om det.
Sen är det saker på gång politiskt som jag tror kommer att få ytterligare negativa konsekvenser för många, men det är en annan femma.
 
Just Apotea (som tillhör samma koncern som flera andra stora webbshoppar med i princip samma upplägg - andra typer av varor) har varit i blåsväder för just arbetsmiljön förut. Det här är verkligen inte första gången som det uppmärksammas i media. De verkar ha ändrat upplägget av arbetet på senare tid, utifrån artiklarna, men kritiken är liknande även i äldre artiklar.

Foodora har varit ännu mer i strålkastarljuset länge, finns hur mycket som helst från facken att läsa om dem.

Arbetsförhållandena inom stora delar av vården ska vi inte ens börja med, det är definitivt inte nytt..inte hur det ser ut i stora delar av hästbranchen heller.

Överlag tror jag inte att det nödvändigtvis blivit värre just precis nu. Men att det kommer ut i ljuset mer och mer, att det pratas mer om det.
Sen är det saker på gång politiskt som jag tror kommer att få ytterligare negativa konsekvenser för många, men det är en annan femma.
Ja, det är klart att jag läst om det tidigare. Utomlands är det ju verkligen inte nytt.

Jag tänkte nog mest på att det verkar öka inom Sverige, förlåt om jag var otydlig med det. Och jag resonerade nog mest inom konsumtion på något sätt, för där känns det som jag med mitt inköpsmöbster kanske kan påverka med en förvisso väldigt liten del...
Vården och så känns som större politiska frågor tyvärr 🙁. Där använder jag min rösträtt för att försöka påverka den där lilla delen om detvgår
Det är bara min känsla att det förvärras och jag undrade hur ni upplever det och resonerar.
 
Tack alla som svarar och delger er uppfattning och resonemang.

Jag har nog blivit mer medveten och vill helst inte bidra till då pass dålig arbetsmiljö, men det är ju inte lätt när det känns som det breder ut sig så...
 
Ja, det är klart att jag läst om det tidigare. Utomlands är det ju verkligen inte nytt.

Jag tänkte nog mest på att det verkar öka inom Sverige, förlåt om jag var otydlig med det. Det är bara min känsla och jag undrade hur ni upplever det och resonerar.

Jag upplevde dig inte som otydlig alls :) .

Mitt resonemang är bara utifrån min upplevelse i Sverige, på vår arbetsmarknad (tyvärr). Jag har varit på mitt nuvarande jobb sedan början av 2018, så jag jämför lite med hur det var då. Innan nuvarande jobbade jag mest på timme.
Jag tror mer att det syns mer nu. Det kan säkert vara en viss ökning på vissa håll, men jag tycker mig känna igen väldigt mycket av det.

Spånar vidare..

Det finns också väldigt mycket jobb här som innebär osäkra, korta anställningar eller anställningar som i praktiken är timanställningar. Och utöver det, mycket jobb på deltid (där det dessutom är svårt att kombinera med ett jobb till, eftersom ag vill kunna schemalägga en på alla möjliga pass..). Många branscher har det mer eller mindre i system, trots att det i många fall definitivt finns ett "konstant" behov (dvs de skulle kunna anställa personal som tillsvidare, och/eller högre tjänstgöringsgrad än vad de gör). Även på arbetsplatser som i övrigt är bra. Gissningsvis för att ha lättare att hålla ner personalkostnaderna.
 
Senast ändrad:
Ja, det har ökat, och det är inte konstigt med tanke på den politik som förts senaste 10-15 åren, om inte längre.

Det skulle göra det lättare för ungdomar att få jobb, om de fick sämre betalt och sämre villkor. Istället är det är minst lika svårt att få jobb, och de har också sämre betalt och sämre villkor. Att gå med i facket är det ytterst få som gör eftersom facken inte ställer sig bakom timanställda och de som har kortare anställningar på under ett år. Sen verkar gränsen för "ungdomar" numera gå vid 35-års ålder eller så, plus då att ensamstående föräldrar, människor med invandrarbakgrund m.m. gärna också ska ingå i gruppen "ungdomar som ska gå med på vad som helst bara de har ett jobb".
 
Sen verkar gränsen för "ungdomar" numera gå vid 35-års ålder eller så, plus då att ensamstående föräldrar, människor med invandrarbakgrund m.m. gärna också ska ingå i gruppen "ungdomar som ska gå med på vad som helst bara de har ett jobb".
Exakt! Ungdom är man fram till 19. Jag gillar i och för sig ordet "ung vuxen" -Som ung vuxen kan det vara svårt att etablera sig. Ung vuxen är man mellan 20-23...Sen får man nog kallas vuxen.
Tycker hela iden med att få Sveriges befolkning att öka med raketfart har känts som en baktanke (ja jag tillhör gruppen konspiratorisk :) ) för att kunna pressa ner lönerna så hårt det bara går. Enda sättet att kunna göra det...som jag ser det är att hålla människor i rädsla, osäkerhet och att hela tiden ha en lagom stor grupp arbetslösa som står och trängs i kön...
 
Ja, det är väl senkapitalismen och arbetslinjen i sitt esse. Alla ska jobba och skapa vinst för företagen, oavsett hur dåliga arbetsförhållanden det är. Det snackas om att införa låglönejobb, men samtidigt ska det "löna sig att jobba"? Den ekvationen får jag inte ihop.
 
Det som är på gång nu är att arbetsrätten skall urholkas och det med en socialdemokratisk regering. Det pågår även en process att minska fackförbundens möjligheter att påverka lönesättningen för lågavlönade genom att införa minimilöner inom EU, Sverige kanske inte kommer att omfattas nu i första omgången men på lite sikt är det oundvikligt att det kommer att gälla även i Sverige.

Till det har vi omfattande försämringar inom sjukförsäkringen och inom pensionssystemen för de med liten inkomst, i mycket redan genomfört men ytterligare försämringar är på gång. De med högre inkomst har egna avtal som gör att de inte omfattas av försämringarna.

Det sker också en omfördelning när det gäller skatterna där en allt större del läggs över på dem med låga inkomster, socialdemokraterna genomförde så sent som i våras en kraftig skattesänkning för de med högst inkomst och det propageras för ytterligare sänkningar för denna grupp samtidigt som det flaggas för ökad skatter som främst drabbar låginkomsttagare.

Så ser det ut tyvärr.
Det beror väl (?) på att de gjort överenskommelser med högerpartierna - måste ”ge” högern något för att få igenom andra beslut.
Jag är inte så intresserad av politik men vill minnas att jag läst om det några gånger.
 
Exakt! Ungdom är man fram till 19. Jag gillar i och för sig ordet "ung vuxen" -Som ung vuxen kan det vara svårt att etablera sig. Ung vuxen är man mellan 20-23...Sen får man nog kallas vuxen.
Tycker hela iden med att få Sveriges befolkning att öka med raketfart har känts som en baktanke (ja jag tillhör gruppen konspiratorisk :) ) för att kunna pressa ner lönerna så hårt det bara går. Enda sättet att kunna göra det...som jag ser det är att hålla människor i rädsla, osäkerhet och att hela tiden ha en lagom stor grupp arbetslösa som står och trängs i kön...
Samtliga partier har väl stått bakom den politiken, utom då SD, men jag tror skälen varierar mellan partierna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp