Arbetande stråle.

Glimris

Trådstartare
För att inte strålen ska krympa ihop bör den få arbeta har jag hört. Alltså måste man verka ner hoven så strålen får kontakt med marken. Men hur mycket "ovanför" skon ska strålen vara? Den ska ju vara en stötdämpare, men hur mycket tål den?

Sv: Arbetande stråle.

Om du har lyft hoven så ska strålen absolut inte sticka ut "utanför" skon så att säga. När hästen sätter ner hoven så flexar den rätt mycket, hela inutiet i hoven sjunker ner mot marken i en stötdämpande effekt. DÅ ska strålen hamna i marken.
På en skodd hov på tex asfalt eller hård grusväg tror jag inte att strålen tar i marken, kanske nuddar bara. Jag tror inte man kan få samma "bra" markkontakt för strålen med en skodd hov, då får man ha en sula som kan ge tryck åt strålen.

Men det här måste du ju prata med din hovis om, det är inget du ska hålla på och mickla med själv :)

Om du har lyft hoven så ska strålen absolut inte sticka ut "utanför" skon så att säga. När hästen sätter ner hoven så flexar den rätt mycket, hela inutiet i hoven sjunker ner mot marken i en stötdämpande effekt. DÅ ska strålen hamna i marken.
På en skodd hov på tex asfalt eller hård grusväg tror jag inte att strålen tar i marken, kanske nuddar bara. Jag tror inte man kan få samma "bra" markkontakt för strålen med en skodd hov, då får man ha en sula som kan ge tryck åt strålen.

Men det här måste du ju prata med din hovis om, det är inget du ska hålla på och mickla med själv :)

Jo, min hovis säger att strålen ska ta emot först mot marken, alltså är den lite "utanför" skon. Förstår ditt resonemang om tex. asfalt. Måste ta ett ordentligt snack om det imorgon när hon kommer. Hästen har i och för sig en väldigt kraftig utvecklad stråle nu, vilket man enligt henne ska sträva efter.

Min hovis Säger att strålen ska vara i jämnhöjd med skorna. Så är det på min häst och det är bra enligt honom, medan "hovvårdare/barfotafolk" säger att sulan ska ta i mer.

Jag kommer dock lägga på hela sulor på min häst och då blir väl trycket annorlunda tror jag. (Ömmar)

O_o
Jag tror aldrig jag sett en skodd häst med stråle i jämnhöjd eller utanför skon... måste kolla stallhästarna ikväll ;)

inte jag heller... De flesta strålarna jag sett är i bästa fall i jämnhöjd med skons innerkant liksom. ½-1 cm ifrån backen på stallgången uppskattningsvis.

O_o
Jag tror aldrig jag sett en skodd häst med stråle i jämnhöjd eller utanför skon... måste kolla stallhästarna ikväll ;)
Det förekommer, på hästar med rejäla strålar.
Men, det viktigaste är att man gör "det bästa som går" när man skor hästarna. Det går ju inte att få strålen att växa mer än det finns anlag för och man ska inte verka ner trakterna hysteriskt mycket heller för att få markkontakt. Det blir liksom inte bra det heller.
Sen får man komma ihåg att det inte är särskilt ofta som hästarna går på så hårt underlag att strålen inte når marken. På allt utom betong, asfalt och stenhårda grusvägar sjunker skon ner lite och då får även strålen kontakt med underlaget.

(En häst jag hade tidigare hade för övrigt så rejäla strålar att man nästan fick verka stråle så det blödde när hon skulle ha PG-beslag - vilket hon skulle prova ett tag för att se om det kunde motverka hennes hältor)

O_o

Nja på min häst är det mest så längst upp av strålen, men inte hela vägen :) han har "rejäl" men smal dock (tycker jag).

Den ska ju vara en stötdämpare, men hur mycket tål den?

Strålen ska absolut inte ta upp den primära belastningen och det blir lätt lite fel när man påstår att själva strålen är en stötdämpare utan att ta hänsyn till elastiska putans funktion.

Sedan är det andra faktorer som har större betydelse för hovmekanismen än själva strålens "position" som ex underlag, gångar, och hastighet.

Jo, min hovis säger att strålen ska ta emot först mot marken, alltså är den lite "utanför" skon. Förstår ditt resonemang om tex. asfalt. Måste ta ett ordentligt snack om det imorgon när hon kommer. Hästen har i och för sig en väldigt kraftig utvecklad stråle nu, vilket man enligt henne ska sträva efter.
Låter väldigt märkligt:crazy:

En utbildad hovis ska veta att om hästen har en god hovmekanism. dvs lagom sluttande hovvägg= o rund framhov så trycks hovväggarna o hovbrosket utåt o strålen trycks nedåt av hästens tyngd. Är då strålen för hög så tar den hela smällen. Elastiska putan kan då vara i maxtryck konstant. Ofta påverkar det även både strålben o hovled. Det visar sig i den överbelastade stora strålen.
En trång hov fungerar inte som den ska ( raka hovväggar= dålig funktion) o då kan strålen bli smal liksom ofta även trakterna- balltrång
Travar man eller galopperar så blir nerslaget hårdare o ger ännu större vidgande. sånt som du inte kan se med ögat. Hårt underlag ger inte med sig o hoven utsätts för stora krafter "farten dödar"så det finns en anledning till att även vi har joggingskor med extra dämpning
Hovväggen är den som ska ta det första mikronerslaget för att sekundärt pressa ner mjukdelarna i hoven-hela stötdämpningsmekanismen. det är inte strålen enkom som ska göra det, utan hela hoven totalt sett.

Plattfotade hästar får oftast för vida väggar som ger med sig för mkt o en stråle som blir överbelastad= blir stor.. för stor.

Blir jäkligt trött på att folk tror att hästens stråle ska bära upp hästen o att det är en slags blodpump.

Då skulle vi gå o springa endast på vår stötdämpning vilket är hälkudden.
Det skulle se ut det:meh:

det är inte ett dugg ovanligt. se tex inlägg från Axel mfl. Du har ju dock helt rätt i att strålen inte ska ha noll kontakt med marken , lika lite som det andra skrivit att den skall vara bärande ;)

Strålen ska absolut inte ta upp den primära belastningen och det blir lätt lite fel när man påstår att själva strålen är en stötdämpare utan att ta hänsyn till elastiska putans funktion.

Sedan är det andra faktorer som har större betydelse för hovmekanismen än själva strålens "position" som ex underlag, gångar, och hastighet.

Mycket av det här kommer ifrån veterinären som tyckte vi skulle "backa" skon pga. understuckna trakter. Blir det inte automatiskt då att man tar lite mer av trakterna?? Och på det sättet kommer strålen fram mera?

varför i hela friden skulle man ta mer i trakterna på en understucken häst där man vill backa skon för att få upp trakten?

För att inte strålen ska krympa ihop bör den få arbeta har jag hört. Alltså måste man verka ner hoven så strålen får kontakt med marken. Men hur mycket "ovanför" skon ska strålen vara? Den ska ju vara en stötdämpare, men hur mycket tål den?

Då jag lärde mig sko för många år sedan skulle strålen vara i jämnhöjd med eller lite kortare än ytterkanterna av hornväggen beroende av vilken typ v sko (trav-/rid-/ galoppsko) man använder. Dvs att strålen har hela skons tjocklek som fritt utrymme mot marken på en obelastad hov.

Om jag får egen häst igen kommer jag ju även självklart att kolla om det finns nya rön rörande strålens "frigång" då flera här säger att enligt deras hovisar skal strålen näst intill röra marken på en skodd häst, vilket jag finner konstigt då strålen kommer att ta mycket stryk och bli onormalt hårt belastad om hästen tappar en sko.

Senast ändrad:

tänk dig hoven som foten.
Den balanserar runt på vristen/ hovleden.
Tån ska vara i gott förhållande till trakten-vinkeln som hästen går o står i.

Har den understuckna trakter är trakten lång o liggande o tån sticker / trycks iväg framåt som med en låg trakt. Strålen ligger inte bara längst bak så hoven måste sänkas, men framför allt tån så hoven får en bra symmetri/ balans igen.

att Vet. ansåg att skon skulle backas innebär att tån är för lång o trakten överbelastas o då även tån- fel vinkel som man kan försöka ändra på via backning, men framför allt sänkning av tån. En understucken trakt kräver dock en mkt kunnig verkning. Traktvinkeln ska på en upplyft hov gå ända bak till strålens slut. Slutar den längre fram är den understucken o behöver korrigeras.
För långa intervaller o för korta skor gör att trakten inte har stöd o slutar längre o längre fram o risken för tappskor blir också större. För att inte tala om slitageskador på hela hästen. ingen hov- ingen häst.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18