Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du har lyft hoven så ska strålen absolut inte sticka ut "utanför" skon så att säga. När hästen sätter ner hoven så flexar den rätt mycket, hela inutiet i hoven sjunker ner mot marken i en stötdämpande effekt. DÅ ska strålen hamna i marken.
På en skodd hov på tex asfalt eller hård grusväg tror jag inte att strålen tar i marken, kanske nuddar bara. Jag tror inte man kan få samma "bra" markkontakt för strålen med en skodd hov, då får man ha en sula som kan ge tryck åt strålen.
Men det här måste du ju prata med din hovis om, det är inget du ska hålla på och mickla med själv
Det förekommer, på hästar med rejäla strålar.
Jag tror aldrig jag sett en skodd häst med stråle i jämnhöjd eller utanför skon... måste kolla stallhästarna ikväll
Jag tror aldrig jag sett en skodd häst med stråle i jämnhöjd eller utanför skon... måste kolla stallhästarna ikväll
Den ska ju vara en stötdämpare, men hur mycket tål den?
Låter väldigt märkligtJo, min hovis säger att strålen ska ta emot först mot marken, alltså är den lite "utanför" skon. Förstår ditt resonemang om tex. asfalt. Måste ta ett ordentligt snack om det imorgon när hon kommer. Hästen har i och för sig en väldigt kraftig utvecklad stråle nu, vilket man enligt henne ska sträva efter.
Strålen ska absolut inte ta upp den primära belastningen och det blir lätt lite fel när man påstår att själva strålen är en stötdämpare utan att ta hänsyn till elastiska putans funktion.
Sedan är det andra faktorer som har större betydelse för hovmekanismen än själva strålens "position" som ex underlag, gångar, och hastighet.
För att inte strålen ska krympa ihop bör den få arbeta har jag hört. Alltså måste man verka ner hoven så strålen får kontakt med marken. Men hur mycket "ovanför" skon ska strålen vara? Den ska ju vara en stötdämpare, men hur mycket tål den?