Arbetande hundar med blåsljud på hjärtat?

nullo-modo

Trådstartare
Någon här med erfarenheter av det?

Var inne med stövaren för hon var lite loj och lite pipigare än vanligt och det hittades blåsljud på hjärtat och öron infektion, hon går nu på medicin för öronen så vet tyckte att ul på hjärtat skulle vänta tills efter infektion gått över.

Är det slut för henne som jakthund nu eller finns det hopp? Har inte märkt på henne att skulle vara något fel på hjärtat innan mer än möjligen några få oförklarlig tap under jakt.

Fina fina Moa som bara blir 7 år till sommaren och verken jag eller pappa vet inget alls om vad vi kan förvänta oss nu med henne. :cry:

12644902_10207807278512488_9146893528257235749_n.jpg
hoppas den syns

Vad tråkigt :(
Vad sa veterinären?
Verkar det medfött?

Spontant tänker jag att om hon fungerat till jakt hittills så borde hon hålla för ungefär samma påfrestningar som innan, om man inte jagat extremt mycket tidigare. Om hon hela tiden hålls i god kondition och man tar hänsyn till hennes ålder, så borde det inte vara problem.

Träffade en stövare med blåsljud som jagade lika mycket som innan. Visst, sådana påfrestningar är inte bra för hjärtat om det är sjukt men ägaren resonerade som så att hunden skulle bli olycklig av att inte få jaga, så den fick helt enkelt köra på som innan med risk för att plötsligt bli dålig. Hellre ett kort lyckligt liv än ett långt olyckligt.

Vad tråkigt :(
Vad sa veterinären?
Verkar det medfött?

Spontant tänker jag att om hon fungerat till jakt hittills så borde hon hålla för ungefär samma påfrestningar som innan, om man inte jagat extremt mycket tidigare. Om hon hela tiden hålls i god kondition och man tar hänsyn till hennes ålder, så borde det inte vara problem.
Vet ville inte säga så mycket utan hon vill skicka vidare oss till blå stjärnan efter medicinen är slut för öronen.

Vi har ju alltid åkt in för vaccinering med hundarna och då blir det ju hälso koll också och ingen vet har hört något fel på hjärtat innan.

Känns bara så motigt nu, först avlider tiken som vi skulle ha köpa valp efter och nu detta:cry:

Träffade en stövare med blåsljud som jagade lika mycket som innan. Visst, sådana påfrestningar är inte bra för hjärtat om det är sjukt men ägaren resonerade som så att hunden skulle bli olycklig av att inte få jaga, så den fick helt enkelt köra på som innan med risk för att plötsligt bli dålig. Hellre ett kort lyckligt liv än ett långt olyckligt.
Är lite så vi tänker oxå, kom bara som en sån chock och även att inte veta vad man kan förvänta sig, var det sista jakt året för henne eller kommer hon kunna jag 3 år till eller mer?

Bara snurrar i huvudet.

Är lite så vi tänker oxå, kom bara som en sån chock och även att inte veta vad man kan förvänta sig, var det sista jakt året för henne eller kommer hon kunna jag 3 år till eller mer?

Bara snurrar i huvudet.

Ni bör definitivt göra ett ultraljud för att se var felet sitter, för att se om det behöver medicineras samt för att få en prognos.

Vet ville inte säga så mycket utan hon vill skicka vidare oss till blå stjärnan efter medicinen är slut för öronen.

Vi har ju alltid åkt in för vaccinering med hundarna och då blir det ju hälso koll också och ingen vet har hört något fel på hjärtat innan.

Känns bara så motigt nu, först avlider tiken som vi skulle ha köpa valp efter och nu detta:cry:

Jag förstår. Verkligen en supertråkig situation, och mycket på en gång :(
Hur länge dröjer det innan ni ska till blå stjärnan?

Svärfars drever har varit nära att dö av lungödem en gång i sin ungdom, men repade sig fint. Han är 9år nu och har jagat fulltid sedan dess, men de har varit noga med att hålla honom igång ordentligt även under sommarhalvåret så att jaktsäsongen inte blir en så stor ansträngning för honom, samt att bara låta honom gå en såt/dag. Inte samma åkomma, men något som drabbar dem på liknande vis.

Skickar en peppkram!

Blåsljud i sig är ju ingen sjukdom. Däremot kan orsaken till blåsljudet vara bättre eller sämre.
Min ena har blåsljud, mitralisklaffarna som läcker. En ledande inom hjärta på hund i Sverige har gjort ultraljud på henne och bedömt att hon mest troligt aldrig kommer att få några men eller påverkas av det.

Nu har Moa varit hos vet igen i början av veckan då hon visar att hon har ont igen när kortisonen började fasas ut mer och vet hittade inget (ingen skada på trumhinnan länge) och inte ett pip när vet kände över henne:(, men hon var riktigt nere senare på kvällen, ville inte äta bara ligga och små gny men bättre igen dagen efter med högre dos kortison men ändå mycket dämpad.

Så idag åker husse in för röntgen av huvud och hals som första prio, hjärta lät bättre sist vilket är skönt.

Behövde skriva av mig.

Nu har Moa varit hos vet igen i början av veckan då hon visar att hon har ont igen när kortisonen började fasas ut mer och vet hittade inget (ingen skada på trumhinnan länge) och inte ett pip när vet kände över henne:(, men hon var riktigt nere senare på kvällen, ville inte äta bara ligga och små gny men bättre igen dagen efter med högre dos kortison men ändå mycket dämpad.

Så idag åker husse in för röntgen av huvud och hals som första prio, hjärta lät bättre sist vilket är skönt.

Behövde skriva av mig.

Kram!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 261
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 762
Senast: pews1972
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka