Arabiskt fullblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kharachi
  • Startdatum Startdatum
K

Kharachi

Prövar igen att samla alla arabhästfolk till lite allmänt snack om våra ögonstenar :D

Några som har några speciella arabhästtävlingar planerade i år??? Eller ska ni få nåra föl??? (mamma, pappa och planerat när)

Själv ska vi få ett i april och ett i maj...

Aprilfölet:
e: RA Khudos
u: Nia Gara

Majfölet:
e: RA Diibaaj
u: RA Kharachi

Planerat att åka på riksen med RA Kharachi, både utställning å ridklass :banana:

Sv: Arabiskt fullblod

Hej, jag ska varken ta föl eller tävla ännu för min nyköpta pojke på 1.8år är ju inte så gammal ännu. Han heter Phigalle och är efter Firitzio S.A och undan Lady Miranda ue?(vet ej för passet är ej kommet ännu).

Kan man ställa ut vallacker?

ja de kan du göra... finns speciella klasser för valacker på alla utställningar... gå in på svenska arabhästföreningen å kolla om de e intresserad... arabutställningar e jättekul att åka på både med å utan häst... :)

angående passet kan de ta ett tag, för oss tog de nästan ett år tror ja, men du kan ju alltid ringa å kolla hur de ligger till, så att de inte kommit bort på posten, vilket man hoppas att de inte gjort...

Mitt arabsto ska bli mamma för första gången i juni.
Fölisen blir en hispanoarab då pappan är Zagal (PRE). SPÄNNANDE !
Hade varit roligt att ställa ut då jag aldrig visat stoet.
Rosenlunds Mon Ami E:Impulse U:Laida UE:Dancer.
Finns det någon mindre arabutställning i halland ?
Kan man visa fast man har ett ej "rent" arabföl vid sidan ?
Kanske skulle satsa på att visa istället på en PRE utställning...

Va roligt :)

på vanliga utställningar kan du inte visa en korsning, men jag var på en för två år sen som var både för korsningar och renrasiga... tyvärr var det för få anmälda till den 2006 så den blev inställd... vet ej om dom ska göra ett försök till i år... men ja kan ju alltid ta reda på de om du vill :D

På alla utställningar kan du ställa ut stoet, även om hon nu har ett korsningsföl vid sidan. Arabkorsningar kommer att få vara med på många utställningar i år. Bollerup har såna klasser, alla amatörutställningarna kommer att tillåta arabkorsningar och det kommer att finnas i samband med sportcupen/riks. Amatörutställningarna kommer att ligga i mellansverige. Arboga, Linköping mm. Gå in på SAHF´s hemsida. Annars skickar du ett PM till mig så berättar jag mer.

Valacker har alltid egna klasser på alla arabutställningar både officiella och amatör.

Alla är välkomna med frågor till mig ang dessa olika utställningar.

madde++++

På alla utställningar kan du ställa ut stoet, även om hon nu har ett korsningsföl vid sidan. Arabkorsningar kommer att få vara med på många utställningar i år. Bollerup har såna klasser, alla amatörutställningarna kommer att tillåta arabkorsningar och det kommer att finnas i samband med sportcupen/riks. Amatörutställningarna kommer att ligga i mellansverige. Arboga, Linköping mm. Gå in på SAHF´s hemsida. Annars skickar du ett PM till mig så berättar jag mer.

Valacker har alltid egna klasser på alla arabutställningar både officiella och amatör.

Alla är välkomna med frågor till mig ang dessa olika utställningar.

madde++++

De va mer än vad jag visste att de fanns fler utställningar för korsningar... är de nytt ny, för Rörwalls va väll först me den iden va??
Tycker de e kul att även korsningar har sina klasser :)

Vet du förresten var Riksen ska hålla hus i år?? eller de kanske inte e bestämt än???

Det är inte riktigt klart ännu var riks ligger. Mellansverige så mycket kan jag säga.

Arabkorsningar var Rörwalls först med. Men tanken har väl grott på andra ställen också. Synd att det inte kommer fler när de ordnar så bra. Heder åt Gull-britt o Pekka.

madde++++

Jag har funderat tidigare på att ställa ut men inte riktigt vågat:angel: .
Behöver man anlita en handler eller vad tycker ni ?
Isåfall hur funkar sådant, är inte aktuellt att lämmna väg för träning precis.
En god vän visade sin tjej på riks i halmstad för något år sedan och hon anlitade en handler som "tog henne på plats" alltså utan träning innan av honom (givetvis hade hon tränat själv hemma)
Vet att han tog en rejäl peng, vad brukar sådant gå på ?
Min madam har ärrbildning på ena framknät och på insidan kotan bak så kallat skönhetsfel (min lilla oturshäst) vad säger domare om sådant ?
Mycket frågor som poppar up:smirk:
Ja ja vi får se om vi vågar oss iväg.

klart du vågar :) Min sköthäst har inte heller så perfekta ben... lite hjulig bak och ett stort överben på ena fram.. hjuligheten tycker i och fer sej ja har blivit lite bättre nu när hon blivit riden, men de e fortfarande inte perfekt :crazy:

Va har du för häst och vem e den efter???

Hur är det med lite tåvidd fram då? Kan man ställa ut ändå? Dras det av många poäng för det?

de beror ju på hur mycket tåvidd hon är... i regel är de inte många araber som får bra poäng på benen, vad jag har sett...

Jag har funderat tidigare på att ställa ut men inte riktigt vågat:angel: .
Behöver man anlita en handler eller vad tycker ni ?
Isåfall hur funkar sådant, är inte aktuellt att lämmna väg för träning precis.
En god vän visade sin tjej på riks i halmstad för något år sedan och hon anlitade en handler som "tog henne på plats" alltså utan träning innan av honom (givetvis hade hon tränat själv hemma)
Vet att han tog en rejäl peng, vad brukar sådant gå på ?
Min madam har ärrbildning på ena framknät och på insidan kotan bak så kallat skönhetsfel (min lilla oturshäst) vad säger domare om sådant ?
Mycket frågor som poppar up:smirk:
Ja ja vi får se om vi vågar oss iväg.

Tycker du ska försöka träna henne själv och åka på träningsutställning. Det finns en liten entusiastisk grupp i skåne, de arrangerar bla Bollerups utställningen. Gå in på SAHF´s hemsida och titta in i forumet där. Där står det om den utställningen och amatörklass. Börja med det och Lycka till.

madde++++

Min madam heter Rosenlunds Mon Ami och är E: Impulse U: Laida
UE:Dancer Hon är 8 år och jag har fött up henne själv.
Jag var ute SAHF sida igår och kollade på utställningar men såg inga datum för 07 bara 06, får gå in på forumet och kolla igen.....
Hon har varit konvalicent sedan i maj tyvärr så hon är inte igång vilket kanske gör att hon har svårare att "komma tillbaks" efter fölningen och hon fölar inte förrens i juni.
Hur snabbt inpå har ni ställt ut era föl och mammor ?

Fattar inte vad den där smilyesen har där att göra:o
Andra gången det blir så här...
Dancer ska där stå givetvis.

nu e de väll hög tid att börja träna inför utställningarna... hur tränar ni era dräktiga ston... Kan ju fortfarande träna henne hyfsat när ja rider men nu näs vädret blivit som de blivit vågar ja inte ta ut henne ur stallet då hon typ stuper så fort hon SER en isfläck, nä men hon e jäteklumpig å får panik om hon halkar... :crazy:

Har du inte fått SAM? Där står alla datum. För att ställa ut på en officiell utställning så måste du vara medlem i SAHF.

madde++++

Ingen som kan tipsa på hur man tränar dräktiga ston???

Liknande trådar

K
Avel Är de några i arabhästvärlden som väntar föl??? Vad heter era ston, vilka e dom betäckta me och när e de beräknat??? Ska ni åka på...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Kharachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka