Arabhingstar i avel

K

KESO

Hur är det med Arabhingstarna, får man ha dom på sina egna ston fast man inte har visat hingsten på Avelsvärdering :confused:

Jag trodde att man var tvungen att ha visat dom på Avelsvärderingen innan men har hört om flera som har betäckt sina ston med hingstar som inte varit på Avelsvärdering.

Jag är inte säker, men jag antar att det är så att de måste avelsvärderas för att användas i allmän avel.
För eget bruk räcker det nog med att man betalar in betäckningslicens-avgiften till ARAB.

Man får använda sin hingst på egna ston efter att man har gjort en veterinärbesiktning med röntgen och betalat in en avgift till ARAB.

// Anna

Boll har delvis svarat.....har själv inte haft tid att surfa ....

För att använda egen hingst på egna ston så måste hingsten genomgått en veterinärbesiktning på klinik (godkänd sådan) enligt särskild blankett som erhålles från ARAB.
Röntgen är ju inte längre obligatoriskt MEN önskvärt så Du behöver inte göra det....men de flesta stoägare vill nog ha det på hingstarna idag....trots att de kan imp. semin från hela världen på icke-röntgade arabhingstar!

När vet. bes. är gjord och u.a. så erhåller Du en faktura från ARAB på en "betäckningslicens för egna ston" som är en engångsavgift och livslång för hingsten. Denna kostar 1250:- inkl. moms

Bet.licens för hingst som skall användas på främmande ston kostar 1500:- inkl. moms årligen!

ARAB tar också ut i oktober (c.a) en adm.kostnad per betäckt sto om fler än 1 sto på 200:-/sto (inkl. moms) som går direkt till SH. Det är alltså SH's stoavgift (160:- + moms för araber).

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 863
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka