Arabhingst...

S

sprallig76

Hej alla glada och kunniga!

"Nygammal" här på sidan... hängde en hel del här för ca 4 år sen men efter att sista pållen försvann så har jag inte haft något umgänge alls med hästar. Tassetass e kvar i alla fall, det var ju kul att se :)

Hur som helst... till mitt "issue"...

Jag har alltså inte satt min fot i närheten av ett stall på fyra år. Nu ska jag börja rida en arabhingst på 17 år. Ägarna bor långt härifrån och hon som rider honom nu varken hinner eller orkar, så hon frågade om jag ville hjälpa till.
Jag har en känsla av att jag kommer tillbringa en hel del tid med pållen :)

Sååå, hur kommer jag igång? Har ingen direkt erfarenhet av araber, har nästan bara haft travare. Hingsten ska tydligen vara snäll och så, men jag känner mig ändå lite "nervig"...
"måste" man räkna med att en hingst är lite oberäknelig?
Hur gör jag bäst för att lära känna honom och eteblera ömsesidigt förtroende? Jag hade tänkt att jag ska avvakta lite med ridningen till att börja med. Kanske ha honom lös i paddocken och bara "busa" lite med honom, gå ut på promenader etc. Ska jag börja med ledarskapsövningar på en gång? hur gör jag bäst då?

Har suttit och läst igenom en hel del inlägg här på sidan och många gånger blir stämningen lite otrevlig. Detta gör att jag betackar mig från de som vill racka ner på NH. Jag uppskattar svar jättemycket, men då endast av dem som håller på med nh, eftersom det är en naturlig livsstil för mig. Alltså, det känns naturligt. Dessvärre har jag inte hunnit lägga om min livsstil helt :confused: Förstår ni vad jag menar?

Hur som helst så är det kul att vara tebax!

Tack på förhand!

Sv: Arabhingst...

Hehe, kul att du kommer ihåg mig, måste jag säga :D

Jag tycker det låter som en bra ide att busa lite, umgås, promenera, borsta, klia och bara vara. Att räkna med att en hingst ska vara oberäknelig tror jag borgar för problem, utan ge honom en chans att visa vem han är. Jag får inte känslan av att han ska vara någon extremt hingstig hingst, snarare tvärtom.

Vill du kicka igång lite mer på kommunikationsbiten så finns ju t.ex. Seven Games att tillgå. Läs om dem på t.ex. www.nnha.nu eller på min hemsida http://takeoff.to/cnc (där finns det dessutom en massa andra flummiga tankar om ledarskap och annat som kanske kan vara av intresse).

Så gå in med det med öppet sinne, pejla av läget och låt hästen ta in dig i den underbara värld som hästvärlden trots allt är :)

tycker det du nämner låter riktigt bra, försök att bara umgås med killen ett tag. araber är helt underbara (har förstås en själv), de är lättlärda och uthålliga men kan av vissa uppfattas som lite spralliga. jag tycker att du ska höra med ägaren ifall hon tycker det är ok att göra ledarskaps övningar, som du vet uppskattas inte detta av alla människor. lycka till, ha kul och välkommen tillbaka till hästsvängen=)

Hej! Tack för era svar! Jodå, ägaren tycker att det är helt ok med NH. Jag har t o m tillgång till en, vad jag förstått, ganska duktig och "känd" tränare inom NH och western. Jag var och hälsade på hingsten igår. Han var jättetrevlig och sådär, men efter att ha läst nedanstående länk så tvivlar jag nog ännu mer på min förmåga att hantera en hingst...

http://parelli.parellinet.net/info_...lit_num=31&title=Stallions Demand Savvy&t=lit

Däremot fastnade jag för ett underbart litet arabsto som finns i "tränarens" ägo. Tränaren behöver hjälp med henne oxå, så jag ska prata med henne idag om jag kanske inte kan "byta" pålle...

Känner en helt annan säkerhet till stoet, har alltid haft ston och vet hur dom kan vara, även om det självklart är olika från individ till individ. Där var det kärlek vid första ögonkastet :love:

Hingsten är dessutom till salu så det skulle ju vara jättetrist om man etablerade en "relation" och så får han kanske flytta om ett tag...

Vad tycker ni? Är jag feg som ger upp innan jag ens börjat? Jag tror nog att min osäkerhet skulle spegla av sig rätt duktigt på hingsten och då kan det nog BLI problem om inte annat.

Nu ska jag fara iväg till stallet!

Ha en underbar dag allihopa!!!

Du gör givetvis precis som du vill! Om du inte känner dig säker så är det sunt av dig att välja stoet istället. Kanske kan du vid sidan om pyssla lite med hingsten också..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 393
Senast: mars
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
393
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar