Araber avlade för distans

Gimmick

Trådstartare
Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans (och övrig sport) i framtiden att ta er tid att åka på SAHFs årsmöte 26/3!

För nog vill vi väl ha en så bra "utgångsvara" som möjligt? Med tanke på all tid och alla pengar man lägger på träning, så vill iaf jag ha en häst som jag tror har de bästa förutsättningarna att lyckas över tid. Det har ofta varit så att de kända stuterierna, som avlar för show, dumpar sina hästar som inte duger till show till distansen. Men handen på hjärtat ... hur många hoppryttare skulle köpa en dressyravlad häst som inte duger till dressyr? Eller vice versa? Varför ska då distansryttare nöja sig med "sekunda vara"? Jag menar inte att de showavlade är värdelösa! Men de är heller inte avlade för att prestera inom ridning. Det är andra kriterier som gäller för en showhäst än för en distanshäst - det kan man inte bortse från. På så sätt menar jag att den showavlade är "sekunda vara" för showaveln, men den är heller inte det ultimata för distansen, tyvärr. För framgång inom alla discipliner krävs något extremt, som kanske inte alls behövs inom en annan gren. Hoppas ni förstår hur jag menar?

Vi står inför möjligheten att rösta in nya styrelseledamöter i SAHF, vilket kan ge förutsättningar att sätta större focus på araben som ridhäst. Under många år har föreningen, tyvärr, prioriterat showaveln och allt annat har haft mindre värde. Nu har vi vår chans att sätta focus på det som araben är bäst i världen på - distans!

Offra tid och pengar för framtiden och kom på årsmötet för att göra DIN röst hörd!

Mvh
Anne
som har 50 mil enkel till årsmötet, men som ändå tänker åka.

Sv: Araber avlade för distans

Hade tänkt att åka men det krockar tyvärr med säsongstarten.

Hoppas det kommer en hel del folk och att det blir en bra disskussion!

/Liza

Miin fråga är då, finns det någon som är beredd att kandidera?
Vem i så fall?

Jag har tänkt att komma men undrar vem jag ska rösta på?
Att man vill förändra är bra men då måste det finnas personer att få in. Själv är jag inte intresserad, en styrelse räcker.
Har varit medlem i sahf sen 1994 men aldrig varit på ett årsmöte och har inte 100 koll på vem som är vem.
// Linda

Jag har tänkt att komma men undrar vem jag ska rösta på?
Att man vill förändra är bra men då måste det finnas personer att få in. Själv är jag inte intresserad, en styrelse räcker.
Har varit medlem i sahf sen 1994 men aldrig varit på ett årsmöte och har inte 100 koll på vem som är vem.
// Linda

Som jag redan nämnt på en annan plats så tänker jag också åka, trots att jag har ca 120 mil enkel väg. Jag undrar också vilka man ska rösta på och vem som är vem?

Jag skulle nog kunna tänka mig att sitta i Sahf´s styrelse men det skulle aldrig funka med tanke på hur långt upp i norr jag bor..

Jag - Kjell Westerback som är f.d. ordförande i SvRF's distanskommitté, Göran Eriksson ordförande i AHIS och Mats Genberg bl.a. ordförande i Sv Arabgalopp diskuterar just nu utifall om vi ska ställa upp som valbara till styrelsen i SAHF. På årsmötet är det nyval av två ordinarie ledamöter och en suppleant.

Vå gemensamma målsättning är att vrida fokus ännu tydligare från huvudsakligen utställning till den mångsidiga prestationshästen inom olika sportgrenar - och utställning.

Jag tycker det låter som en trevlig skara! :laugh:

Men, jag vill poängtera att jag inte vill ha en styrelse som behandlar utställning som nuvarande har behandlat sporten!! Man måste kunna se att även om utställning inte är viktigt för mig så är den viktig för andra, och därför måste man kämpa för det med.

Om ni bestämmer er för att kandidera så får ni jätte gärna skriva ihop vad ni vill, vad ni vill behålla, ändra, ta bort osv. Jag upplever att tidigare styrelser har varit dåliga på det, och då är det ju lite svårt att veta vad man röstar på då.

Toppen! Det vore fantastiskt om vi kunde få en förening där alla känner sig respekterade oavsett avelsmål.
Alla ni som är medlemmar i SAHF ta er till årsmötet och gör er röst hörd.
Ingela

Jag - Kjell Westerback som är f.d. ordförande i SvRF's distanskommitté, Göran Eriksson ordförande i AHIS och Mats Genberg bl.a. ordförande i Sv Arabgalopp diskuterar just nu utifall om vi ska ställa upp som valbara till styrelsen i SAHF. På årsmötet är det nyval av två ordinarie ledamöter och en suppleant.

Vå gemensamma målsättning är att vrida fokus ännu tydligare från huvudsakligen utställning till den mångsidiga prestationshästen inom olika sportgrenar - och utställning.

Om så sker, så är kommer det att bli det lyft hela arab-hästsverige behöver! :bow:

Detta skulle kunna få mig att bli medlem. Jag har hittills inte tyckt att det varit värt pengarna men är beredd att tänka om.

Låter toppen :bow:

Bara gubbar dock :crazy:;)

Finns det några kvinnor på förslag? Anette Mattsson t ex?

Jag kan inte vara med på ÅM men ska skicka ett fullmakt med någon.

Precis! Bara gubbar.
Varför inte tex. Eva Parlamer!?

Eva sitter väl i styrelsen som suppleant tror jag? Annars håller jag med, Eva håller på med sport-utställning-avel.

Kjell och Mats får definitivt min röst.

Det spelar väl ingen roll vilket kön det är på styrelsen?
Huvudsaken är väl att det är kompetenta, trevliga och drivande människor.

Styrelsens sammansättning efter SAHFs årsmötet 2010:

Styrelseledamöter
Håkan Mattsson, ordförande
Andreas Nehm, vice ordförande
Anette Mattsson, sekreterare
Ann Nordén, ECAHO-representant
Veronica Mann-Wernsten, webmaster
Åse Uddgård
Gustaf Uhlén

Suppleanter
Lillemo Antonsson-Lundin
Linn Taubermann
Eva Palmear

Tiden går ut för Håkan Mattsson, Andreas Nehm (ställer upp för omval) och en suppleant (men det kommer jag inte ihåg vem av dem det är).
Mvh
Anne

Det spelar väl ingen roll vilket kön det är på styrelsen?
Huvudsaken är väl att det är kompetenta, trevliga och drivande människor.

Jag tycker faktiskt att det spelar roll. Och utgår ifrån att det går att hitta kompetenta, trevliga och drivande människor av båda könen. :)

Det har jag aldrig fattat.
Ska man alltså tacka nej till dessa 3 personer, bara för att det blir fel kvot i styrelsen?

Obegripligt.
Då kan man ju lika gärna säga att det ska vara hälften blonda och hälften mörkhåriga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 004
Senast: Migo
·
Distans Hej! Ville bara berätta att SAHF kommer att sponsra Distans-SM, bade med premie till segraren (5000kr) och till uppfödare av bäst...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cleese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka