Arab/Shettis-korsning?

cello

Trådstartare
Är det någon som har bild på en sån? :) Funderar på om det är nåt sånt min lille ponny är... Eller någon som har nån annan idé om vad det kan vara för raser?
122 cm, nätt, 1 dm vinterpäls.
Något konvex nosprofil - i övrigt är han som en miniatyrarab, både till utseende, temperament och gångarter.



 
Welsh eller welsh mountain är min första tanke, om inte renrasig så iallafall till stor del. Arab/shettis tror jag inte så mycket på.
Har du en bild på huvudet i profil?
 
Instämmer plus att jag har svårt att se ev arabblod också. Det brukar slå igenom på skallen speciellt. Kanske finns det om det är längre bak, dvs mindre än 25%.
Ha! Jag ska se om jag orkar ladda upp ett videoklipp, då är det ingen tvekan om att det är arab, 100% och i litet format tänker jag när han galoppstruttar. :D Plus hans ben, benställning, rygglinje. Och inte minst temperament.
Men nej, huvudet är ju inte särskilt arabiskt. Därför tänkte jag arab x något litet med huvud av mer ursprungsponnytyp?
Eller helt enkelt som kossankaj skrev - att det kan bli lite hur som helst med korsningar..
Och hehe, shettis är väl ingen jättebra gissning vid närmare eftertanke. :p
 
Om han är från Irland gissar jag ännu mer på någon blandning av de engelska och irländska ponnyraserna. Welsh/connemara kanske? Rätt troligt att det är en enda röra av många olika raser också, och inte renrasiga föräldrar :)
Men det du skriver om att han påminner om en arab i rörelsemönster och så får mig att tänka welsh/wm, de brukar inte allt för sällan beskrivas som typ pyttesmå araber.
 
Om han är från Irland gissar jag ännu mer på någon blandning av de engelska och irländska ponnyraserna. Welsh/connemara kanske? Rätt troligt att det är en enda röra av många olika raser också, och inte renrasiga föräldrar :)
Men det du skriver om att han påminner om en arab i rörelsemönster och så får mig att tänka welsh/wm, de brukar inte allt för sällan beskrivas som typ pyttesmå araber.

Connemara, ja! De kan ju ha den där böjen på nosen också. Det finns säkert nånstans!
Ja, det är säkert en herrans massa raser i honom, men det är kul att gissa lite. Själv har jag svårt att se objektivt på bilder, vilket kanske märks.. :angel:
 
Ha! Jag ska se om jag orkar ladda upp ett videoklipp, då är det ingen tvekan om att det är arab, 100% och i litet format tänker jag när han galoppstruttar. :D Plus hans ben, benställning, rygglinje. Och inte minst temperament.
Men nej, huvudet är ju inte särskilt arabiskt. Därför tänkte jag arab x något litet med huvud av mer ursprungsponnytyp?
Eller helt enkelt som kossankaj skrev - att det kan bli lite hur som helst med korsningar..
Och hehe, shettis är väl ingen jättebra gissning vid närmare eftertanke. :p
Welshponnyn (sek B) har, om jag inte missminner mig, en del arabblod inkorsat långt bak i tiden. Det finns en del likheter med araben som ibland slår igenom mer.
 
Är han från Irland? Jag tycker att han har irländsk näsa. Sen ser han ut att vara väldigt tät fram, undrar var det kan komma ifrån?
 
Båda welsh och welsh mountain har arabblod och det syns oftast mest på huvudet hos wm. Min har en utpräglad konkav huvudprofil. Men du säger ju att din har konvex profil vilket en arab aldrig har. Min wm showar dessutom på samma sätt som min arab gjorde.

Jag tycker inte din ser ut som varken arab eller welsh, han har fel huvud och format. Mer sannolikt att det är någon annan av de små inhemska ponnyraserna+fullblod/sportponny. Hur gammal är den?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 561
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Mariaauto
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 296
Senast: karini
·
M
Ridning Ok...så...jag har en härlig (ung) arab valack, som är tänkt som dressyrhäst, men jag vet att dom har sina begränsningar, det har ju alla...
2
Svar
22
· Visningar
2 428
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp