arab i fälttävlan?

vildfantasi

Trådstartare
Hej!
Har en 2 årig arab hemma i stallet som förhoppningsvis kommer bli rätt stor utav sig, runt 1.55 hoppas vi på.
Eftersom jag vet att araber oftast inte mäter sig på högsta höjd i hoppning tänker jag "sadla om" och börja med fälttävlan med honom om han visar att han trivs i detta.

Så undrar helt enkelt från er alla, helst gärna från er som har erfarenhet hur en arab funkar i fälttävlan.
Hur långt de kan komma, både nack&fördelar och hur det funkar med avstånden i kombinationer i hoppningen för oss som inte har 1.80 halvblod :-)

Tack för svar :)

Sv: arab i fälttävlan?

Jag har en liten Arab / Welsh Cob korsning i träning som är runt 1.55.

Visst är han liten, men med ett förvånansvärt stort steg. Både min hopptränare (tävlar int. GP) och flera "fälttävlans gurus" håller med om att han nog inte kommer att ha några problem att gå 2-stjärningt.
Och han är KUL att rida, som en liten sportbil!:love:

Hittils har han dock bara gått ett par debutanter, men nästa vår siktar vi på Lätt.

Terräng
383166_278460692190900_205484556155181_720736_499113604_n.jpg

Suddig mobil bild efter han skuttat 1.30
309225_239851206051849_205484556155181_599699_6150254_n.jpg

Sv: arab i fälttävlan?

I fälttävlan är inställningen viktig. Det finns hästar av alla sorter som tävlar i lätta-msv klasser.

Vet åtminstone 2 (Anglo)araber som har gjort fina resultat i FT, Business (Johan Lundin) och Black Profit (Hannes Melin). Det finns säkert fler, men det är dem jag kommer på sådär på rak arm.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag har en liten fundering.. Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader...
2
Svar
30
· Visningar
3 693
Senast: Shaggy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 243
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 507
Senast: Magiana
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar