Är täckbark giftigt?

Sv: Är täckbark giftigt?

*kl*

Jag har hört att täckbark tar ihjäl + ser till att ogräs inte växer upp igen i rabatterna. Stämmer det? Funkar det?

Ja det stämmer, men lagret ska vara tjockt.
Jag fyllde på i rabatterna nu och det är tre år sedan jag hällde på sist.

Jag vill ha täckbark i alla mina rabatter, synd de blir så dyrt. :) Går åt en hel del här. :)

Då har du för många rabatter;)

jag köpte fyra säckar igår för 89 kr och en säck täckte ca 2x2 meter.

Nu har jag slängt säckarna men tror att det stod minst 10 cm.
I den rabatten jag hällde på för tre år sedan tog vi runt 10 cm och det har alltså hållt sig i tre år och behövde fyllas på först i år.
Vid jordgubbarna tog jag bara 4 cm ungefär eftersom de ska gödslas varje år så då behöver det ju inte hålla lika länge, jag har halm underst så ogräset växer inte igenom ändå men det blev snyggt:laugh: mycket snyggare än bara halm som blir grå och trist efter regn.

Jag brukar till sommaren blanda upp den befintliga jorden i endel rabatter med näringsrik ny jord. Det kan man ju inte göra om det ligger täckbark över, eller behövs det inte då?

Jag brukar till sommaren blanda upp den befintliga jorden i endel rabatter med näringsrik ny jord. Det kan man ju inte göra om det ligger täckbark över, eller behövs det inte då?

Täckbark är faktiskt utmärkt jordförbättring har jag läst nu!
Man ska då gräva ner barken till minst tio cm djup.
Det finns täckbark som är blandad med torv som är färdig jordförbättring.

Täckbarken försvinner ju, blir jord alltså efter ett tag, det var därför jag behövde fylla på i mina rabatter nu efter tre år.

Täckbark är faktiskt utmärkt jordförbättring har jag läst nu!
Man ska då gräva ner barken till minst tio cm djup.
Det finns täckbark som är blandad med torv som är färdig jordförbättring.

Täckbarken försvinner ju, blir jord alltså efter ett tag, det var därför jag behövde fylla på i mina rabatter nu efter tre år.

Men då låter täckbark som något jag absolut ska skaffa :bow: Slippa rensa ogräs + gräva ned "ny" jord, perfekt!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka