Är rapspellets något nytt?

W

woffihaa

Vad tror ni om detta? Analysvärden:Torrsubstans 88,9 %Råprotein 327 g/kg ts Växttråd 127 g/kg ts Råfett 225 g/kg ts Askhalt 58 g/kg ts Energi 15,1 Mj/kg ts Calcium Ca 7,0 g/kg ts Fosfor P 10,6 g/kg ts Magnesium Mg 4,8 g/kg ts Kalium K 1,12 g/kg ts Lysin 16,2 g/kg ts

Sv: Är rapspellets något nytt?

Vad tror ni om detta? Analysvärden:Torrsubstans 88,9 %Råprotein 327 g/kg ts Växttråd 127 g/kg ts Råfett 225 g/kg ts Askhalt 58 g/kg ts Energi 15,1 Mj/kg ts Calcium Ca 7,0 g/kg ts Fosfor P 10,6 g/kg ts Magnesium Mg 4,8 g/kg ts Kalium K 1,12 g/kg ts Lysin 16,2 g/kg ts

Min favorit!
Nja det är inte så nytt men inte så utbrett eftersom många tror att raps är onyttigt för hästar. Men det var de gamla sorterna, inte dagens s k dubbellåga. Det ska fodras som proteinkoncentrat.HH

Okej! Ja som proteinkoncentrat måste det funka bra! Ganska billigt oxå :) Men hur gör man med ca/p kvoten? Det innehåller ju mer p än ca.

Alla hästar inser inte att de bör äta rapspellets utan man får blanda med ngt mumsigt. T ex betfor som också har tvärtom Ca/P kvot mot raps så de balanserar varann bra. Men du får ju kolla Ca/P i totalfoderstaten och ev komplettera med mineral tillskott om det behövs. HH

Tack för svaret! Då förstår jag!

Alla hästar inser inte att de bör äta rapspellets utan man får blanda med ngt mumsigt. T ex betfor som också har tvärtom Ca/P kvot mot raps så de balanserar varann bra. Men du får ju kolla Ca/P i totalfoderstaten och ev komplettera med mineral tillskott om det behövs. HH

Var finns detta att köpa? Skulle passa mitt kalkrika hö jättebra!

Det finns i Skänninge, Östergötland.

Vet ej...hittade annonsen under radannonser här på buke. Står inget om återförsäljare.

Min favorit!
Nja det är inte så nytt men inte så utbrett eftersom många tror att raps är onyttigt för hästar. Men det var de gamla sorterna, inte dagens s k dubbellåga. Det ska fodras som proteinkoncentrat.HH
Intressant! :) Fungerar det även till föl/unghästar (med tanke på lysinhalten, menar jag...).

Carina på Silver Arabians.

Ja det är bra barnmat! Man bör dock uppskatta totala lysininnehållet i foderstaten. HH

Senast ändrad av en moderator:

Förtydligande; det är ingen stor skillnad på lysin o treonin innehållet i soja och raps. Rapsens råprotein har ungefär 91-94 % av lysin/threonin innehållet i sojans råprotein. HH

Förtydligande; det är ingen stor skillnad på lysin o treonin innehållet i soja och raps. Rapsens råprotein har ungefär 91-94 % av lysin/threonin innehållet i sojans råprotein. HH
Tack!

Jag såg möjligheten till ett billigare komplement till lusern och som dessutom jämnar ut kalcium/fosforkvoten eftersom jag även har ett kalciumrikt hö.

Carina på Silver Arabians

hur är rapspelletsen för magen på hästen då? gav rapsolja förra vintern till vår gammelhäst som behövde lite extra energi, men hon vart lös i magen av det.

Nu i år har jag ett föl som håller på o avvänjs nu och verkar för tillfället inte äta tillräckligt med hösilage så det täcker behovet (för några dagar sedan åt hon upp istortsett altt jag gav henne men inte nu tydligen) Har dock en kvot på 10 på hösilaget men kanske ändå fattas protein men framförallt energi. Känslig i magen, så fort ts i hösilaget varierar bli hon dålig.Kommer börja med hö senare i vår men ej ännu. Kan rapspelletsen va ngt i mindre mängd ihop med havren o betforn istället för lusern? Skulle ju bli väldigt biligt för mig om det skulle funka!

Ja rapspellets är ett bra och miljövänligt alternativ till soja. Precis som i sojan är större delen av oljan utpressad ur pelletsmassan. HH

Ja rapspellets är ett bra och miljövänligt alternativ till soja. Precis som i sojan är större delen av oljan utpressad ur pelletsmassan. HH

har du nån koll på hur det går med magen på hästen med rapspelletsen?Funderar på o strunta i lusernen o ge havre med lite rapspellets istället åt fölet som håller på att avvänjas. Men har en annan häst istallet som blev märkbart lösare i magen av rapsolja o fölet jag har är väldigt känslig i magen. Kan det ge lös i magen effekt med rapspellets? har aldrig gett soja heller så jag har ingen erfranhet direkt från så koncentrearde foder.

Har ju bara några mil bort o hämta rapspellets från "pruducent" o det skulle ju bli dunder biligt för mig då också. Fölis har ingen lust att äta de 15 kg hösilage jag hade tänlkt hon skulle äta för att täcka sitt behov med protein o Mj så just nu får hon havre o lusern för att komplettera dethösilage hon äter upp, men skulle gärna ta bort lusernen o ersätta med ngt biligare om inte fölet tar ila vid sig förstås.

Jag har inte märkt ngn störning i magtarmkanalen när jag fodrat med det. En del vill dock inte äta rapspellets rakt av utan vill ha det förklätt i litet betfor el ngt annat gott. Havre borde passa till i smaken. Betrakta fodermedlet som ett proteinkoncentrat och vänj in successivt.HH

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 645
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Analysen i år är så dålig att jag funderar på om det blivit något fel. :crazy: Samma bonde, samma fält, samma lab (fast annan...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hej! Har fått höanalysen nu, aldrig sätt en tidigare och behöver hjälp med att tolka den! Torrsubstans 59% Råprotein 117 g/kg TS...
Svar
2
· Visningar
1 276
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka