Är prematur menopaus ärftligt?

ztsu

Trådstartare
Min mamma hade prematur menopaus och förlorade mensen redan som 39-åring. Jag är 36 år nu och har det senaste året använt en app för att hålla koll på min mens. Min mens har alltid varit på dagen punktlig (dag 26) men har det senaste året diffat på mellan 23 och 29 dagar. Dessutom har den vid tre tillfällen inte följt mönstret alls och kommit på dag 13, 16 och 16. Det har aldrig någonsin i mitt liv hänt förut.

Jag har googlat lite och läser mig till att menopausen börjar med oregelbunden mens i upp till några år innan den sedan slutar helt. Kan det vara så underbart fantastiskt att min menopaus är på ingång redan? Är prematur menopaus ärftligt? Någon som vet och/eller har erfarenheter?

Jag vet inte om det är väsentligt men jag fick min första mens redan som nybliven 11-åring.

När jag gjorde min utredning inför IVF frågade läkarna om min mamma hade haft prematur menopaus, då min äggreserv var så låg (de misstänkte att jag skulle drabbas av detsamma). Så de menade i alla fall att det kunde vara ärftligt.

Liknande trådar

Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 262
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama