Är ni försäkrade?

Fibusen

Trådstartare
Jag är alltid noga med att mina djur ska ha den bästa försäkringen,men nu när jag själv skadat mig pga min häst så insåg jag att jag har för sjutton ingen försäkring till mig själv! :eek:

Hittade tillslut på en som min mamma tecknat när jag var liten,som gäller tills jag fyller 25 (som för övrigt är om ca 1 månad! :D) så jag hade tur att få ersättning för resor,sjukhus,kryckor osv,men eftersom det är en barnförsäkring så täcker den tyvär inte inkomstförlusten,osv. Fick dock reda på att på Agria så ingår det en incidentförsäkring som täcker skador på ryttaren,samt tex kläder,glasögon osv om något går sönder vid tex en olycka.

Vad har ni för försäkring? Vad täcker den? Kan man få ersättning för inkomstbortfall? Ärr,nedsatt funktion osv? Mest nyfiken på tänder och sånt också,ifall man skulle lyckas få dom ursparkade.... :crazy:

Har en ettåring sm jag pysslar med och som alla vet så är unghästarna lite si och så i humöret,och i framtiden är det även dags för inridning,så kan vara bra att ha en BRA försäkring då! ;)

Den enda försäkringen jag har för mig är en där banken går in och betalar min del av huslånet om jag mot förmodan skulle gå bort,så sambon har råd att bo kvar...:angel:

Sv: Är ni försäkrade?

Jag har en olycksfallsförsäkring som täcker in det mesta, dock inte inkomstbortfall men det är jag inte i behov av eftersom jag inte är yrkesarbetande. Självrisken ligger på 1000kr, men sedan utgår full ersättning. Försäkringen kostar mig ca 450kr/år.

Nä, jag har ingen personförsäkring till mig själv. Har hästen i agria så incidentförsäkringen därifrån har jag (fast jag tror inte den är så maffig om jag säger så...) Sen är det hemförsäkringen om den täcker... så någon typ av inkomstförsäkring på jobbet. :o Jag vet ärligt inte.

Visst borde man ha en bra försäkring till sig själv, fast det känns som att den kostar en del... ska bli intressant att höra vad andra har. :)

Jag e försäkrad. Båda i jobbet och har själv en olycksförsäkrning som gäller på fritiden. Kommer inte ihåg exakt vad som ingår. Men e skönt att veta att man e försäkrad om det skulle hända något. Men vet ju aldrig vad som kan hända i närheten av hästarna.

JObbar man , Försäkringskassan. Sen har vissa nån extra försäkring på lite till.

Jag har en olycksfallförsäkring, som kostar ca 350 kr/år. Men jag har inte så bra koll på vilkoren i den.

Jag har en försäkring i Trygg-Hansa, deras "trygg vuxen". Den täckte även ridolyckor (vissa bolag räknar ju det som högrisksport så att det inte täcker).

Har även en livförsäkring i den, och har för mej att inkomstförsäkring finns också, om inte annat så har jag det genom mitt fackförbund.

Det viktigaste tycker jag (som jobbar med försäkringar) är att ha koll på vilken ersättning man får. Det finns allt från några hundra tusen till flera miljoner. Vid ett bestående men sätter läkaren en invaliditetsgrad i procent. Ju högre ersättningssumma desto mer pengar får man ut.

I normala fall så täcker barnförsäkringar även ekonomisk invaliditet (arbetsoförmögenhet) så det var tråkigt att din inte gör det. Skaffa en vuxenförsäkring på en gång! En vuxenförsäkring som täcker både sjukdomar och olycksfall, eftersom det är mycket, mycket vanligare att få bestående men/inte kunna arbeta pga en sjukdom. Du har ett skydd från försäkringskassan, men det är inte speciellt mycket om du inte hunnit jobba, 105 tkr/år om du inte haft någon sjukpenninggrundande lön.

Det är självklart en risk att vara i stallet så det kan vara en idé att ha en extra olycksfallsförsäkring. För bestående men får man ersättning från försäkringar från flera bolag, för kostnader (kläder,glasögon osv) får man bara ersättning från ett.

På försäkringsbolaget där jag jobbar får man ersättning för tandskador med upp till 5% av försäkringsbeloppet. Har man då valt 500 tusen är det max 25 tusen = knappt nånting alls om det är så att man måste sätta in proteser.

Du tänker nog på en livförsäkring också, det är bra att ha om man har lån på hus ex. Många har ett skydd genom banken, men det är endast för bankens säkerhet så att dom ska få tillbaka pengarna dom lånat ut. De är alltså öronmärkta att gå direkt till banken utan att din sambo hinner se dom ens.

Skaffar man en egen livförsäkring kan man välja att lägga den lite över halva lånet, eller hela lånet för den delen, för att få lite ekonomisk hjälp att bo kvar.

Jag har en olycksfallsförsäkring i samma bolag som hemförsäkringen. Tror den kostar 190 kr/år. Har inte papprena framför mig så vet inte på hur mkt den är men tror det var 1 eller 2 miljoner vid invaliditet. (Eller var det max 5 milj? Minns inte :confused:)
Vet inte om den täcker vid ridolyckor men jag håller inte på med hästar nu så det behövs ju inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka