Är nervös och lite rädd...

lady_vip

Trådstartare
inför klinikbesöket på måndag...
Min Chili har varit knackig och är nu halt trots vila. Haltar tydligt på vänster fram utan svullnad, värme eller allmänpåverkad i övrigt, hon är glad och pigg och brallar på i hagen.

Bokade tid till måndag, hade velat ha redan denna veckan, men är utan bil.

Men jag har ingen som helst aning om vad jag ska tro och vänta mig, är redan nervös... Hon har aldrig röntgats, eller gått under lupp så himla noga. Visst, hon har stått i HBG för sina hudproblem, så hon är klinikvan, men jag är så fruktansvärt rädd för vad som hittas om de röntgar.

Jag TROR att det är en muskelskada, ev. något annat som inte syns utåt. Tror mig veta exakt när det hände, i ett panikskutt under ridtur där hon landade på ojämn mark.
Vet att det lindras när hon är uppvärmd, av den anledningen kunde jag inte sätta fingret på felet när det var nytt. Ligament..?

Vi har kollat hovar nogrannt, misstänkte först hovböld eftersom det kom lite smygandes, men där är inget fel.

Men vad är det? Hade mycket hellre fått diagnosen här:angel:

Sv: Är nervös och lite rädd...

Usch! Jobbigt det där. Kan förstås inte hjälpa dig men håller tummarna att de hittar något och att det är behandlingsbart! Men om hästen varit frisk o kry tidigare så hittar de nog inget konstigt. Det låter ju som ngn ligamentskada. Då är det bara vila som gäller.

Sitter i samma sits, skall magnetröntga min om ngra veckor efter massor av utredningar som inte lett till rätt diagnos. Är oxå nervös över vad de skall hitta samtidigt som det skall bli skönt att veta.

Lycka till!

Frisk och kry har hon väl varit, hyffsat iaf, men de kan ju hitta massa ändå:eek:

Sen misstänker jag att det sitter i bogen, får för mig att det är ännu värre då...

Ska hålla tummarna för er magnetröntgen också!

Tack! håller tummarna för dig med!

Min veterinär sa till mig att när man tror det sitter i bogen är det oftast hoven. Det är tydligen väldigt ovanligt med skador i bogen, vet inte vilket som är värst dock.:crazy:

Då får det nog vara nåt med senor eller skelettet :eek: för hela hoven är genomgången så gott som det går utan att karva upp för mkt... Kanske skulle ta ut hovis en gång till innan vi åker, fy vad skönt om det hade varit en hovböld. Hon hade faktiskt en sten som satt fast under skon, först trodde jag det var det som gjorde att hon haltade, men nope. Och vi kollade noga där stenen hade suttit...

Sådär var gamla Loppan ett tag. Vi var iväg till veterinär för noggrann undersökning men inget fel hittades. Equiterapeuten märkte att hon var om i bogen. Hon var dock halt i tre månader innan det gick över. Loppan brallade också i hagen och verkade inte påverkad av hältan!

När detta hände var hon 22 år, nu är hon 26 år!

Lycka till!

en liten sträckning eller vrickning, som orsakat en mindre inflamation i det aktuella området om man får gissa.

hur länge sen hände det?
hur länge efter kom det smygandes?

hur som helst vet jag exakt hur du känner, usch och fy och jag håller tummarna att det inte är allvarligt eller ger bestånde men!

//Cilla, som redan nödslaktat sin häst vid tre tillfällen i fantasin, pga diverse småhältor och färden till ATG! :grin:

Kan tyvärr inte hjälpa dig men håller tummarna för att allt går vägen.. Sitter själv i samma situation.
Jag satt på när hältan kom. Vrickade sig på en liiten stubbe när jag skrittade på långa tyglar.. Detta var tre månader sen.. Ingen värme , ingen svullnad. Varit "bra" bitvis men oftast visar han lite hälta i ena varvet. ( när jag longerar, inte ridit han sen olyckstillfället).

Dom har rönkat osv och hittar väl inget direkt.. men misstänkte hovleden. som dom bedövade och hältan försvann.. dom behandlade den med kortison men han blev sämre efter det. (gick 10 veckor innan första besöket)

Dom ville vid återbesöker behandla med tuppkam men jag tackade nej.. gav han metacam tio dagar istället.. men blev inte bättre..

Nu byter jag klinik och fått tid nästa torsdag.

Längtar efter att bara få skritta barbacka på min kille igen. Han verkar inte ha ont eller något när han går i hagen osv utan är precis som vanligt..

Så jag håller tummarna för oss båda!

Hu. Håller alla tummarna att det är något som kan åtgärdas och ganska lätt.

Själv får jag total nojja bara pållan snubblar till och sen tycker jag hon haltar i flera dagar (men det gör hon ju inte egentligen) och för att inte prata om det blev så att hon skulle in på undersökning! Jag hade haft dödsångest och haft för mig att hon brutit både det ena andra och tredje, fått spatt, cancerbölder, blindhet..tja, allt man kan tänka sig och det bara skulle vara att avliva direkt. HU! Jag förstår dig.

Men det brukar inte vara så illa som man inbillar sig. Och det hoppas jag stämmer här också. Lycka till! :)

en liten sträckning eller vrickning, som orsakat en mindre inflamation i det aktuella området om man får gissa.

hur länge sen hände det?
hur länge efter kom det smygandes?

Jag har så dålig tiduppfattning, men det har kommit i mitten på maj, det var då hon hoppade till pga en fasan som flög upp rakt framför henne. Just då kändes inget, vi red på som vanligt.
Sen red jag några dagar till, kände att ngt var lite småfel och försökte reda ut vad det satt. Ställde av henne i väntan på hovis eftersom hon var ganska lång i tårna och skulle skos om veckan efter.
Hovis kom den 1 juni och dagen efter skulle jag rida ut henne och först då kändes hältan tydligt, longerade och såg direkt att det var vänster fram.

Sen har hon stått sedan dess. Först fram till midsommar, under bete. Midsommardagen tog jag hem henne till en mindre hage för att se om det blev bättre med begränsad rörlighet, men det blev nästan sämre så i måndagskväll släppte jag upp henne i beteshagen igen...

låter inet så allvarligt, men man vet ju aldrig. vi hoppas på en liiiiten inflataion bara. en lättbehandlad en!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka