Är mina katter tjocka????

T

Tarzzan

Undrar om mina katter är överviktiga eller ej:smirk:
Ena är blandras av norskskogskatt och bondkatt.
Han väger lite över 6 kg:o
Han har mycket päls;)

Blandat008.jpg

Den andra är bond katt och väger ca 4,5kg:crazy:

Blandat011.jpg

Sv: Är mina katter tjocka????

Oj vad stora bilderna blev.Vet ej hur man minskar ner dom*sorry*

Känn på katterna!
Känn efter om det är ett fettlager ovanpå revbenen, den ska inte finnas mycket där, men ett litet tunt lager är väl ok. Övervikt hos katt är fruktansvärt vanligt!

övervikt är inte bra. Men samtididigt en katt som mår bra ska ha en hel del hull - sk att vara vid gott hull är det normala för friska sunda katter.

Probierstenen är om de sträcker på sig - syns muskelspelet under huden??
Det är förstås lättare att se på korthåriga katter.

Vikten säger inte så mycket. För en maine coon-hane kan 10 kg vara normalvikt, för en devon rex-hona kan 2,5 kg vara normalvikt. Huskatter... take a pick, de kan ha vilken normalvikt som helst.

Så, som redan nämnt känn på katterna. Revbenen ska anas och du ska även känna "höftbensknölarna" bak mot svansen.

Den korthåriga katten ser helt OK ut men det är svårt att säga något om en långhårig katt. Mycket eller lite kan finnas under all päls. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 121
Senast: Shilton
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar