Är min häst vampyr?

C

Cider

När min unghäst kom ut i hagen till dom andra efter att han kastrerats och var lite blodig på benen, eftersom det rann/droppade lite hela tiden, så betedde sig en av dom äldre väldigt underligt. Han gick efter honom och slickade honom på dom blodiga benen :crazy:
En kompis sa att det kanske berodde på att han tog till sig uppgiften att hålla rent från blod så att inte rovdjuren skulle känna av det :confused:
Har ni varit med om något liknande?

Sv: Är min häst vampyr?

Cider skrev:
När min unghäst kom ut i hagen till dom andra efter att han kastrerats och var lite blodig på benen, eftersom det rann/droppade lite hela tiden, så betedde sig en av dom äldre väldigt underligt. Han gick efter honom och slickade honom på dom blodiga benen :crazy:
En kompis sa att det kanske berodde på att han tog till sig uppgiften att hålla rent från blod så att inte rovdjuren skulle känna av det :confused:
Har ni varit med om något liknande?

Väldigt vanligt beteende. Handlar det om större mängder blod är nästan alltid en kompis där och slickar och har sig. Och just som du säger härstammar det från att inte i onödan locka dit rovdjur.

Hade en inackordering som blev skrämd under ett oväder och skenade genom elstängslet och tyvärr också genom grannens taggtrådsstängsel. Hela bringan var söndersliten. När jag hittade honom så stod gammelstoet och envist slickade bort blodet som strömmade fram över bringan.

Sett beteendet hos många hästar just när det gäller stora sår med lite mer blod.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 275
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka