Brist på katter? Så det finns inga hemlösa katter? De har gått upp i rök? Var bor du? På en liten ö? Det finns enorma mängder hemlösa katter. Jag tycker att vi ska ta hand om dem på ett bra sätt först innan vi sätter nya till världen. Det finns alltid en efterfrågan på kattungar men hur bra liv katterna får är det jag bryr mig om. Inte att man kan prångla ut några katter till för det går alltid. Massor med katter överges och kastas ut varje år. Hade alla dessa katter istället fått bra liv så hade jag inte engagerat mig. Varför du inte tog ordentligt betalt för kattungarna förstår jag inte alls? Chansen till ett bra liv ökar om den nya ägaren har fått betala ordentligt för sin katt. Tyvärr innebär ett gott hem när ungen säljs inte ett livslångt gott hem.
Det spelar ingen roll hur väl man känner sina katter. Precis som alla andra däggdjur kan deras cykel rubbas.
Visst är varje ovälkommen kull en katastrof! Jag blir så ledsen att någon ens kan tänka att det inte är det! Risken är enorm att någon eller alla katternas liv slutar på tragiska sätt. Många av resultatet för dessa oplanerade kullar slängs ut och de får klara sig bäst de kan. De får kull på kull och deras ungar får kull på kull och kattkolonierna växer. Jag har tagit hand om många hemlösingar och jag vet i vilket skick flera av dem har varit när de har hittat hit. Alla hemlösingar har inte heller "turen" att hitta någon som är så blödig som jag som tar hand om dem inklusive lägger en massa pengar på veterinärvård utan många möts av iskallt vatten, hundar som bussas på dem eller så skjuts de när de söker lite mat och värme runt husen. Men du kanske inte tycker att katter är värda bättre? Att de klarar sig? Vet du, jag tycker att katter är lika mycket värda som alla andra djur och de klarar sig faktiskt inte alls särskilt bra själva. Det är så tydligt vad det hårda livet sliter på dem. Även fast de blir väl omhändertagna när de varit hemlösa i några år så lever de inte lika länge. En av mina hemlösingar som veterinären bedömde vara 4-5 år när han kom var helt slut i kroppen innan han ens var tio och då hade han haft allt han önskade och behövde sedan han kom hit. Hans hårda liv hade satt väldigt tydliga spår. En annan som nu är runt 11 år är så mycket mer sliten än min innekatt som är 17 trots att hon har varit här sedan hon var runt året och fått allt hon behöver sedan hon kom. Hon är så liten så liten, ser ut som en 3-4 månaders kattunge i kroppen eftersom hon svalt så sin första tid att hon inte växte normalt och svälten har självklart även satt spår i hennes kropp som inte syns utanpå. Det tar på en katt att behöva svälta, att alltid behöva vara rädd, att få en massa kullar, att vara i slagsmål, bli påkörda och få läka sina skador själva osv. osv. Ingen av mina hemlösingar har levt ett normal långt kattliv. Hon som är elva nu är den som blivit äldst. Jag skulle aldrig någonsin bidra till det eländiga lidandet genom att producera kattungar. De är värda så mycket bättre.
Jag tror inte att livmoderinflammation är vanligare på raskatter. Däremot opereras de säkert oftare. Övriga får ligga och självdö
En okastrerad honkatt löper alltid risk för livmoderinflammation och får hon gå ute och blir parad hur som helst så ökar risken enormt. En okastrerad hona leder också till att okastrerade hankatter dyker upp. En hankatt känner på mils avstånd att det finns en fertil hona vilket leder till kattslagsmål och risken att katterna blir påkörda och skadade eller dödade i sin hormonbubbla är enorm.
Det kommer alltid finnas katter även om alla seriösa kattägare kastrerar sina katter. Det är inte där problemet ligger. Problemet ligger hos alla de som inte kastrerar och därmed bidrar till att oönskade och oälskade katter föds till ett väldigt hårt liv.
Mitt tips till dig är att nästa gång du känner suget efter kattungar så tar du hand om en infångad hemlös katt som ska få ungar. Katthemmen skriker efter jourhem så du behöver knappast leta länge. Då kommer du också få se baksidan av det du håller på med.
Min dotter resonerade som du när hon var 7 år. Kattungar var det bästa hon visste och hon ville så gärna ha en kull efter sin lilla katt. Jag sa nej. Jag förklarade varför man inte tar ungar på en katt bara för att den är fin och att det finns alldeles för många katter redan och hon förstod då, som sjuåring. Nu när hon har sett baksidan av folks buskavlande finns inte tanken ens även om hon fortfarande älskar kattungar nu som vuxen.