Lime
Trådstartare
Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har sökandet varit aktivt och jag har haft stenkoll på vad som funnits till salu på diverse sajter. I förra veckan insåg jag att min äldre bil var allvarligt risig och bilmekanikern i familjen stämplade den som trafikfarlig. Eftersom jag bor på landet och använder bilen dagligen bestämde jag mig för att undersöka en bil närmare jag fattat tycke för på blocket. Inga konstigheter på transportstyrelsen, den hade gått få mil med fullt ifylld servicebok enligt annonsen och jag hittade inget negativt om bilhandlaren på nätet. Ringde och dubbelkollade om kamremmen var bytt (vilket bilhandlaren sa) och frågade om den gått igenom blankt på besiktningen i somras (vilket han sa att den hade).
Väl på plats insåg jag att bilhandlaren hade tänjt på sanningen. Bilen hade inte alls gått igenom besiktningen med blanka papper, men blivit godkänd på kontrollbesiktningen efter att ha reparerats för över 7000 kr. Serviceboken var inte ifylld sedan 2013 men säljaren hävde ur sig att den var servad för ett år sedan (vilket jag tror är hittepå). Han hävdade dessutom att bilen hade kamkedja när jag påpekade att kamremmen inte alls var bytt. Nåväl, bilen var trevlig att köra, den var helt rostfri, läckte inga vätskor och bromsskivorna var i gott skick, dvs. inget som pekade på dåliga bromsar. Jag köpte därför bilen med vetskap om att kamremmen behöver bytas, men tänkte att den borde vara i hyfsat gott skick eftersom den nyligen reparerats och besiktigats.
Hade 30 mil hem och tankade efter en mil. Någonting luktade konstigt, men tänkte att det ibland luktar konstigt på bensinmackar och fortsatte hemåt. Tyckte bilen var lite seg och svår att få upp i hastighet på motorvägen, men trodde det berodde på klenare motor än i min gamla bil.
Imorgon är det en vecka sedan jag köpte bilen och nu är det konstaterat flera fel på den. Ett bromsok kärvar och ett nytt är på väg hem, därav en frän doft när jag kört med den. Bromsskivan och beläggen är fortfarande fina under oket och därför reagerade jag inte när jag kröp runt bilen hos bilhandlaren. Kylaren läcker och var helt tom häromdagen. Igår började motorlampan att lysa när jag försökte pressa bilen över 80 km/h på vår 100-väg i uppförsbacke. Känner mig i efterhand som världens idiot som köpte bilen när jag desperat behövde byta ut den gamla. Har bilhandlaren något ansvar för en bil under 30 000 kr eller får jag bita i det sura äpplet och reparera alla fel ur egen ficka? Bromsok, kamrem och kylaren må vara hänt, men vad som är fel på motorn kan visst bli en mer kostsam historia.
Väl på plats insåg jag att bilhandlaren hade tänjt på sanningen. Bilen hade inte alls gått igenom besiktningen med blanka papper, men blivit godkänd på kontrollbesiktningen efter att ha reparerats för över 7000 kr. Serviceboken var inte ifylld sedan 2013 men säljaren hävde ur sig att den var servad för ett år sedan (vilket jag tror är hittepå). Han hävdade dessutom att bilen hade kamkedja när jag påpekade att kamremmen inte alls var bytt. Nåväl, bilen var trevlig att köra, den var helt rostfri, läckte inga vätskor och bromsskivorna var i gott skick, dvs. inget som pekade på dåliga bromsar. Jag köpte därför bilen med vetskap om att kamremmen behöver bytas, men tänkte att den borde vara i hyfsat gott skick eftersom den nyligen reparerats och besiktigats.
Hade 30 mil hem och tankade efter en mil. Någonting luktade konstigt, men tänkte att det ibland luktar konstigt på bensinmackar och fortsatte hemåt. Tyckte bilen var lite seg och svår att få upp i hastighet på motorvägen, men trodde det berodde på klenare motor än i min gamla bil.
Imorgon är det en vecka sedan jag köpte bilen och nu är det konstaterat flera fel på den. Ett bromsok kärvar och ett nytt är på väg hem, därav en frän doft när jag kört med den. Bromsskivan och beläggen är fortfarande fina under oket och därför reagerade jag inte när jag kröp runt bilen hos bilhandlaren. Kylaren läcker och var helt tom häromdagen. Igår började motorlampan att lysa när jag försökte pressa bilen över 80 km/h på vår 100-väg i uppförsbacke. Känner mig i efterhand som världens idiot som köpte bilen när jag desperat behövde byta ut den gamla. Har bilhandlaren något ansvar för en bil under 30 000 kr eller får jag bita i det sura äpplet och reparera alla fel ur egen ficka? Bromsok, kamrem och kylaren må vara hänt, men vad som är fel på motorn kan visst bli en mer kostsam historia.