Är jag för stor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kikkilora

Trådstartare
Jag är drygt 160cm lång och väger ca 44kg. Min ponny är en welshkorsning som är 122cm hög och väger ca. 300kg. När hon vid några tillfällen har lite mer hull väger hon bort mot 350 och ibland väger hon mellan 250-300kg. Är jag för stor för henne? Jag rider henne i dressyr, hoppning och ute i skogen och jag har alrig känt att hon tycker det är jobbigt. Skänkeln ligger lite ostadigt men det är mest när jag rider med dressyrläder och jag har ridit länge så jag flaxar inte hit och dit och får henne ur balans. Vad tror du? Min ridlärare sa att jag började bli för lång men att det ännu inte är några problem. Vill ha ett ärligt svar!

Länkar till en bild så är det lättare att se.
http://www.pixbox.se/pic_show_id12771530.html

Sv: Är jag för stor?

Du är alldeles för lång för henne enligt mig! Vikten är nog inga problem, men längden... Är man för lång för hästen så förstör det ju även ens egna sits, inte bara hästen drabbas. Men det är min åsikt det :)

åh det här påminner om Klaraböckerna :/ än så länge går det ju men om du växer (vilket jag antar att du gör) blir du nog snart för tung också :cry: fantastiskt snygg ponny btw :D

Hej.
Det märks att ni trivs ihop och gör mycket kul tillsammans. Och den är en väldigt söt häst du har :bow:
Men det är nog dags att inse att du har vuxit ur henne, du är alldeles för lång.
Men ni kan ju fortfarande ha mycket kul ihop! Övningar från marken, skogspromenader... kanske hon kan köras in (standard kommentaren :rofl:)
Jag promenerar mycket och länge med min gamla pålla, och det är så trevligt och rogivande, man får en annan kontakt än om man sitter på ryggen tycker jag.
Önskar er allt gott!
Kram/Sandra.

Hej!

Först och främst måste jag bara få kommentera att din lilla ponny är jättesöt oh att ni verkar trivas fint ihop. Ni ser samspelta och fina ut!

Jag tycker inte att du ser för tung ut för honom, men din längd gör att du får svårt för att komma till ridning på ett lätt och korrekt sätt. Du ser balanserad ut, så din längd skadar inte din häst i det stora hela, men du kan ha svårt att komma till ridning, vilket du kanske har märkt av?

Jag brukar säga att "en häst hellre bär upp en lite för lång och tung, men balanserad ryttare, hellre än en klumpig och obalanserad liten och nätt ryttare".

Du kanske borde se dig om efter en större ponny, om du vill vidareutveckla din ridning. Annars fungerar ni säkert fint som skogsmullar, du och din ponny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama