Är jag för nojjig? (bank på telefonen)

Pancakes

Trådstartare
Jag har oerhört dålig koll på min telefon emellanåt, tappar, glömmer och lämnar den lite varstans. Därför vågar jag inte ha varken mobilt Bank-ID eller Swish, jag inbillar mig att det är för lätt att ta pengar från mina konton då :o Som jag har det nu måste man fortfarande ha dosan för att göra annat än flytta pengar mellan mina egna konton. Frågan är, är det inbillning? Vännerna säger att jag är för nojjig men jag känner mig inte övertygad.

Bank-ID och Swish kräver ju en unik kod, så det ska vara lika "säkert" som att tappa bort bankkortet.
Huruvida man enkelt hackar telefoner vet jag däremot inte.

Ja, du är nojig ;) . Mobilbank och swish är typ det bästa som hänt sen kommunalt avlopp :D!

Du måste ju fortfarande godkänna allt med en kod, så det är ju inte bara för vem som helst att swisha pengar eller logga in på din bank :). Man kan även välja att logga in på banken med dosa om det känns mer bekvämt :up:!

Jag är likadan och anses därför vara lite av en bakåtsträvare. Nu har jag anslutit min telefon så att jag iallafall ska kunna ta emot pengar via swish. Och har väl mer och mer börjat fundera på om jag kanske ska testa. Men samtidigt vet jag ju att jag är ganska (alldeles för?) orädd och oförsiktig med min telefon, så har inte riktigt tagit steget fullt ut än.

@Praeterea

Jag ligger lite efter dig då :D Det är just det, verkar ju rätt praktiskt. Men så tänker jag att det kanske är lika praktiskt för andra som kanske skulle vilja ha lite extra pengar om telefonen är obevakad på fel ställe..

@Pancakes
Jag tyckte att möjlighet att ta emot pengar kändes helt ok, även om det var från "obehöriga" :D
Obevakad på fel ställe är nog min telefon alldeles för ofta. Än så länge har det gått bra, men så har jag inte heller så mycket viktigheter kopplade till den att jag känner att jag behöver oroa mig. Det skulle jag ju behöva börja göra om jag har banken i den.

Som de andra sagt, du är nojig ja ;) Man behöver en speciell kod för att ens använda appen. Och väljer du då en kod som är helt annorlunda än t.ex. koden till din telefon så är det inga problem. Eller gör du som jag, som valde en kod med 10 olika siffror och bokstäver. :D

Jag har även mobilen låst med kod, så är inte orolig.

Dessutom har jag sällan pengar och kan inte ens ta sms-lån, så ingen risk där heller :p

Jag har oerhört dålig koll på min telefon emellanåt, tappar, glömmer och lämnar den lite varstans. Därför vågar jag inte ha varken mobilt Bank-ID eller Swish, jag inbillar mig att det är för lätt att ta pengar från mina konton då :o Som jag har det nu måste man fortfarande ha dosan för att göra annat än flytta pengar mellan mina egna konton. Frågan är, är det inbillning? Vännerna säger att jag är för nojjig men jag känner mig inte övertygad.

Ja, det är inbillning.
Det ger klart mer skada om någon tar din plånbok än din mobil, i så fall borde du vara mer nojig över att ha kort i plånboken än bankapp i telefonen.

Har du bankapp i telefonen kan du spärra korten snabbt som attan om plånboken skulle försvinna ;)

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama