Är jag den enda?Om bete och tävling

Fairy

Trådstartare
Hej

Jag sitter och läser på buke och undrar om jag är den enda som har min häst i sommarhage och tävlar honom samtidigt?

Har en 13-årig fullblodsvalack. Han är aldrig fet på sommaren eftersom jag rider mkt men lite bukig kan han bli.
Vi tävlar bara 1m hoppning och debutant fälttävlan.
Han trivs verkligen bra att gå på dygn. Om det blir supervarmt och
mkt broms så får han gå in på dagarna. Sen tar jag in honom natten innan tävling. Vila får han i vinter i stället när det inte är lika härligt väder.

Någon annan?

Sv: Är jag den enda?Om bete och tävling

samma här. tävlar distansritt. Mina går ute dynget runt på stora härliga hager med fin fint bete. (vid regn och tokmycket flygfän får de komma in så klart!) Samt innan tävling får de sova inne. ( i år har jag hittills ridit upp tom 100km )
Tävlingssäsongen för oss distansare är på sommaren så vila blir höst eller vinter ( innan träningen sätts igång igen)
Fungerar jätte bra! :banana:

Jag har gjort likadant i alla år, haft dem på gräs, dvs bete, men i full tävlingskondition och tävlat (hopp och dressyr, upp till LA/120 som högst). Har inga planer på att göra annorlunda med nuvarande hästar etc heller.

Mian hästar går sin intensivaste period på sommaren, och har längre helledighet på vintern (ofta kring jul) istället.

Min islandshäst går i sommarhage/beteshage och tävlar samtidigt. På grund av eksem har jag honom dock inne nattetid. Även för oss som rider islandshäst är det tävlingssäsong NU, så vilar gör man på hösten/vintern.....

Härligt att höra!:bump: Oj, upp till 100km? Imponerande, då lär det krävas lite kondis...:D

Jag har min tävlingsvalack ute på "bete" i en kuperad stor hage, just nu på natten och inne på dagarna eftersom flugorna inte behagar att dö ut. :smirk:
Samtidigt tränar jag och tävlar som vanligt. Han ska få lite vila nu nästa vecka och sedan får han vila i vinter istället när det inte är några tävlingar.
Det fungerar utmärkt för mig, och han verkar trivas med det.

Hur gör ni som åker iväg över t.ex en helg och tävlar, då måste man ju ofta ha hästen uppstallad och därmed ge hö. Har ni hästarna inne på natten redan innan så att de är vana vid att äta hö, jag menar det blir ju en omställning från bete till hö.

Ja, det är faktiskt ett problem för en del hästar.
Ju mindre man ändrar på inför en tävling, desto bättre. Men hästarna är olika känsliga för förändringar. En del behöver stallas in nån vecka före tävlingen för att hinna vänja sig vid hö och uppstallning, andra behöver inte det.

Själv hade jag en häst som behövde få komma in och vila inför tävlingarna. Hon blev verkligen trött av att gå ute och fäktas mot mygg och broms. Men så har jag också haft andra hästar som inte verkar påverkas speciellt mycket alls av att gå på bete.

Jag har alltid gjort likadant dom åren jag har tävlat på sommaren! Tycker det känns onödigt att låta dom stå inne om somrarna bara för att man ska tävla. Tar in natten innan så att dom får vila ut lite och det brukar funka. Sen kanske det är en annan sak om man tävlar högre klasser. Men för mig har det funkat utmärkt! :)

Jag låter min ena pålle gå ute i beteshagen på dagen och sen får hon stå inne på natten eftersom hon tävlas och tränas hela sommaren. Tycker att hon ska få möjlighet att äta gräs de få månader som går, hon är trots allt häst och är därmed gjord för att äta gräs. En del verkar tro att gräs är farligt (visst kan dom få fång osv) Fullblodet går ute dygnet runt tror full ridning. Hon är som lyckligast när hon får bo dygnet runt i sin sommarhage, hon fullkomligt lyser av lucka och välmående :love:

*KL*

Jag har min inne dom varmaste timmarna på dagen så hon får vila inne. Inte nödväntigtvis varje dag, men åtminstonde 3 dagar i veckan beroende på väder och så. Känns skönt så hon får vila inne en stund, samtidigt som jag tror det är skönt att komma in i svala lugna stallet dom varma och ev bromanfalls timmarna :)

Min häst har ju en tendens att väva och bli stressad i stallet så det blir sån skillnad när han får gå ute, han blir verkligen en helt annan häst både att sköta och rida. :banana: :banana:
Annars när vi rider i skogen är han rätt het och springig men nu är han jättefin :love:

Jag gör likdant, och det har funkat bara bra... Tycker hästarna blir så nöjda av att gå på bete :smirk:

Tävlar inte själv men dem i stallet gör som du.
Fast det kanske beror på att man inte kan ha sin häst inne sommartid pg. stallägarna inte vill. :smirk:

Kommer att ha min framtida tävlingshäst på bete samtidigt som han ska tävlas.
Tycker inte det är snällt att förstöra hans sommarvana som han haft sen han föddes.
Var 2 veckor när han gick på bete första gången.

Ska inte tävla ngt i sommar, är inte så många tävlingar kvar på min nivå nu. (Dressyr lb-la, lokala.). Men de år jag släppt kusen tidigt på bete, har han gått på bete som vanligt, sen inne natten innan tävlingen. Det har funkat kanonbra. I sommar går min in de varmaste timmarna mitt på dan, för att vila från alla äckliga insekter och värmen, sen rider jag efter han vilat, sen får han gå ut i hagen igen.

Det är ju inte så många tävlingar i Juli (1:D ) men vi ska trimma för fullt! Är det tänkt iaf. :p

Min går på bete och han tränas och tävlas.
Har provat att ha honom inne utan gräs men han blir bara deppig då. Blir inte slöare av gräset, bara tjockare :o
Tävlar LB/LA dressyr

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 181
Hästmänniskan Köpte för 2 år sedan en 13-årig valack, okänd härstamning, lite som ett projekt. Hästen var enormt spänd och känslig för allt, men jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 495
Senast: boccia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka