Är han bara ofokuserad..?

E

Eccentric

Rider en nordsvensk kille på 18 år tre dagar i veckan. Har börjat ganska nyligt, och bland det första jag märkte var hans sätt att svänga med huvudet fram och tillbaka.
Han tittar som åt höger och vänster om vartannat ganska ofta. Det är inte nån lång stund han går med huvudet rakt fram innan han börjar igen. Dessutom gapar han ganska ofta, speciellt när man tar i honom och så.
Han är lite hård i munnen, man får ta i honom ganska mycket innan han lyssnar, det känns som att han är lite bedövad nästan (kanske bara är jag som är lite ovan att rida såna hästar). Nordisen jag rider blir körd av sin ägare, hon rider inte honom så mycket. Min ridlärare anser att hästar som körs mycket kan bli hårda i munnen.
Vet inte riktigt vad bettet han rids (och även körs tror jag) på heter, det liknar ett pessoa men ringarna är olika storlekar, det är vanligt tvådelat i munnen.
Han verkar inte ha ont eller så av bettet, det är inga problem att tränsa honom eller så. Så jag funderar på om han bara är ofokuserad när han beter sig som han gör? Han har stått ganska mycket på sista tiden och när han har blivit motionerad så har det varit mest körning tror jag (är som sagt ganska ny med honom)!

Någon som har tips och råd?

Sv: Är han bara ofokuserad..?

vet du om tänderna är kollade på honom? eftersom han gapade när du tar i honom.

Det där med att han tittar åt höger och vänster, låter som att han har tankarna på annat håll:D att han är okoncentrerad (hur fan stavas det?) alltså:rofl:
Har en ardenner som gör så också, fast hon stannar och tittar på saker, tex gammla tanter som är ute och går med sina hundar 200 m bort:angel:

Sv: Är han bara ofokuserad..?

Ingen aning faktiskt.. Ska kolla med hans ägare.

Ja men det är ju lite irriterande, visst om man bara tar en lugnt skrittur men om man vill jobba lite så går det ju knappt när han bara tittar åt alla håll :p

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama