Är dräktighetstiden samma varje gång...

cutty

Trådstartare
...för samma sto? Kan jag räkna med att mitt sto som fölat 2 gånger innan och gått 1 månad över tiden gör så igen?
Den 24 mars har hon gått tiden ut, och idag är juvret sprängfyllt och små gula, halvt genomskinliga minidroppar på juvret.

Vilken är er erfarenhet av dräktighetslängden?

Sv: Är dräktighetstiden samma varje gång...

Du kan räkna med en fölunge vid sidan av ditt sto om max 24 timmar.

okej eller 48 timmar. Så denna gången går hon inte över så mycket.
Lycka till o grattis, Berätta gärna när det är fött o vad den lilla fölungen har för stam

Mitt sto gick 350 dygn första gången och 334 andra. Andra gången läckte hon mjölk i en vecka.

Att säga att fölet kommer inom 48 timmar tycker jag är att säga för mycket.

Det kan väl inte vara bra att läcka mjölk? Försvinner inte råmjölken då?

Okej, förlåt om jag gav mig in i något jag inte är helt hundra på. Men jag har fått lära mig att när stoet har vaxproppar så är det dax för fölning inom 48 timmar. Det var en uppfödare som lärde mig det. Men det finns väl undantag med allt.

Det är alldeles riktigt att det inte är bra att läcka mjölk men det var vad hon gjorde.

När mitt sto fölade första gången hade hon en vaxpropp tre dagar innan hon fölade, men den försvann två dagar innan fölningen.

Har nu ringt veterinären och frågat om det tredje gången kan komma i tid.
Dräktighetslängden kan variera. Fölets kön kan påverka. 2 första är hingstföl, kanske kan det bli en liten tös!

Skulle det vara så att mjölken börjar rinna innan det blir fölning, så har jag en laddning råmjölk i frysen.

Senast ändrad:

Mina var hingstar båda två:(

Första gången var det skitväder ända tills dagen hon fölade, vet inte om det påverkade?

Men det är ju bara 16 dagar mellan dina dräktighetslängder. I mitt fall båda 30 resp 33 dagar över tiden. Och nu har hon 6 dagar kvar till fullgånget. Det skulle bli ca 35 dagar tidigare :confused:

Det kändes inte som bara 16 dagar när jag vakade;)

Var det samma sorts väder båda gångerna ditt sto gick över tiden så mycket?

Det var tidigare på året och kallt. Fölade förra året i februari.
Kan det ha betydelse? Vi har idag strålande solsken och 17 grader i solen. Knappt någon blåst. Vi har haft fint i en vecka nu, utom en dag...

När mitt sto knep så länge sa flera till mig att det berodde på skitvädret. Fyra dagar innan hon fölade var det snöblandat regn, hon fölade 3 maj...

Låter som att du borde ha föl inom en vecka i alla fall:)

Mitt sto har gjort alla varianterna, fölat tidigare, gått över tiden och varit punktlig,man har heller inte kunnat se något särskilt mönster i det hela när det gällt könet på fölen.

*KL*
Är det "genomskinliga" droppar skulle jag säga att det överhuvudtaget inte är "vaxproppar" utan att hon läckt lite! Är det riktiga vaxproppar är de inte genomskinnliga alls utan hmm..."vanilj"vita rätt igenom!
Min ena har fått så också, och om jag inte kommer ihåg fel tog det ca 2 v innan hon fölade. Hon läckte också lite grann sista veckan, men det var ingen fara på råmjölken för hennes del iom att det inte var så mkt!

Jag har haft ett sto som fått två föl här bägge stoföl. Första gången fölade hon på dagen, nästan timmen hon blivit seminerad på. Andra gången så blev det rörigt på seminstationen så jag fick först fel betäckningsdatum från dem (lämnade stoet där betäckning och bete). Men hon fick enligt det beskedet planenligt juver och mjölk, mycket mjölk så läckte rejäl, men inget föl??? Sedan försvann juvret men inte magen????
Så jag kollade med seminstationen som då kom fram till att blandat ihop två ston och hon inte blev dräktig förrän andra försöket. Så efter en månad var vi tillbaka på ruta ett igen med juver och mjölk men då kom det ett föl också.
Har aldrig varit med om något liknade varken förr eller senare.

Spännande få se när fölet kommer då ..
Min ska ha den 9:e Maj har haft jobbigt att planera med ledigheten ska ta ut ledigt från jobbet runt fölningen , kul om man e ledig och så går hon massa över tiden lagom tills jag ska börja jobba igen.. Jobbar nämligen natt:(

Jag vill nog hålla med lite där att könet spelar roll. Våra hingstföl har nog nästan alltid kommit lite efter utsatt tid men stofölen lite tidigare. Tror "killar" är lite lata av sig och gärna ligger kvar i mammas mage så länge det går. Undrar om det inte stämmer ganska bra på människor med?

Båda mina stoföl har kommit med 15 resp 26 dagar över tiden..
Samma sto!

Nej, inte ännu. Idag är de genomskinliga propparna borta. Troligen som någon ovan skrivit att det bara varit ett läckage, ej mjölk.

Ännu en natt väntar med kameran för övervakning bredvid. Tur man har eget stall.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI