Är detta verkligen sant?

landsbygdsbo

Trådstartare
För några dagar sedan stod den svenska pressen unisont och fördömde morden på sina franska kollegor.
Överallt förbereddes det att publicera svenska översättningar av det kommande numret.

Nu censurerar Aftonbladet. jag vet inte om man vill klippa delar eller hela den franska tidningens bilaga.
http://www.dn.se/kultur-noje/aftonbladet-anklagas-for-censur/

Vad jag vet så har den franska tidningen inte vikit sig en millimeter utan fortsätter den franska traditionen av skarp, provocerande satir.
Det viste AB om, men nu tycks man få kalla fötter

Fast, en hommage är det ju, att en svensk sensationsblaska anser att den franska satiren är för provocerande..
Jaja, otrogna kändisar, sura fotbollsspelare är väl mer AB;s grej då ;)...

För några dagar sedan stod den svenska pressen unisont och fördömde morden på sina franska kollegor.

Nej, det är inte sant. Problemet var i första hand upphovsrättsfrågan. Eftersom Aftonbladet m fl medier inte fick klartecken från Charlie Hebdo att översätta och ge ut materialet lades projektet ner. Andra bidragande faktorer var att delar av materialet var svårbegripligt för svenskar. Ytterligare en komplicerande faktor var att två teckningar mycket möjligt räknades som hets mot folkgrupp enligt svensk lagstiftning. Frågor?

Nej, det är inte sant. Problemet var i första hand upphovsrättsfrågan. Eftersom Aftonbladet m fl medier inte fick klartecken från Charlie Hebdo att översätta och ge ut materialet lades projektet ner. Andra bidragande faktorer var att delar av materialet var svårbegripligt för svenskar. Ytterligare en komplicerande faktor var att två teckningar mycket möjligt räknades som hets mot folkgrupp enligt svensk lagstiftning. Frågor?
Så Charlie Hebdo får inte säljas i Sverige då`?

I original menar jag,
Fast det är väl inte så många som talar o läser franska.

Men är det hets mot folkgrupp så väcker väl åklagaren talan mot tidningen för det går väl bra att hetsa på franska med ;)

Så Charlie Hebdo får inte säljas i Sverige då`?

I original menar jag,
Fast det är väl inte så många som talar o läser franska.

Får ges ut? Klart att den får ges ut. Men då är ju Charlie Hebdo ansvariga för publiceringen och risken. Svenska publicister tyckte inte att risken var värd att ta.

<
Får ges ut? Klart att den får ges ut. Men då är ju Charlie Hebdo ansvariga för publiceringen och risken. Svenska publicister tyckte inte att risken var värd att ta.
så Charlie Hebdo strider mot svensk lagstiftning, av detta märktes föga när Lövfen var på begravningsblot och solade sig i glansen ;)

Och vilken risk löper en fransk tidning som publiceras i Frankrike, köps in och säljs i Sverige?
För att inte tala om hur det skullle se ut, Sverige fäller Charlie Hebdo,,,,,,,

<

så Charlie Hebdo strider mot svensk lagstiftning, av detta märktes föga när Lövfen var på begravningsblot och solade sig i glansen ;)

Nej, satiren tangerar det tillåtna. Och det räcker vanligen för att publicister i Sverige ska avstå. Risken är ju annars att hamna i en rättsprocess och i värsta fall bakom galler. Ska man gambla med det ska det vara av en synnerligen god anledning. Men alla tidningar står givetvis bakom Charlie Hebdos rätt att publicera utan att bli skjutna!

Det märkliga här var ju att DN undlät sig att publicera av exakt samma orsak som Aftonbladet, men kallade Aftonbladets beslut censur. Därav gick Helin i taket.

Nej, satiren tangerar det tillåtna. Och det räcker vanligen för att publicister i Sverige ska avstå. Risken är ju annars att hamna i en rättsprocess och i värsta fall bakom galler. Ska man gambla med det ska det vara av en synnerligen god anledning. Men alla tidningar står givetvis bakom Charlie Hebdos rätt att publicera utan att bli skjutna!

Det märkliga här var ju att DN undlät sig att publicera av exakt samma orsak som Aftonbladet, men kallade Aftonbladets beslut censur. Därav gick Helin i taket.

Borde inte motivet till att publicera påverka om det blir hets mot folkgrupp eller inte? Motivet att nu publicera satirteckningarna i Sverige tycker jag är att det har ett nyhetsvärde. Motivet är inte att uppröra utan att visa vad det var som kunde utlösa ett sånt vansinnesdåd.

Men jag häpnar också över DN. De kritiserar Aftonbladet utan att själva publicera. Så nu väntar jag bara på DNs beslut att publicera

Borde inte motivet till att publicera påverka om det blir hets mot folkgrupp eller inte? Motivet att nu publicera satirteckningarna i Sverige tycker jag är att det har ett nyhetsvärde.

Jovisst är det så. Men det måste kännas bra i magen också. Tanken här var väl att manifestera sitt stöd för Charlie Hebdo och då vill man inte fastna i en diskussion kring rasistiska teckningar. Ändamålen helgar inte alltid medlen. Bilden som Helin tvekade vid föreställde en muslimsk (?) bebis med ett svärd som råkar hugga av en persons huvud. Texten under lyder typ "Titta, pappa upp i dagen!" Jag förstår om han kände sig obekväm med att publicera den bilden.

Om du inte har läst motiverar Helin hela publiceringsbeslutet här: http://bloggar.aftonbladet.se/janhelin/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka