Är detta vanligt?

M

midnight Rags

Min ena häst som är klippt och vart riden och tränad regelbundet verkar må lite dåligt pga av denna värme som kommit. Han svettades igår bakom öronen, men bara där. Ska ta hans temp idag men vad brukar hästar ligga på vid friskt tillstånd?
Ska även ta och tempa honom när han ser ut att må bättre.

Vid ridningen så är han pigg och glad men svettats en del, inte så han blir blöt men svettas även om jag tar det mycket lugnt med honom. Han är en tävlingshäst så han måste röra på sig varje dag så han inte tappar muskler och kondition men jag kan ju inte rida honom när han verkar vara lite hängig.

Kan det bara vara värmen som gör detta eller kan det vara ngt annat?

Senare på kvällen är han sitt vanliga JAG igen men på dagarna ser han hängig och trött ut.

Så, vilken temp i genomsnitt ligger en frisk och kry häst på? Så jag har lite att jämföra med när jag ska ta hans temp.

MVH

Sv: Är detta vanligt?

Våra är tagna av den hastigt påkomna värmen. Vi rider som vanligt, men tar hänsyn till att de har det lite jobbigt med pälsfällning/-sättning och värme.

tempen ska väl ligga runt 37 grader...+-1grad om jag inte minns fel.

Sen måste jag fråga. Har hästen täcke på sig ute eller e han naken? Har han täcke har du problemet där...:p

Sen är det inte riktigt normal med en så här varm vår... vi som ska ha minusgrader och en massa snö har nu 15 grader i skuggan, typ som vi ska ha i maj :confused: knepigt väder men gillar värmen :D

38 grader är "normalt" väl? Men det skiljer sig lite från häst till häst. Det bästa är om man kan tempa sin häst lite då och då så man vet vad som är normalt för just den.

tempen ska väl ligga runt 37 grader...+-1grad om jag inte minns fel.

Sen måste jag fråga. Har hästen täcke på sig ute eller e han naken? Har han täcke har du problemet där...:p

Sen är det inte riktigt normal med en så här varm vår... vi som ska ha minusgrader och en massa snö har nu 15 grader i skuggan, typ som vi ska ha i maj :confused: knepigt väder men gillar värmen :D

Nu när det är så varmt på dagarna går han utan täcke. På morgonen och senare på eftermiddan har han täcke. Men ungefär mellan 11-18 är han utan täcke.

Pälsfällningen kan göra hästen mera påverkad, oftast brukar det ge sig mellan 2-3 veckor. Jag som har pälshästar märker detta påtagligt, och det har hänt att jag ställt någon 1 eller 2 veckor pga detta och på rekommendation från veterinär.

Pälsfällningen kan göra hästen mera påverkad, oftast brukar det ge sig mellan 2-3 veckor. Jag som har pälshästar märker detta påtagligt, och det har hänt att jag ställt någon 1 eller 2 veckor pga detta och på rekommendation från veterinär.

Ok. Men nu har han ju inte så mkt päls, med tanke på att han är klippt, men kan dom reagera såhär ändå? Det är bara han också, inte ngn annan av de andra klippta hästarna.

Det här är högst individuellt, av alla mina hästar så har det endast hänt en gång att jag ställt av pga pälsfällning.
Att hästen är klippt hindrar inte den naturliga gången för att fälla kvarvarande päls, många hästar blir otroligt hudömma under en kortare period när fällningen slår igång. Det finns även exempel på hästar som faktiskt även får en mindre febertopp under ett par dagar, vissa kan man märka att de blir allmänt olustiga vid både hantering och ridning.

Jag klipper också, men det hindrar tyvärr inte att hästarna kan bli lite påverkade i början.

Det här är högst individuellt, av alla mina hästar så har det endast hänt en gång att jag ställt av pga pälsfällning.
Att hästen är klippt hindrar inte den naturliga gången för att fälla kvarvarande päls, många hästar blir otroligt hudömma under en kortare period när fällningen slår igång. Det finns även exempel på hästar som faktiskt även får en mindre febertopp under ett par dagar, vissa kan man märka att de blir allmänt olustiga vid både hantering och ridning.

Jag klipper också, men det hindrar tyvärr inte att hästarna kan bli lite påverkade i början.

På dagarna är han allmänt hängig men igår testade jag att rida honom i ridhuset och ta några skutt, då han var som vanligt. Pigg och alert. Detta var runt 7 tiden på kvällen. Kan det vara värmen plus att pälsen som gör han lite hängig, främst då på dagarna. Ska ner och tempa han nu..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka