Är detta träd giftigt? (bilder)

Sammet

Trådstartare
Är detta träd giftigt? Och vad heter det?
På sensommaren/hösten har det röda mindre bär. Trädet har även längre taggar.
Känner inte igen det. Har aldrig haft det i hagen tidigare heller.

32394664.jpg

32394668.jpg

32394667.jpg

Sv: Är detta träd giftigt? (bilder)

Det är hagtorn :)

Används som medicinalväxt mot hjärtsvikt och för blodcirkulation.

Ingår i vissa örtblandningar för hästar.

Tillägg: Du kan göra hagtornste till dig själv och dricka. Bra även om man lätt får blåmärken för det ökar genomströmningen och ökar tydligen elasticiteten i blodkärlen :)

Senast ändrad:

Aha tusen tack!
Då behöver jag inte oroa mig när gamlingen går och tuggar i sig bladen? Vilket han skickligt gör, jag trodde han skulel få i sig taggarna eller åtminstånde sticka sig men nej, han är väldigt duktig på att undvika dom!
Någon som vet om bären är giftiga?

Googlade lite och tydligen är det snarare nyttigt med bären än tvärt om, ifall man följer naturmedecin. :)
Nå då får jag en "skinande häst" då... (enligt legenden).

Aha tack för tipset.

Kan man göra örtfoder till hästarna av det? Och om så, bären eller bladen eller båda?

Aha tusen tack!
Då behöver jag inte oroa mig när gamlingen går och tuggar i sig bladen? Vilket han skickligt gör, jag trodde han skulel få i sig taggarna eller åtminstånde sticka sig men nej, han är väldigt duktig på att undvika dom!
Någon som vet om bären är giftiga?

Dom är skickliga på att undvika taggar :)

Hästarna plockade alla mina krusbär utan att sticka sig, och där är taggarna ännu längre :angel:

Bären är inte heller giftiga, fåglarna äter dem glatt.

Plocka du bären och torka, jag såg att de kostar 112kr/kilo om du köper dem :devil:

Inte illa kilopris, å andra sidan måste man nog plocka mkt för att det ska bli 1 kg... ^^

Hehe!

Med tanke på att de har fri tillgång på hö i hagen (rundbal) så undrar jag lite varför han är så förtjust i löven... Men han är lite lustig min gammelpålle. ^^

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur