är detta lämplig kraftfoder sammansättning?

sommarvind

Trådstartare
Fibergji låg
Maxeglow
kiselgur
timjan
nyponskal
ishavsalger

Tycker ni att detta är en lämplig sammansättning (kraftfodergiva)

Till 2 sk fritidshästar som rids några gånger i veckan i bland mindre

16 årigt halvblod och en 7 årig nordsvensk/isis

Tycker ni att något saknas? Eller tycker ni jag skall ta bort något?

Sv: är detta lämplig kraftfoder sammansättning?

Nej. Absolut inte.

För det första - behöver de ha något kraftfoder alls?
Det beror ju HELT på hur grovfodret ser ut och vad det innehåller. För när man vet det ser man vad som fattasoch kan komplettera.

Timjan är en krydda och havsalger innehåller jod som är giftigt för hästar. Kiselgur har jag aldrig hört om som något som hästar bör äta??

Har ni ett bra hö så kan hästarna kanske klara sig med någon näve havre eller lite lucern (beroende på vad som saknas). Behövs det något som kramlar i krubban, ge några morötter. Att ge en massa i önödan kostar pengar som ni kan lägga på skojigare saker.

...som sagt. Klura ut vad grovfodret innehåller först och främst.

Bra hjälp att räkna, när ni har värderna, finns på tex hippocampus.slu.se

Beror ju lite på vad du ger för hö.

Jag har en unghäst på 2,5 år och en 5,5 åring. Den äldre jobbas rätt hårt, rejäla arbetspass på ca 1 timme i snitt, 5 ggr i veckan. Hon är en Welsh Cob, lättfödd. Idag betar dom fortfarande dagtid och får endast hö på natten samt lucern och mineraler. 2,5 åringen får mer i mängd av höt och lucern. Inget kraftfoder alls i övrigt. Vi står precis i flytt norrut och beroende på vad höt/silaget innehåller som vi köper där uppe lägger jag till/drar ifrån på extragivan lucern. Båda får örter dessutom, timjan till båda, lakritsrot och rosmarin till welshen då hon har känsliga luftrör. Örterna gör lucernet mer smakligt också.

OKej, jag har inte börjat ge mina hö än dom går fortfarande på bete. Kiselgur har ja blivit rekomenderad att ge mitt sto då hon har lite halvkassa hovar i mellanåt. Ishavsalger giftigt?? De säger dom ju skall vara så bra för allting luftrör mm. Är det fel? Algbörje säljer ju massor av sådant

Alger innehåller jod vilket i för stora mängder orsakar struma, vilket även brist på jod kan göra. Man ska definitivt inte ge alger till dräktiga ston då det är väldigt stor risk för att fölen föds med struma. Du får räkna på det så du inte ger för mycket jod! Den maximala toleransgränsen är 15 mg jod/ 100 kg häst, dvs 75 mg/500 kg häst. Underhållsbehovet är 0,2-0,6 mg/100kg häst.

Det låter som att din foderstat är onödigt dyr för hobbyhästar.
Fibergi låg innehåller inte det mest melasserad halm?

Jag förstår inte heller varför du skulle ge dem Fibergji låg om du sedan kompletterar med Maxeglow?
Då är det bättre att välja ett foder som har bättre värden från början, dessutom mycket billigare.

OKej, jag har inte börjat ge mina hö än dom går fortfarande på bete. Kiselgur har ja blivit rekomenderad att ge mitt sto då hon har lite halvkassa hovar i mellanåt. Ishavsalger giftigt?? De säger dom ju skall vara så bra för allting luftrör mm. Är det fel? Algbörje säljer ju massor av sådant

Det enda generella råd jag kan ge är att kritiskt granska alla "råd" du får. Om den som ger rådet tjänar pengar på preparaten så dra öronen åt dig. Samma med "amatörtyckare". Lita på forskare och veterinärer, sådana som har undersökt och kritiskt granskat de rön de kommer med.

Havsalger bra mot allting? Frågar du tex veterinärer så kan de ge exempel på riktigt läskiga saker i samband med havsalger. Kassa hovar blir sällan bättre av mirakelkurer utan snarare genom noggrann skötsel, bra hovslagare och en välbalanserad foderstat.

Faktiskt är det så att du kan ringa till exempelvis SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) och prata med deras forskare om just foder och tillskott.

Det går mode i allt. Ett tag var det väldigt populärt att ge en massa vitlök. Vilket väl inte var helt smart eftersom vitlök är giftigt för häst.... Alger var ur modet ett tag men är tydligen i ropet igen.

Olika tillskott är olika populära i perioder. Läs på istället. Det finns massor att läsa på nätet och i olika böcker. Det är inte speciellt svårt i normalfallet. Den absoluta majoriteten av alla hobbyhästar klarar sig på bra grovfoder och en smula havre. De som inte klarar det får man klura extra på. Men de är få.

Lycka till!

Eller inget av dom , du bör/måste veta vad höt innehåller för att kunna komlettera med rätt saker, om du ens behöver det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan...
Svar
10
· Visningar
1 613
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja ha era åsikter om hur min medryttarhäst sköts. Lite om henne: hon är 16 årigt sto som går på lösdrift och är...
2
Svar
32
· Visningar
2 703
Senast: Filippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar