Är detta ett hingstbeteende

mysko

Trådstartare
eller ledarfråga (bilder)
Valacken går ofta detta då mitt sto bajsat och proceduren tar ca 5 min. Sedan ska han busa med henne (och hon vill givetvis INTE så det blir ofta bråk :cry:
Min häst & valacken väntar troget :angel:
scodi039.jpg

Här är hon färdig & han luktar
Gluktar040.jpg

Ställer sig i ett par minuter över träket :confused:
Gstr041.jpg

Går en runda och tillbaka och luktar igen :confused:
Gluktarigen042.jpg

Sv: Är detta ett hingstbeteende

Hingstar markerar revir med träck.

när jag promenerar avelshingstarna ffa, så ska det luktas och bajsas över alla andra högar.Den med bajset längst upp "vinner":smirk:

Vissa försöker också kissa på högarna. Påminner om valackens beteende men lite som han inte riktigt fattat hur han ska slutföra det hela.

Därefter ska det tas en liten busrepa i hagen för att kolla vilka som är i flocken, och att alla är med på noterna om det skulle behövas fly..

Spelar ingen roll om man haft samma kompisar i 10 år. Man måste kolla läget liksom.:D

Antar att ditt sto tycker valacken är fåning när han vill leka hingst i flocken...:p

Jaha men trodde inte att valacker gjorde så :o
Det var precis som om han tänkte kissa på träcket men inte kunde :D
Ja min lilla tjej tycker inte om honom men han duger då ingen annan är där :angel:

Hingstar är lite roliga.. Min förra häst "Bosse" & hans bror brukade alltid tävla om vem som kunde göra dom största gödselhögarna i hagen.. Hagarna så ut som egypten, pyramider lite varstans !

Fast dom slutade med detta beteende när vi kastrerade dem.. (dom var 3 & 4 år när vi kastrerade dem)

mysko skrev:
:rofl: :rofl: jo att hingstar gör det vet jag men valacker :confused:
En del valacker betäcker ju till och med så det är ju inte så konstigt om vissa behåller även andra hingstbeteenden.

:bow: jag har aldrig sett mina valacker göra så :D

Trodde det var en fråga om ledaren i flocken då han är väldig bossig :crazy: och var tvungen att tala om för mitt sto var hennes plats är :D

Jag har märkt att hingstar som kastreras sent (givetvis), samt de som får gå i "ungkarlsflock" behåller mer av hingstbeetendet. Spelar ingen roll om ungkalarna är valacker för man måste ju vara lite matcho...:p

OK då vet jag :bow: han var hingst länge men är nu 14 år så jag trodde det växt bort :D

Han är troligen "klapphingst" ( vilket en sent kastrerad häst kallas) vilket gör att han är lite mer hingstig än vad valacker som kastreras tidigt. Vad jag vet så försvinner det inte, det är heltnaturligt för dem! jag kännde en klapphingst på över 20 år och han var mycket dominant och klararde bara av att vara med ston. Dessa försvarade han sedan, hade rent hinstbeteende i hagen. En gång hade vi med honom till ett stall med hingstar, det var roligt...:crazy: (han kastrerades som 6 åring!)
så du har tur att din valack inte är till större problem...:D, han är väll lugn för övrigt?

Senast ändrad av en moderator:

Klapphingst är väl ändå en hingst där ena eller båda pungkulorna inte vandrat ner från bukhålan som de ska. Där innen växer de sig större än normalt och producerar MÄNGDER med testosteron. Därför måste man kolla ordentligt vig kastration att det verkligen finns två och inte en. Man får inte avla på dessa hästar eftersom det verkar vara ärftligt. En häst hade en kula stor som en fotboll i magen, var en riktig djävul innan de kom på det. När han blivit opererad blev han plötsligt stallet snällast och gosigast häst! Tänk vad "lite" testosteron kan göra :smirk:

Min B ponny gjorde som din när han fick syn på en skithög. Valack han med :D men dock kastrerades han som 13 åring :crazy: , så väldigt sent. Vet inte varför men så vart det i alla fall. Han kan ha lite hingstfasoner ibland men var väldigt snäll med unghästar och ston, hade lite svårt för dominanta valacker men det fungerade efter ett tag när dom blivit kompisar.

Glenn skrev:
Han är troligen "klapphingst" ( vilket en sent kastrerad häst kallas) vilket gör att han är lite mer hingstig än vad valacker som kastreras tidigt. Vad jag vet så försvinner det inte, det är heltnaturligt för dem! jag kännde en klapphingst på över 20 år och han var mycket dominant och klararde bara av att vara med ston. Dessa försvarade han sedan, hade rent hinstbeteende i hagen. En gång hade vi med honom till ett stall med hingstar, det var roligt...:crazy: (han kastrerades som 6 åring!)
så du har tur att din valack inte är till större problem...:D, han är väll lugn för övrigt?

haha så fel man kan ha!

Min valack, 7 år, gör så där jämt. Han ska lukta på alla träckhögar han får se, gå över den, skita ovanpå och så runt och lukta igen. I hans hage är det en JÄTTEpyramid med bajs, så den är ju enkel att hålla ren..... ;)

Har ni tänkt på att de bajsar om det är en hingst/valack som varit där och kissar om det är ett sto som lagt högen?

Inte enligt de iaktagelser jag gjort, men kanske någon annan?

;Mina pojkar går inte tilssamans med andra och har inga hingstiga valacker. (just nu iaf)
Avelshingstarna går i hingsthagar och där har inga ston/valacker varit. Bara "konkurerande" hingstar sas.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama