Är detta ett bra mineraltillskott

PopcornPlayer

Trådstartare
Eller snarare hur illa är det egentligen? :crazy:

Innehållsförteckning: Vetekli (50,3%), kalciumkarbonat (11.2%), majs (10.2%), dikalciumfosfat (9.3%), sockerrörsmelass (7%) natriumklorid (5.4%) magnesiumoxid (3.3%) vitamin och spårämnespremix (3%)

Analyserat råvaruinnehåll: kalcium (6.7%) fosfor (2.3%) natrium (2%) magnesium (2%) växttråd (6.2%) råprotein (8.3%) aska (34%) råfett (2.4%)

Tillsatser: Vitamin A, Vitamin D3, Vitamin E, Vitamin C, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6, Vitamin B12, nikotiksyreamid (wtf is that?), pantotensyra, biotin, folsyra, kolinklorid, järn, mangan, zink, koppar, selen, jod, kobalt,molybden,kalciumpropinat.

Sv: Är detta ett bra mineraltillskott

Det jag reagerar på är att alla värdena är rätt låga och att et dessutom är 50% vetekli i fodret. vetekli är väääldigt billigt, så det verkar som de utgått från ett hyffsat mineraltillskott, blandat i 50% kli och då måste plötsligt köparen ge dubbelt så mycket. Smart.

Sen står det inte hur mycket selen det är tillsatt, så står det inget får man nog köpa tokosel i alla fall. Men är det mycket billigare än andra mineraler är det väl bara att köra på, kan ju tänka på doseringen bara.

Jag var tvungen att köpa en hink för det var så himla billigt, även om man får ge dubbel dos.

Hur mycket som är tillsatt av allt stod faktiskt på, det var bara jag som hade bråttom och inte hann skriva. Ska skriva in det i tråden när jag kommer hem.

Tillsatser/kg: Vitamin A (200 000 IE), Vitamin D3 (20 000 IE) , Vitamin E (2000 mg), Vitamin C (500 mg), Vitamin B1(100 mg), Vitamin B2(100 mg), Vitamin B6(100 mg), Vitamin B12 (500 ug), nikotiksyreamid (500 mg) (wtf is that?), pantotensyra (250 mg), biotin (5000 ug), folsyra (20 mg), kolinklorid (2500 mg), järn (180 mg), mangan (850 mg), zink (2450 mg), koppar (345 mg), selen (4 mg), jod (30 mg), kobalt (20 mg) ,molybden (3 mg),kalciumpropinat (2463 mg).

Mineralerna kostade 12,50/kg...

Om du ska täcka behovet av tex selen, som är ca 0,2 mg per 100 kg häst och dag får du ge 250 gram av mineralerna om dagen om du har en pålle på 500 kg. :o Om du inte ger ett kraftfoder där selen redan är tillsatt. Och då får du se så det inte blir för stora överskott av resten av mineralerna, men det tror jag inte när det är så utspätt. Magnesiumet är också lågt, zinket brukar jag inte ens reflektera över så det vet jag inte vad som är "normalt" i ett mineralfoder. :)

Vitaminbehoven har jag inte i huvudet, men det är inte så noga. Det mesta producerar de själv iaf. :) Funkar säkert som ett tillskott sådär, hoppas hästen tycker det är gott bara för ett kvarts kilo är ju inte så lätt att gömma i ett äpple:D.

Annars kan du ju faktiskt ge tokosel eller kombinera det med nåt annat tillskott, eller se om du inte redan täcker in stora delar med nåt annat. Man vill ju inte gärna ta stora krafftskopan och övsa på mineraler med.
Nikotiksyreamid har jag ingen aaanig om vad det kan vara eller varför det finns med.

Jag har faktiskt inte tänkt fodra med detta, utan tänkte försöka använda det som godis, då det är rätt stora pelletts. Jag har dessutom mineraler som ingår i stallhyran, och fodrar utöver det med B-vit, E-vit och Tokosel. Billigare än producerat hästgodis ;).

Funderade mest över hurvida det var ett okej mineralfoder jämfört med exempelvis Kraffts. Detta mineralfoder har dubbelt och fyrdubbelt så mycket vitaminer som Kraffts, men hälften och ibland mindre av bla koppar, selen och kalcium.

Smart att ha det som godis, nyttigare än vanligt hästgodis och räcker länge. Eller det beror på hur mycket du skämmer bort dina hästar ifs:D

Mjo vitaminer är ju bra men det är nog ändå mineralämnena som är viktigast att täcka iaf såhär års. Nu finns en massa nyttigheter i höet, är väl A-vitaminet , och D eller om det var E man förlorar när höet lagras. Framåt januari kan det säkert vara bra med lite extra vitaminer. Brukar inte bry mig så mkt om vitamininnehållet utan tittar bara på mineralerna. Ger inte heller några extra vitaminer, utom nu när ett av stona är dräktigt. :love:

Men pellets brukar ju vara godare än granulat, så då gör det ju inte så mkt om man får ge lite mer. Har inte tittat på alla siffrorna och så kan jag inte varenda behov i huvudet, men det jag känner till var ju okej, fast lågt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka