Är det värt det?

Petronilla

Trådstartare
Hej på er alla kloka bukefalosläsare. Jag hr fått ett litet dilemma som jag skulle vilja ha lite input på. Vår kommun har nu beslutat att de som är föräldralediga kan få ha barnen på fsk 25 timmar istället för 20.

Jag har två killar som skulle behöva vara på förskolan när jag är hemma med bebisen.

Jag har ingen annan avlastning än mannen och förskolan, men samtidigt när man är föräldraledig har man en tight budget.

Om jag har 20 timmar i veckan på fsk kommer det att kosta 5/8 delar av maxtaxan= ca 800 kronor. (den stora har gratis 20 timmar)

Om jag har 25 timmar i veckan på fsk får jag betala full maxtaxa=1785 kronor för båda.

Jag kan ju ha dem hemma på Måndagarna och så går vi på Öppna Förskolan istället och sen blir det ju vår och sommar och då sitter man ju i parken mycket. Så både och.

Hur skulle ni ha gjort. Killarna blir 2 + 4 år i december och bebis är beräknad till den 11 Februari. (Första månaden får de gå ordinarie tider på fsk.)

Sv: Är det värt det?

Jag hade haft dem där de 25 timmarna i veckan och kollat av hur de klarar det samt hur min ekonomi klarar det. För mig hade det varit värt det.

Eftersom jag jobbar på kvällen har jag inte rätt till dagis alls tydligen, men jag pluggar också heltid så då fick jag plötsligt också ha dem där på helt tid. Känns jättebra, blir ju en form av avlastning, för ibland pluggar jag på kvällen när de lagt sig och sover några timmar på dagen när de är i väg :o Är jag inte i Malmö så är de hos dagmamman mellan 7:30 och 12, är jag i Malmö är de där mellan 7:30 och 17. Jag är i Malmö runt två dagar i veckan. Föreläsningarna varar bara två eller tre timmar, men restiden tar en del tid så om jag har föreläsning mellan 9 och 12 så åker jag Halv 8 och kommer hem halv 3 på eftermiddagen.

Det alternativt där du betalar 800:- för 20t/v låter väl vettigt. Jag är glad att jag inte satte min första kille på fsk när brodern kom, jag hade så himla dåligt med pengar. Eller dåligt, det är väl fel ord. Men jag tog ut så få dagar att jag skulle ha behövt ta ut fler för att bekosta fsk, och då är jag hellre hemma.

Om de har samma antal timmar båda dina barn antar jag att det blir smidigare med hämting/lämning, än om de skulle gå olika mycket.

Tack snälla för svaren. Kan tillägga att de nu går 40 timmar i veckan på fsk.

Hos oss får man inte gå på öppna förskolan om man har förskoleplats. Men det kanske varierar från kommun till kommun?

Sen tycker jag det var ett svårt val med 20 eller 25 h eftersom kostnaden inte skulle spelat roll för oss. Jag vet inte hur tight med pengar ni har.

Den enda nackdelen som jag ser det är att de äldre barnen lätt drar med sig sjukdomar hem. Vår son föddes också i februari och här i stockholm gick det RS-virus då och vi hade det även på vår förskola bland barnen.

Jag hade nog valt det billigare alternativet med mindre tid på fsk tror jag. Men jag har svårt att sätta mig in i situationen, har ingen egen erfarenhet av barn på fsk än. Vår äldste son blir 3 snart och börjar 15h i januari nu när den yngsta är 8 mån. Tycker det har gått bra att ha båda hemma.

Jag hade inte betalat så mycket mer för bara fem timmar. Här får man ha barnen 15 timmar när man är f-ledig, men man får inte välja tider fritt längre. Jag tycker det blev så krångligt med att behöva väcka barnen (för att hinna äta frukost innan lämning kl 9) och klä på dem en massa kläder och flänga iväg med bilen, så nu har jag ingen förskoleplats alls till storebror.

Jag skulle nog försökt med 20 timmar för ekonomins skull. Och man hinner ju vara ensam m bebisen även på 20 timmar. Fast det beror ju på, hur man får fördela timmarna. Är det bestämda tider o dagar, kan det bli stressigt också, och man hinner bara hem och vända, när det är dags att hämta igen.

Jag hade fem timmar tre dagar i veckan (15 tim, får vi här), och lediga fredagar o måndagar för dagisbarnen, och då försökte vi hitta på nåt annat, som tex öppna förskolan. Det kändes skönt, att kunna få vara själv i fem timmar om dan m bebis, och blev inte så stressigt med hämtning o lämning på dagis, varken för mej eller bebisen.

*kl*

Jag trodde att man alltid betalade samma avgift oavsett om du har ditt barn där 15h eller 40h? Baserat på ens inkomst. Är det olika i olika kommuner då?

Vi har samma avgift oavsett tid, kanske lägre vid 15h/v (som vi har vid föräldraledighet) man tappar då sin plats och måste söka igen (helknäppa regler).... och dom har även ändrat så ködatumet är barnetspersonnr inte när man ställer sig i kö.... och än roligare.... ködatumet är det äldsta syskonets, om det syskonet är i förskoleålder.... :rofl: lite OT.... men en del regler är ju för festliga.... de som får sitt första barn har mkt svårare få fsk-plats än de som får sitt andra, tredje... osv...

Jag hade nog valt 20 timmar då 5 timmar mer hade blivit mer än dubbelt så dyrt? Låter inte alls rimligt!!

Jag hade inte betalat så mycket mer för bara fem timmar. Här får man ha barnen 15 timmar när man är f-ledig, men man får inte välja tider fritt längre. Jag tycker det blev så krångligt med att behöva väcka barnen (för att hinna äta frukost innan lämning kl 9) och klä på dem en massa kläder och flänga iväg med bilen, så nu har jag ingen förskoleplats alls till storebror.

Här är det bara prick 8 till prick 11 som gäller för 15-timmarsplats. För att barnen ska komma EXAKT efter frukost och gå EXAKT innan lunchen.

Gissa om vi var hemma istället :crazy:

Hos oss får man inte gå på öppna förskolan om man har förskoleplats. Men det kanske varierar från kommun till kommun?
Kan detta verkligen stämma, hur 17 kollar det det? Tar de leg i dörren? Får man inte komma in om man bor i en annan kommun?? På de ställen jag har varit har alla varit välkomna om de är i rätt ålder.

Till TS: i sthlms kommun har vi 30 timmar vid föräldraledighet (9-15) och jag tycker att det är ganska bra. Det blir tillräckligt lång tid för att man ska hinna med att handla och fixa lite hemma (och sova i kapp om det behövs). I Lidingö kommun vet jag att de får välja tider fritt och där har många en dag ledig och barnen på dagis till kl 16 de övriga dagarna. Så frågan är väl hur du kan fördela timmarna. Ett alternativ är ju att ha dem hemma på onsdagar och sen 5 timmar per dag de övriga (=20 timmar). Åtminstone 4-åringen som ju är rätt stor och hinner bli ännu äldre kan ju behöva daglig stimulans vilket inte är så lätt när man är hemma med en bebis.

det där tycker jag är nästan ett hån, varför överhuvudtaget erbjuda en sån lösning? Det förutsätter ju att man har dagis vägg i vägg för att det ska vara någon som helst vits att försöka passa tider och få på alla kläder etc.

Nä jag uppfattade det som att har barnet syskon är det storasyskonets födelsedatum som blir kötid även för småsykonet/småsyskonen oavsett vart man söker plats. Och efter det där fria året (4-årsåldern?) samt efter dom haft plats medans föräldrarna varit föräldralediga med småsyskon måste man söka om platsen igen... helknasiga regler.... och även om man är arbetssökande är det 2 mån innan man behöver heltid man måste ansöka om heltid. Det var många föräldrar som morrade på sista föräldramötet.... Just det där med att personnr blir ködatum tycker jag är jättekonstigt då det kan vara väldigt induviduellt hur länge man kan och vill vara hemma. Teoretiskt kan det ju bli svårt för de som måste in med sina barn vid 1-årsåldern i fsk om då några valt vara hemma längre och söker i samma veva.... borde vara från ansökningsdatumet som det var tidigare...
Sen kan jag tycka 15 timmar är lite också. Men vet att flera har mer, det behövs "bara" ett läkarintyg från den föräldraledigas sida. Där är dom tack och lov flexibla har hört om andra kommuner som tjorvar med sånt även om tex en förälder (som jag tex) är sjukskriven har dom inte velat ge mer än 15 timmar men så är det inte här tack och lov. Jag har rätt till heltid utan att måsta förnedra mig med massa intyg...

Jag hade dock inte valt att betala dubbelt upp för 5 tim extra per vecka även om det hade varit värt det, för det känns som ett sjukt system. 20 tim/v är ju faktiskt mer än i många kommuner så man får kanske vara glad åt det. Eller som Silverkedjan skriver, vissa kommuner och förskolor har ju väldigt konstiga tider och regler kring dessa 15-timmarsbarn.... Här verkar det vara flexibelt kring tider... inte för att vi ska ha några syskon men man ser ju andra som påverkas runt om i landet av knasiga regler....

Såhär står det ang ködatum på min kommunsida:
Fråga 2 Har syskon förtur?
Svar: Nej, men det yngre barnet/barnen får söka på det äldre syskonets ködatum, tills det äldre syskonet fyller 6 år.

Detta är också en rolig grej
Fråga 6 Vem betalar om vi (vårdnadshavare) separerar och bor på olika adresser?
Svar: Barnomsorgsfaktura går till platsinnehavaren. Om bara en vårdnadshavare behöver barnomsorg går fakturan dit. Om båda har behov av barnomsorg ska anmälan lämnas till Barn och Utbildning som delar fakturan.

Nu bor vi på samma adress men alltid min make som sökt men ändå får JAG platsen och alla papper :rofl:

Sorry för OT men ibland är det ju så tokiga regler!

Senast ändrad:

Ändrar: ang 4-5åringar är 15 tim/v gratis, man får betala för resten... således har man full tid får man reducerat lite på avgiften.... och efter det året placeras man automatiskt på 6-års verkar det som... pust vilken djungel.

Vi har en väldigt liten öppnis och man lär snabbt känna varandra. Sånt kommer fram förr ellr senare. Ingen är ju anonym.

Nu bor vi på samma adress men alltid min make som sökt men ändå får JAG platsen och alla papper :rofl:

Sorry för OT men ibland är det ju så tokiga regler!

Fortsätter OT. Vi skrev maken som kontaktperson men jag fick alla papper så till sist gav vi upp och skrev mitt namn. Varför ber de ens om någons namn, skicka till mamman direkt för det är ändå så ni gör tycker man. Bor i en annan kommun än du.

För övrigt har din kommun helt sjuka regler. Personnumret...

Liknande trådar

Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 544
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 281
Senast: Spirit
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA