Är det värdigt för min kille fortf tro?

Maléne

Trådstartare
Min älskade pojk blir 11 år nu den 13/5.
Jag hade räknat med att vi skulle få ta bort honom när han var runt 8 pga att höfterna skulle börja krångla då han ligger på 50kg men höfterna är jätte fräscha dock har han artros i båda bakbenen där han är opererad för korsbanden i båda bak sedan är det artros i framtassarna och en lös benbit i ena bogleden sedan flera år tillbaka som först nu ibland verkar krångla för honom (vet ville inte riskera att gå in och operera i leden då han var helt obekymrad av den då)
Han går nu på full dos smärtstillande för sin artros och hans kropp klara det bra. Var på stor kontroll nu för en månad sedan och vet tycker att han är jättefin och fräsch för sin ålder och skrev ut Smärtstillande för ett bea tag framåt och hans prover var jättebra.

Nu till det jag funderar på är att han verkar inte ha riktig kontroll på sin kropp längre, han bajsar ner sig, ofta nu när vi kommer ner på morgonen eller hem efter jobbet så ligger det bajs lite här och där, en gång i hans bädd och nu häromdagen i soffan.
Funderar nu på om han har ont utav detta, han verkar inte skämmas för det men man vet ju inte?

Han är för övrigt väldigt glad och sprallig.

Hur hade ni tänkt?

Sv: Är det värdigt för min kille fortf tro?

Min gamla kille hände det också olyckor för på slutet ( sch/bc 14,5 år 42 kg's) men jag tror att han brydde sig för han gick in på toa o baja :D ...förmodligen hade han väl försökt att väcka mig men jag inte vaknat , fast det hände ju lite då o då på nätterna vilket det aldrig gjort förut , men så länge jag fixade det så tyckte jag det var ok .
Ringmuskeln slappnar väl av när dom blir gamla också så dom inte kan hålla emot lika mycket

Jag tog iallafall inte bort min för det utan han levde tills han börja få små tia attacker på slutet ...

Frågan är lite hur obekymrad du själv är över att hitta bajs lite här och där. Om du börjar irritera dig på det, så är jag övertygad om att hunden märker det och kopplar det till sig själv.

Så, om du är helt OK med att få bajs i soffan, bädden och vart det vara månde så fine. Men om du inte är det så är det nog. Det lär inte gå över. Han har andra problem som måste medicineras. JAg skulle personligen allvarligt överväga avlivning då jag inte skulle vilja att vår tid tillsammans skulle avslutas med att skuggas av bajsproblem och stegrande smärtproblem. Men du känner din hund och du känner dig...

Jag håller med Dorro. Jag ser hellre att jag har en hund som sista tiden i sitt liv mår så bra han kan och slipper onödigt lidande.

När det kommer till avlivning så måste man vara en sann djurvän och låta djuret slippa lida, bara för att man själv är ledsen och vill ha sin hund kvar. Jag hade inte haft kvar en hund som inte klarade av att hålla tätt pga smärtstillståndet och/eller åldern. Bättre att låta hunden får ett värdigt avslut.

Hur hade ni tänkt?

Hade det varit mitt djur hade jag övervägt avlivning nu när bajsproblemen börjat.
Gammal hund med flera andra sjukdomar. Nej jag hade nog faktiskt avlivat medan den fortfarande är glad och sprallig, för att undvika att något mer händer som försämrar hunden.

Tack för era svar.
Är ABSOLUT inte en sådan som har kvar mina djur för min skull men vill inte heller avliva för småsaker och det är ju aavlivning vi funderar på därav min fråga.
Han får inte vara i soffan, men hade missat att ställa för så han kunde hoppa upp ;) han får absolut inga banner över bajseriet mer en liten bus klapp på huvudet då han är otroligt rumsren i vanliga fall.
Tror inte det har med medicinen att göra, borde nästan setts på nått utav hans prover isåfall tycker jag?
Han har ätit det i över ett år.

Han är en jätteglad hund och vi vill verkligen inte att han ska vara dålig i slutet utan han ska avsluta sina dagar som en glad hund om det är möjligt.
Men veterinärerna tycker inte att avlivning är aktuellt i hans fall då han är så fin och fräsch för sin ålder, dom känner denna grabb rätt bra då han varit stammis hos dom, han är en någelunda dyr vovve, bara i mat och medecin så ligger han på 1300 ca sedan tillkommer vet och försäkring men han är också den bästa vovve man kan tänka sig men han kommer alltid först. Det är alltid jag som åker iväg med djuren då jag ser det som det sista bästa man kan göra för sin vän.
Har vanan inne de senaste åren tyvärr, 4st hästar en hund och en katt :'( haft riktig otur de sista 5 åren.

Jag tycker det är dags nu. Min erfarenhet är att veterinärer INTE säger till när det är dags utan väntar tills det av djurskyddsskäl inte är lagligt att låta hunden leva längre. När jag kom in med min gamla hund så var han nästan medvetslös och ändå började veterinärerna prata om vilka behandlingsalternativ som fanns. Inte förrän hunden var borta fick jag reda på att det var rätt beslut... När de inte kan hålla sig längre utan skiter ner sig så är det absolut inte värdigt i mina ögon. Det kan ju vara senilitet likväl som att kroppens organ börjar krascha men oavsett så är jag tveksam till att hunden mår bra av att ha det så. Även om han är pigg och glad för det mesta.

Ska kanske tillägga att min hund blev hastigt sjuk, det var därför han var i så dåligt skick när han kom in.

Hej Maléne!
Jag är av en lite annan uppfattning än övriga som svarat dig. Jag anser att även våra husdjur har rätt att bli gamla och skröpliga och att om de är lite senila eller inte alltid kan hålla tätt behöver inte betyda att de har ett "ovärdigt liv".

Fast det spelar ju ingen som helst roll vad vi forumdeltagare anser. Du kanske bara behövde skriva av dig? Du har levt med din hund i 11 år och jag är övertygad om att du märker om han har ett bra hundliv eller inte.

En skröplig hund - precis som en åldrig människa eller för den delen andra däggdjur - kan leva ett mycket bra liv även om det är annorlunda än ungdomstiden. Kanske det kan krävas lite extra omsorg och planerande. Om du inte tycker det stör dig så mycket att torka lite bajs så kan du ju underlätta för hunden genom att dels spärra av lite, som du ju redan gjort med soffan, och dels lägga ut en extra säng t ex, så att vovven kan lägga sig i ren bädd om det skett en olycka på natten. Om det fungerar kan man ju också tänka sig att se över maten lite, kanske förskjuta måltider så magen tömmer sig tidigare på dagen?

Som sagt, även om man blir osäker och undrar vad som är rätt ibland så vet man efter att ha levt med sitt djur så länge som du gjort innerst inne vad som är rätt. Om du har förtroende för din veterinär så tycker jag du ska lita på vad vederbörande säger. Hunden har ju god smärtstillning, alla prover är bra, han är fin och fräsch, glad och pigg.

Jag har ju förstås aldrig träffat vare sig dig eller din vovve men tycker du ska lita på dig själv i dett läge, att du i samråd med veterinären vet vad som är riktigt. Sedan kan det gå väldigt fort ändå, att något tillstöter men det är ju något att ta ställning till den dagen. Men i dagsläget tycker jag inte det låter som om det finns något hinder för att ni kan få en fantastisk vår och sommar tillsammans.
Vilket beslut du än tar så låter det som om du har hundens bästa i tankarna.

Min erfarenhet är att veterinärer INTE säger till när det är dags utan väntar tills det av djurskyddsskäl inte är lagligt att låta hunden leva längre.
Jag håller med. Jag som dessutom har sällskapsras får ännu mer se den sidan av veterinärerna än mina vänner med brukshundar. När jag sedan själv är rätt så hård och veterinärerna fattar att jag har häst också så blir det en helt annan attityd på dem angående avlivning.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 353
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 984
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 591
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 016
Senast: beelzebul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka