Är det vanligt?

E

Eccu

är det vanligt att hästar vill äta då de blir nervösa?
Min häst gör det och jag undrar om det är normalt.

Sv: Är det vanligt?

Det kan det nog vara. Om de känner sig trycka på platsen och inte vill fly, så kan de ta ut det genom att äta istället.
Ex i boxen där de inte kan fly, men har mat så har jag sett flera gånger att hästar börjat tugga febrilt på maten.
Det är nog inte så bra att de gör det dock, det är farligt om hästen kastar i sig maten.

min förra häst började ju äta spån hysteriskt när vi va inne hos vet. sist..så kan nog stämma..

och den ja har nu äter massa hö i transporten..alltså sådär hastigt och ryckit drar han åt sej höt...fast vet ja inte om de beror på de eftersom han verkar gilla att åka transport annars..

Det är en överslagshandling, stressätande. Tämligen normalt, ffa för de som är mer passiva hanterare. Om t ex en häst blir stressad av en situation men inte kan lösa den genom att fly, så vissa går i taket alldeles och skriker, sparkar och far runt, andra stressäter - foder, strö eller på inredningen, och ytterligare andra stänger in stressen och står tillsynes helt lugnt men är stressade inombords.

Precis som olika människor är olika hästar olika, och hanterar stress olika.

Att stressaäta är inte farligt sålänge det är vettiga saker de äter (att stressäta ett kilo spån är inte sådär jättenyttigt t ex), och sådana hästar som tenderar att äta när de blir stressade kan man gärna se till att de har ordentligt med strå att tugga på i de situationerna. Det är ju hästens sätt att försöka hantera stressen och lugna sig själv.

Däremot ska man ju alltid försöka ta bort stressen på sikt. Men MIN helt personliga uppfattning att stressätarna är en ganska tacksam kategori hästar, de brukar lugna sig själv ganska väl med det där ätandet, och komma ner i varv snabbare än de som t ex far runt och stökar.

Samma häst kan btw hantera stress olika i olika situationer, och i ett läge fara runt och skrika, och i ett annat läge med samma stressnivå istället attackäta. Syns ganska ofta vid lastning, hästen går på och är tillsynes lugn men även om den nyss ätit full ranson kastar den sig över hösilaget i transporten och äter frenetiskt. De brukar dock med tiden lugna sig, och komma på att det här med transport var inte så farligt. MKT fortare än de som försöker sparka sig ur släpet t ex. För normalt så äter gör de under lugna, trygga förhållanden, och JAG tror som sagt att ätandet i sig blir lugnande för dem, och tillslut står de där och äter normalt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka