Är det svårt ?

J

__joa

Är det svårt att lära sig rida western då man bara ridit klassiskt ? :rofl:

Sv: Är det svårt ?

Nej, bra ridning är bra ridning oavsett inriktning. God balans, god sits och att vara lyhörd för hästen tillsammans med erfarenhet och kunskap är vad som krävs. De westernryttare som har klassisk bakgrund är nästan alltid bättre!!!!

Man måste lära sej tänka om ganska mycke.
Men sedan är det bara att träna på (och ha bra tränare):)

Nej, det tycker inte jag. Western är enligt mig mer logiskt. Visst händer det att man faller tillbaka i det gamla ridsättet men det är sååå mycket roligare än klassisk engelsk ridning...:bump: :bump:

någon har sagt att nybörjare börjar på 0 och engelskryttare börjar på -10.

Det kan nog vara svårt i början att rida hästen så "löst"

Jo men det tror jag beror på hur snabbt man byter stil.. jag halkade in och blev lite nyfiken, provade mig fram lite innan jag började träna på "riktigt", övergången var nog rätt lng... Fördelen med att vara ridkunnig är nog att man har alla begrepp rätt klart för sig, nackdelen är att man rent instinktivt handlar fel i vissa situationer. Men jag tycker inte att det är direkt svårt att lära om, beror nog lite på inställning.

Det där hörde jag också när jag började med western.
Men det är helt fel!

Kan du redan häst och ridning så är det ju en jättefördel. Men man måste ju ändra på mycke och har man en ridstil som är långt ifrån western så krävs det ju mer att göra om sej än om man redan innan man skolar om sej har en syn på ridning som lutar åt western.

Texaz skrev:
Jo men det tror jag beror på hur snabbt man byter stil.. jag halkade in och blev lite nyfiken, provade mig fram lite innan jag började träna på "riktigt", övergången var nog rätt lng... Fördelen med att vara ridkunnig är nog att man har alla begrepp rätt klart för sig, nackdelen är att man rent instinktivt handlar fel i vissa situationer. Men jag tycker inte att det är direkt svårt att lära om, beror nog lite på inställning.
Håller med dig här...har ungefär samma väg in mot westernridningen som du. Dock får jag fortfarande höra av många tränare att: Du har ridit dressyr va???:o ...men oftast följer dom upp med att : Ja,det är ingen nackdel;)

Jag tror att det är bra att ha engelsk bakgrund! Som någon annan sa så har man alla "begreppen" framför sej och man är väl medveten om hur man untför olika övingar på rätt sätt. Det svåra är nog att lära sej jobba hästen utan att hela tiden ta den i munnen. Men jag tror som sagt att det är en fördel att ha engelsk bakgrund, inte en nackdel! : )

Jupp!

Sedan handlar det ju om vad man har för tränare. Mitt första möte med westernridning var en "tränare" som hela tiden sa "Ta inte i tygeln, släpp tygeln...."

Så där satt jag förvirrad på hästen och undrade hur jag skulle lära henne och mej någonting med två meter långa tyglar och livrädd för att korta dom och livrädd för att hästen skulle trassla in sej i dom.

Bytte sedan tränare och DÅ fattade jag! Man får ta i tygeln. :bow:

Detta var tio år sedan ungefär och det fanns nästan inga bra tränare att tillgå.

tycker det skulle vara kul att prova på western, men jag vet inte en enda tränare, och jag har ju ingen egen häst så det skulle behöva vara typ nån "western-ridskola" :eek: Sen ser det ju så coolt ut att rida western också :rofl:

Då är det ju väldigt svårt. :(

Men det går att läsa sej till en del och videofilmer som man lär sej en massa av. Men det ersätter ju inte en tränare och framförallt ersätter det ju ingen häst. :rofl:

Kolla om det finns en häst att bli medryttare på och som har en westernintresserad ägare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
879
IT & mobiler Har precis skapat ett gratis Sketchup-konto för att se om jag kan rita den tillbyggnad som jag fantiserar om/planerar :) . Är det svårt...
Svar
5
· Visningar
322
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka