snurpe
Trådstartare
Jag tycker min häst har blivit öm i musklerna. I jobben är han finare än någonsin, vilket förbryllar mig, markerar ingenting. Men när jag tar i honom är det något som besvärar honom.
Har relativt nyligen bytt till ensilage med högre proteinhalt. Kan det vara detta som spökar? Detta är värdena på ensilaget:
Torrsubstans 72%
Smältbart råprotein 51 g/kg foder
Energi, foder 7,5 MJ/kg foder
Råprotein 109 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 71 g/kg torrsubstans
Energi 10,0 MJ/kg torrsubstans
Ni som har bättre koll än jag, är detta onormalt höga proteinvärden? Hästen i i fråga får fri tillgång i hökorg, vilket brukar innebära drygt 10 kg/dygn.
Ska ha ut en massör ikväll som ska känna igenom honom. Något märkligt är det iaf. Vad tror ni om proteinet? Kan det vara något han reagerar på?
/snurpe (bekymrad)
Har relativt nyligen bytt till ensilage med högre proteinhalt. Kan det vara detta som spökar? Detta är värdena på ensilaget:
Torrsubstans 72%
Smältbart råprotein 51 g/kg foder
Energi, foder 7,5 MJ/kg foder
Råprotein 109 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 71 g/kg torrsubstans
Energi 10,0 MJ/kg torrsubstans
Ni som har bättre koll än jag, är detta onormalt höga proteinvärden? Hästen i i fråga får fri tillgång i hökorg, vilket brukar innebära drygt 10 kg/dygn.
Ska ha ut en massör ikväll som ska känna igenom honom. Något märkligt är det iaf. Vad tror ni om proteinet? Kan det vara något han reagerar på?
/snurpe (bekymrad)