Är det proteinhalten som spökar?

snurpe

Trådstartare
Jag tycker min häst har blivit öm i musklerna. I jobben är han finare än någonsin, vilket förbryllar mig, markerar ingenting. Men när jag tar i honom är det något som besvärar honom.

Har relativt nyligen bytt till ensilage med högre proteinhalt. Kan det vara detta som spökar? Detta är värdena på ensilaget:

Torrsubstans 72%
Smältbart råprotein 51 g/kg foder
Energi, foder 7,5 MJ/kg foder

Råprotein 109 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 71 g/kg torrsubstans
Energi 10,0 MJ/kg torrsubstans

Ni som har bättre koll än jag, är detta onormalt höga proteinvärden? Hästen i i fråga får fri tillgång i hökorg, vilket brukar innebära drygt 10 kg/dygn.

Ska ha ut en massör ikväll som ska känna igenom honom. Något märkligt är det iaf. Vad tror ni om proteinet? Kan det vara något han reagerar på?

/snurpe (bekymrad)

Sv: Är det proteinhalten som spökar?

jag kan inte svara om det har med proteinet att göra, men kan pållen vara öm av pälssättning? blivit kall?

Det är INTE för mycket protein i ditt hö. Det är ganska lagom!

Men du har vänjt in honom långsamt va? Han KAN reagera på foderbytet...
Får väl se vad massören säger ikväll då!

Japp, mjuk övergång.

Massagen visade igår att han markerade smärta över korset. Egentligen bara där, för övrigt slappnade han av och tyckte det var jätteskönt :love: Så på fredag kommer det ut en equiterapeut som ska behandla honom i samråd med massören. Så nu blir det förhoppningsvis bra. Kraken markerade massor efter ett tag... synd om honom... hoppas de lyckas rätta till det som är tokigt på fredag!

/snurpe

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
640
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 317
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama