Är det okej att stänga av vattnet "hur som helst"?

KnotigaDumle

Trådstartare
Jag bor i en hyreslägenhet, med bara tre grannar i min trappa. Grannen snett ovanför mej får sitt badrum renoverat nu, och jag har märkt vid flera tillfällen när jag satt igång kranen att vattnet tycks ha varit avstängt (det liksom spruttar innan det går igång helt). Har blivit lite konfunderad och irriterad över detta då det inte funnits någon som helst information om att vattnet skulle stängas av.

Idag, alldeles nyss, blev dock droppen (eller INTE rättare sagt, höhö) när jag skulle duscha och vattnet visade sej vara avstängt. Klampade upp på andra våningen och uttryckte mitt missnöje. Fick givetvis inget vidare vettigt svar.

Nu undrar jag ju då som följer. Får de verkligen hålla på och stänga av vattnet sådär utan att ens informera om det? Där jag bodde innan var det alltid tydlig information om datum och tidpunkt som vattnet skulle vara avstängt, så att man kunde vara beredd och planera därefter.

:mad:

Sv: Är det okej att stänga av vattnet "hur som helst"?

Prata med hyresvärden. Det är klart att vattnet måste stängas av och att de inte alltid kan tala om exakt på klockslaget när. Men tala om att du vill ha information så långt det går.

Det är klart att vattnet måste stängas av och att de inte alltid kan tala om exakt på klockslaget när.
Oftast står det ju i informationen att vattnet ska vara avstängt mellan kl 10.00-14.30 eller liknande, även om vattnet i perioder fungerar på den tiden ändå.

Det handlar ju om att man måste informera om att tex idag, på torsdag och möjligtvis på fredag kommer vattnet tidvis vara avstängt. Så att det inte kommer som en överraskning. Det är ju en självklarhet att det ska finnas tydlig information till de hyresgästerna som drabbas.

Ja, det håller jag med om. Men när nu TS inte fått någon info så tyckte jag att det verkade vettigast att se till att info, istället för att grotta ner sig i "om de har rätt" eller inte:D

Ja, det håller jag med om. Men när nu TS inte fått någon info så tyckte jag att det verkade vettigast att se till att info, istället för att grotta ner sig i "om de har rätt" eller inte:D

Jag ville mest veta om jag hade rätt, så jag kan gå till hyresvärden med kött på benen. Han är inte den mest tillmötesgående personen i världen, och jag kan tänka mej att han skulle kunna säga någon i stil med "Det finns inget som säger att det måste informeras om sånt"

Det är klart de måste stänga av vattnet, men att bli tvungen att åka till jobbet utan att ha duschat (efter att ha varit i stallet) känns SÅDÄR. Hade jag vetat att vattnet skulle vara avstängt hade jag kunnat åka dit efter jobb istället liksom. :mad:

(Jaja I-landsproblem, jag vet, är bara så fed up på att det aldrig informeras om saker över huvud taget)

(Jaja I-landsproblem, jag vet, är bara så fed up på att det aldrig informeras om saker över huvud taget)

Exakt. Eftersom du ju vet att dom renoverar badrummet så vet du ju att vattnet måste stängas av när installationen ändras, det blir liksom lite blött annars, och att ha några dunkar-flaskor-whatever med vatten i reserv ser jag liksom inte problemet i. Dessutom behöver man inte duscha dagligen, det räcker med ett tvättställ och lite vatten och så är problemet löst. :idea:

McG - som är uppväxt i en lägenhet med bara kallt rinnande vatten och torrmugg inomhus, villa med vattenbrist och torrmugg första åren, på landet utan rinnande vatten alls på somrarna och i gammal kåk på landet med 50-litersflaska med vatten i hallen och vattnet en km. bort. :cool:

Jag visste inte om att det var badrummet de renoverade förrän jag gick upp och frågade. Nej, man behöver inte duscha varje dag, men har man stått och trampat i gödselstack så är det trevligt att ha gjort det innan man åker till jobbet där man har kundkontakt............
När de dessutom säger att vattnet kommer sättas på "om en kvart" och jag åker till jobb en timme senare utan tillstymmelse till vatten i kranarna, så blir man också lite smått irriterad över sättet det hela sköts på.

Jo, om jag hade bott på det viset - utan vatten/varmvatten what ever - så hade jag givetvis anpassat mej efter det, men nu gör jag inte det!

Prata med honom och förklara att det inte är några problem om de stänger av, bara du får veta det innan. I vårt hus brukar det sättas upp en lapp med typ "vattnet avstängs 9-16 på torsdag" - så att man kan planera lite.

har man stått och trampat i gödselstack så är det trevligt att ha gjort det innan man åker till jobbet där man har kundkontakt............
Jaha, så du går barfota,,,,,,,,, :angel: :devil:

"En kvart" för en hantverkare är två timmar om det är på förmiddan, är det efter eftermiddagsfikat är en kvart dan därpå. :cool: :D

Jaha, så du går barfota,,,,,,,,, :angel: :devil:

"En kvart" för en hantverkare är två timmar om det är på förmiddan, är det efter eftermiddagsfikat är en kvart dan därpå. :cool: :D

Nej, men det är en container, och när ens "underbara" stallkamrater inte förstår hur man bygger en trappa, så får man gör det själv, dvs möblera om bland gödsel som legat ett tag. Jag vet inte om du känt det, men gödseldoften sätter sej ganska hårt i håret :grin:

Spelar det ens någon som helst jävla roll? Jag jobbar i Malmö, och vissa dagar träffar jag företagets kunder. Jag vill inte lukta hästskit då! Jag undrade bara ifall det finns någon regel som säger att hantverkarna bör/ska informera om att vattnet ska stängas av, så att man kan planera sin dag. Eftersom detta gjorts på de ställena jag bott tidigare. Om det inte finns någon sådan regel, så kan jag ju inte gärna gå vidare med det eller hur? Men rätt ska fanimej vara rätt!

Senast ändrad:

Min hyresvärd har också roat sig med att stänga av vattnet utan förvarning ibland :crazy: En gång stod jag i duschen med schampo i håret, och hade bråttom då jag skulle till krematoriet och hämta hundens aska. Så försvann vattnet :mad: Fick skölja ur det värsta i handfat och diskho (där kom ju lite som fanns kvar i rören). Först tänkte jag att det var något akut så de hade behövt stänga av men nä, de tyckte bara inte att de behövde förvarna eftersom det var så kort stund det skulle vara av.

Tillförde inte tråden så mycket, man jag blev av med lite frustration :D

Jag vet inte om du känt det, men gödseldoften sätter sej ganska hårt i håret :grin:
Du, jag har vadat fram i värre saker, jag har ju jobbat med lantbruksreparationer så jag kan garantera att jag bitvis, och tidvis varit ganska inpyrd. Svinskit sätter sig värst, sen kommer hönsskit och sen delar resten på tredjeplatsen. Att ligga och svetsa ihop en silouttagare i sörjan därunder blir ytterligare en pikant arom som sitter i länge. ;)

Spelar det ens någon som helst jävla roll?
Inte ett dugg men jag var bara tvungen att retas lite, :angel: ett "IIIIHHHH" och lite strukna öron förgyller bara den grå vardagen och du reagerade precis som min gamla märr gjorde när det inte passade. :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka