Är det ohyra på shettis?

Lycanthrope

Trådstartare
Våran shettis kliade sig en del på våren efter hon kom, då hon var ett år. Hon fällde lite ojämnt och en del hängde kvar ett tag under magen.

Kliade sig ovanligt mycket. Tvättades ordentligt med schampoo (minns ej vilket) och sedan kliade hon sig inte mer. Dock har hon alltid kliat sig lite mer än de andra, mot träd och sånt hon hittar. Inga sår eller skorv eller partier utan päls dock lite ojämn man eftersom den var lite avkliad.

Har inte hittat någonting när jag letat i pälsen.

Nu har hon iaf börjat klia igen, väldigt mycket på sidorna om halsen samt rumpan, på halsen är det nu partier med mindre päls.

Veterinären ska ändå komma ut snart så tänkte fråga då men tänkte höra efter tips här också!
De andra hästarna kliar sig inte mer än vanligt och har inte heller gjort tidigare.

Sv: Är det ohyra på shettis?

Det här är bara en vild gissning men ohyra brukar väl ändå smittas (?) Låter nästan som att hästen utvecklar eksem.

Sv: Är det ohyra på shettis?

Just det, det har du nog rätt i!

Vad är symptom på eksem och vad gör man åt det?
Jag har eksemshampoo ståendes och kan ju köpa ett täcke med huva under sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025