Är det något fel på höet?

E

Eeiram

Hej!

Min häst, som annars är ett riktigt matvrak, verkar inte gilla höet! :(

Jag har köpt hem 1,5 ton tills vidare (får köpa mer sedan). Höet var analyserat och hade ganska bra näringsinnehåll (säger en amatör då iofs), dock var en hel del av balarna dula, vilket bonden förklarade med att de legat ute ett dygn längre än de övriga gröna balarna.

Är det något pga färgen som gör höet dåligt och inte smakar gott? Hon kastar sig inte direkt på höet som hon annars alltid brukar göra efter kraftfodret (hon får hö inne på kvällen, på dagarna äter hon grönt gräs i hagen, men betet är mycket knapert så hon borde inte vara mätt när hon kommer in).

När jag mockar ser jag att hon har dragit omkring med höet överallt i spånet i boxen. Det brukar alltid vara soprent annars, men nu ligger det små strån här och var (dock har hon tuggat i sig det mesta av höet, det är endast små strån som ligger utspridda i boxen).

Höet är annars bra, inte smuligt eller dyl.

- Marie

Sv: Är det något fel på höet?

Luktar det fräscht?

Vissa hästar är - med rätta! - kräsna och känsliga för ofräscht hö. Många känner inte igen mögeldoft i hö, har stallkamrater som blivit topp tunnor rasande när man påpekat att de föder sina hästar på dåligt hö. "Det är inte dåligt, det luktar bara lite svamp - det är inget fel på det!".

Lovisaleonora_ skrev:
har stallkamrater som blivit topp tunnor rasande när man påpekat att de föder sina hästar på dåligt hö. "Det är inte dåligt, det luktar bara lite svamp - det är inget fel på det!".
Det där känner jag igen... :smirk:

Jodå, det luktar väldigt fräscht. Jag har dessutom öppnat flera balar och kollar hur de ser ut inuti - jag hittar inga fel på det.

Men är solblekt hö sämre än annat hö?

Solblekt hö innehåller mer D-vitamin. Dock borde EN dags uteliggande inte ge så stor skillnad på färgen. Kom det kanske regn på det också?

Han försäkrade att det inte legat ute mer än en dag längre. Dock var det oerhört vart när de skördade, solen tog bra...

Jag tror iaf att din häst är mätt. Så gör oftast hästar när dom är mätta med höet. Dom äter lite grand resten trampar dom ner bara.
Gräset ser kanske inte ut att vara så mycket men dom äter mer än man tror.
Har du även en lättfödd häst så..........

Ok. Det kanske är så. I såna fall kan jag ju sluta oroa mig. Hon är ett riktigt matvrak och brukar annars kasta i sig både kraftfoder (vilket hon gör även nu) och höet. Nu plockar hon bara lite i det.

Hur ser egentligen det "perfekta" höet ut? Alltså, om man bara ser till utseendet och inte till näringsvärdena (jag analyserar dock alltid). Är det grönt? Smuligt/lite grövre? Etc.

Om hästen i normala fall äter upp samma mängd, hade jag direkt misstänkt att det beror på hökvalitén. Kan du inte låna en bal av någon annan och prova om hon äter den?

Min kuse gillar det grövre lite gulare höet bättre ,än det gröna finstråiga som jag tycker ser godare ut. :banana: /Lisa

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar