Är det någon skillnad?

CiderGirl

Trådstartare
Jag ställer nu, vad jag hoppas är, en hypotetisk fråga.

Om man har en häst livförsäkrad för en symbolisk summa, säg 5000kr och fullt veterinärförsäkrad (100.000+). Kan försäkringsbolaget vägra betala sin del för en behandling som går långt över livvärdet men som kommer att återställa hästen?

Skulle det göra någon skillnad om jag hade hästen livförsäkrad i 50.000?

Har funderat på detta länge, men inte förän nu har jag börjat undra på allvar... någon som vet?

Sv: Är det någon skillnad?

DEn produkt du har köpt är ju en veterinärvårdsförsäkring, det kan dom väl inte komma undan. Det är massor med hästar som inte är höga i livvärde, men vård måste dom ändå få.

Att sen bolaget inte vill lägga ner så mycket om dom anser att det inte gagnar hästen och den blir bra, det skulle inte förvåna mig.

Själv har jag ingen aning för jag har inte tagit ut ett öre på 10 år men betalat 35 000 i premier.

Nej, det gör i sak ingen skillnad. Du har egentligen betalt för och "abonnerar" på två produkter som är åtskilda.

Däremot kommer säkert förslaget från försäkringsbolaget att ta livbeloppet istället ganska fort....

Jo, jag kan tänka mig att förslaget om att ta bort hästen och ta livbeloppet kommer mycket snabbt, men det viktiga är att de inte har någon rätt att hävda att eftersom hästen har så lågt livvärde vill de inte betala för en dyr operation/ingrepp. Det låter ju rimligt att de ska betala upp till maxgränsen på veterinärförsäkringen, man betalar ju för det, men man vet ju hur snikna och beräknande försäkringsbolag kan vara, de lever ju på det. Och finns det en chans att de nekar rekomenderad behandling pga det så finns här en lucka som man måste fylla i för att känna sig trygg.

Det finns ingen strörre mening med att ha en livförsäkring på ett så lågt belopp så som jag ser det. Jag har flera hästar och har valt bort livförsäkringen helt, jag har endast veterinärvårdsförsäkring. Jag kan inte tänka mig att livförsäkringens belopp skulle påverka veterinärvårdsförsäkringen men om jag var du skulle jag ringa mitt bolag och fråga, de vet med säkerhet hur det förhåller sig!

Ha inte ens tänkt på...Men de tror jag inte. Det borde väl stå i vilkoren att en häst försäkrad i tex 5000 i så fall bara kan ha ett tak på låt säga 20000 i så fall och det har jag inte sett på något bolag.

Har en häst som är försäkrad i tiotusen. Blev sjuk och räkningen uppgick väl till ca 45000 och det var inga bekymmer.

Det finns ingen strörre mening med att ha en livförsäkring på ett så lågt belopp så som jag ser det. Jag har flera hästar och har valt bort livförsäkringen helt, jag har endast veterinärvårdsförsäkring. Jag kan inte tänka mig att livförsäkringens belopp skulle påverka veterinärvårdsförsäkringen men om jag var du skulle jag ringa mitt bolag och fråga, de vet med säkerhet hur det förhåller sig!
Varför ingen livförsäkring??

Om man bara har en livförsäkring på 5000 kr lär det belopp man får ut vara lägre än det man har betalat i premier om man har haft försäkringen i några år.

Jag har inga livförsäkringar för att jag inte tycker att det är motiverat för mig att betala så otroligt mycket i försäkringspremier varje år som jag skulle vara tvungen att göra. Jag har många hästar och om livförsäkringen ska vara till någon nytta måste de försäkras i sitt verkliga värde vilket är relativt höga belopp. Eftersom de flesta av mina hästar är från egen uppfödning har jag inte betalat så mycket för att "tillverka" dem jämfört med vad det skulle ha kostat att köpa motsvarande häst. Jag samlar alltså hellre pengarna som skulle gått till premier på hög och skulle jag förlora en häst, tja, då får jag ta ställning till om jag ska köpa en ny eller helt enkelt vänta och se vad det blir av de unga hästarna från min egen uppfödning. Därför ingen livförsäkring! :)

En livförsäkring har man väl i princip endast för att ha råd att ersätta hästen med en ny om man skulle förlora den?!

Om man bara har en livförsäkring på 5000 kr lär det belopp man får ut vara lägre än det man har betalat i premier om man har haft försäkringen i några år.

Fast samma resonemang går ju lätt att föra när det gäller veterinärvården också. Med enda skillnaden att man på något sätt måste se till att det redan från dag 1 finns ett rimligt kapital att tillgå för veterinärvård.

Fast samma resonemang går ju lätt att föra när det gäller veterinärvården också. Med enda skillnaden att man på något sätt måste se till att det redan från dag 1 finns ett rimligt kapital att tillgå för veterinärvård.

Jag tycker inte att det är samma resonemang när det gäller veterinärvården om livförsäkringen bara är på 5000 kr. Veterinärvårdsförsäkringar ersätter oftast även på den lägsta nivån ett betydligt högre belopp. I övrigt håller jag med dig och jag har även flera bekanta som inte har försäkringar alls utan betalar hela summan själva när det behövs istället. Jag kan avvara livförsäkringen då jag inte behöver få ut ett belopp för att köpa en ny häst för om jag skulle mista en. Däremot har jag inte tillräckligt kapital för att betala för stora operationer om det skulle behövas och därför har jag veterinärvårdsförsäkring. När jag har studerat klart är det möjligt att jag drar in på veterinärvårdsförsäkringarna också då jag trots allt betalar rätt mycket i premier för de försäkringarna också.

Jag har inga livförsäkringar för att jag inte tycker att det är motiverat för mig att betala så otroligt mycket i försäkringspremier varje år som jag skulle vara tvungen att göra. Jag har många hästar och om livförsäkringen ska vara till någon nytta måste de försäkras i sitt verkliga värde vilket är relativt höga belopp. Eftersom de flesta av mina hästar är från egen uppfödning har jag inte betalat så mycket för att "tillverka" dem jämfört med vad det skulle ha kostat att köpa motsvarande häst. Jag samlar alltså hellre pengarna som skulle gått till premier på hög och skulle jag förlora en häst, tja, då får jag ta ställning till om jag ska köpa en ny eller helt enkelt vänta och se vad det blir av de unga hästarna från min egen uppfödning. Därför ingen livförsäkring! :)

En livförsäkring har man väl i princip endast för att ha råd att ersätta hästen med en ny om man skulle förlora den?!
Vad kostar en livförsäkring ungefär då? Kanske svårt att svara på. Men min är tex försäkrad i agria för tiotusen. Betalar ca 2500 om året. Hur mycket skulle den kunnat vara på utan livförsäkringen?

Förr kunde man ju räkna och testa på Agrias hemsida men de har tagit bort den funktionen nu. Jag vågar inte svara på vad livförsäkringsdelen i din försäkring kan gå på. Jag minns tyvärr inte heller vad mina skulle kosta att livförsäkra men jag vet att det var väääldigt stora summor. Så pass stora att om jag sparade pengarna skulle de ha räckt till att köpa en ny häst inom några år.

ja ska höra med dom för jag kanske inte behövde nån livförsäkring på ponnyn. Kanske kunde bli lite billigare även om hans försäkring redan är rätt "billig".

Jag har faktiskt funderat på att ta bort livförsärkingen helt, men jag tänkte att jag skulle få ut kostnaden för vad det kostar att ta bort hästen i alla fall därför har jag kvar den. Har två hästar och inte världens ekonomi (ännu ;)) därför skulle jag absolut inte kunna betala vad de är värda i livförsäkring. Jag ska omvärdera, skanske borde jag ta bort livförsäkringen helt och lägga undan de pengarna?
Hippo: jag förstår precis hur du tänker, om jag ska ha egen uppfödning/fler hästar så kommer jag göra precis likadant!

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jag har haft 50.000:-,men höjde nyligen till 100.000:-,vilket gjorde att den vart att kosta ca 150-200:- mer i månaden har jag för...
Svar
17
· Visningar
2 386
Senast: Lagren
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!