Är det inte det ena, så är de det andra.

astronaut

Trådstartare
Min dator och jag har en dispyt, min dator är helt värdelös och den går bara sönder! (ändå är den ny, den har varit inne flertalet gånger och jag funderar allvarligt snart på att ta alla bilder/filer m.m till en extern hårddisk, rensa den nuvarande hårddisken på allt, ta datorn dit jag köpte den och slänga in den på deras golv och sedan bara dra).

Förrförra veckan dog tagentbordet (trodde jag), tog med den till mamma och där fungerade den klanderfritt.
Veckan efter det så började datormusen att glappa, man måste i princip slå ihjäl musen för att den ska fungera igen. Innan jag tänkte köpa en ny så tänkte jag testa den på mammas dator - fungerar hur bra som helst.

Började använda mitt gamla tagentbord och det höll i 2 dagar innan även tagentbordet dör, ibland slutar den bara att fungera så det enda som får den att börja fungera igen är att starta om datorn.

Det börjar bli grymt tröttsamt att behöva starta om datorn 5-6 gånger/timma, och jag skulle med all säkerhet få psykbryt om tagentbordet dör mitt under ett viktigt skolarbete.

Glapp i hårddiskhelve*et antar jag, skulle inte förvåna mig.
Är det något som fixas lätt på lagning eller inte?

(aldrig mer en acer säger jag bara)

Sv: Är det inte det ena, så är de det andra.

det ska de kunna fixa, lämna du in den igen. Köper man en ny dator ska den funka:)

det ska de kunna fixa, lämna du in den igen. Köper man en ny dator ska den funka:)

Bara det att denna dator är 2 år bara, och jag har verkligen inte råd att köpa en ny :crazy: skulle jag haft råd så skulle jag köpt en ny på en gång, samt valt en annan butik.

Är det en stationär eller en laptop? Och är det ett tangentbord med usb-sladd eller trådlöst tangentbord?

Är det ett tangentbord med usb-sladd är det troligtvis glapp i kontakten.

Är det ett trådlöst tangentbord, har du testat att byta batterier i sändaren?

Hursom skulle jag ringa supporten.

Är det en stationär eller en laptop? Och är det ett tangentbord med usb-sladd eller trådlöst tangentbord?

Är det ett tangentbord med usb-sladd är det troligtvis glapp i kontakten.

Är det ett trådlöst tangentbord, har du testat att byta batterier i sändaren?

Hursom skulle jag ringa supporten.

Stationär, både tagentbord och mus har sladd och båda fungerar alldeles utmärkt på mammas dator så jag tror inte det är någon glapp.

Ska göra det.

Jag tänkte mer att det kunde vara glapp i kontakten i din dator.

Det kostar ju antagligen en slant att laga men troligen billigare än att köpa ny dator.

kan vara så att ngt glappar inne i datorn. Har du nån lokal datorfirma i närheten brukar de kunna felsöka för nån hundring.. om datorn är 2 år finns det väl ingen garanti längre?

kan vara så att ngt glappar inne i datorn. Har du nån lokal datorfirma i närheten brukar de kunna felsöka för nån hundring.. om datorn är 2 år finns det väl ingen garanti längre?

Sant.
Kanske kan fråga en vän, han jobbade ju med datorerna på en annan kedja så han kanske vet hur man gör. Får höra med honom.

det är bara 1 års garanti på saker och ting, 2 års reklamationsrätt därefter.

Jag har också en acer (laptop) som varit inne på lagning ca 3ggr/år i 2 år. Det känns lite halvtråkigt. Nu har den åkt in igen och det är hårddisken som ALLTID gått sönder.

Sist bytte dom modekort eller vad det nu heter och rubbet byttes. Nya hårddiskar och hela kitet. Men likförbannad går den sönder :mad:

Hoppas din går att laga!!

Nu har den åkt in igen och det är hårddisken som ALLTID gått sönder.
Flyttar du på laptopen medan den är igång? Då måste man sätta ned den väääldigt försiktigt, hårddiskar tycker inte om stötar, åtminstone inte de lite äldre :)

*kl*

Efter att ha skrivit ett vänligt mail till acer angående deras skitprodukter så är de iaf villiga att hjälpa mig. Det känns just nu som om det är hack i usbuttagen i bak då jag nu fick ett nytt tagentbord samt en mus i födelsedagspresent och inget av dom har dött.

Ska höra med dom lite mer om de är villiga att åtminstonde försöka hjälpa mig med felet i hårddisken.

Håller med fast min hela dator stendör. Inte helt poppis när man skriver arbete. :crazy:

Jag är otroligt försiktig och den ligger i sängen så det är extra mjukt. Är jätterädd om mina datorer. Har också fått höra att hårddiskarna är jättekänsliga så =/

Håller med fast min hela dator stendör. Inte helt poppis när man skriver arbete. :crazy:

Dör den, du startar om den och den håller sig i liv sedan?

Min dator dog när jag skulle spela eller höll på med något annat "krävande" tog då in den till butiken och det visade sig vara grafikkortet som var sönder.

Hejsan!

Ville bara komma med ett litet tips till er som kanske kör bärbasrt! Tänk på att de bärbara datorerna gärna blir varma och att då tänka på vilket underlag ni ställer den på då den är igång. Bordskiva är bra underlag, men sängen (även om den är mjuk) kan medföra att ventilationsgångarna på datorn täcks över då den sjunker ner i täcket/överkastet, och att datorn blir varm, snabbt!Finns dock bra hjälpmedel för detta, som hjälper till med ventilationen av datorn och dess delar, så kallade datorplattor. De kostar från ca 300:- och innehåller extra fläktar. Kolla gärna på komplett.se, då en kompis till mig köpte en sådan platta därifrån och han blev supernöjd med denna och hans dator blev inte alls lika snabbt varm. :)

Lycka till! :D

MvH

*kl*

Antagligen är det usbuttaget som krånglar.
Kör nu med trådlöst och den funkas. Själva sändaren är kopplad till ett usbuttag på framsidan av datorn!

*kl*

Antagligen är det usbuttaget som krånglar.
Kör nu med trådlöst och den funkas. Själva sändaren är kopplad till ett usbuttag på framsidan av datorn!

Kolla i Datorhanteraren, om du kanske kan ominstallera drivrutinen för USB-uttagen på baksidan av datorn. Detta kan hjälpa.

1. Gå in i START-menyn och lägg pilen/markören på Min Dator (Kan även ligga som ikon på Skrivbordet), högerklicka på musen och välj Hantera, i menyn som dyker upp.

2. I rutan som kommer upp på skärmen väljer du sedan Enhetshanteraren till vänster. Då kommer det fram i samma ruta, till höger i det stora fältet, allt som finns i din dator och är det något problem med någon del, så syns detta då delen med problem markeras av en gul liten bubbla med ett frågetecken i.

3. Ser du en sådan "bubbla" på någonting, betyder ju detta att datadelen inte fungerar som den skall! Om du högerklickar med musen på den delen så får du fram en liten meny, där det bl a kommer att finnas valet att uppdatera drivrutinerna.

4. Välj detta och om du har en CD-skiva med drivrutinerna för din dator, kan du välja att läsa från denna under installationen. Man kan också välja att gå ut på nätet och hitta drivrutinerna, men då måste du veta vad din dator heter och vad det är för delar i den. Många datortillverkare har dock en hemsida som man kan hitta drivrutinerna till sin dator på, såvida inte man har ett specialbygge!

Hoppas att detta kan hjälpa lite?!

MvH

Kolla i Datorhanteraren, om du kanske kan ominstallera drivrutinen för USB-uttagen på baksidan av datorn. Detta kan hjälpa.

1. Gå in i START-menyn och lägg pilen/markören på Min Dator (Kan även ligga som ikon på Skrivbordet), högerklicka på musen och välj Hantera, i menyn som dyker upp.

2. I rutan som kommer upp på skärmen väljer du sedan Enhetshanteraren till vänster. Då kommer det fram i samma ruta, till höger i det stora fältet, allt som finns i din dator och är det något problem med någon del, så syns detta då delen med problem markeras av en gul liten bubbla med ett frågetecken i.

3. Ser du en sådan "bubbla" på någonting, betyder ju detta att datadelen inte fungerar som den skall! Om du högerklickar med musen på den delen så får du fram en liten meny, där det bl a kommer att finnas valet att uppdatera drivrutinerna.

4. Välj detta och om du har en CD-skiva med drivrutinerna för din dator, kan du välja att läsa från denna under installationen. Man kan också välja att gå ut på nätet och hitta drivrutinerna, men då måste du veta vad din dator heter och vad det är för delar i den. Många datortillverkare har dock en hemsida som man kan hitta drivrutinerna till sin dator på, såvida inte man har ett specialbygge!

Hoppas att detta kan hjälpa lite?!

MvH

Drivrutinerna för datorn ligger redan i datorn och inte på någon skiva. Skulle denna dator krascha så kan man omformatera skiten ändå.

Hej,

Ja, naturligtvis kan du ominstallera och formattera om hela datorn, men jag menade bara att det kan vara onödigt, om det går att få t ex din USButtag att eventuellt fungera igen med att "endast" behöva installera om drivrutinerna för dessa. Mindre arbete än att behöva göra total ominstallation. ;)

Sedan är det ju så att det kommer ständigt nya uppdateringar på drivrutinerna till de olika delarna i datorn. Tror att det kommit ut en 2-3st till mitt moderkort på min stationära dator sen jag köpte det för snart 1½ år sedan. :confused: Jaja, är det inte nya uppdateringar på Windows, så är det för datordelarna! *suck*

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka