Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha??
Och vart är bilden då!?
Jaha??
Och vart är bilden då!?
den bör vara öppen i båda ändar så det finns en flyktväg om en lågranghäst blir instängd.
Nja, en ligghall ska ha tre väggar och tak enligt SJV:s bestämmelser...
Annars lär det bli en vindtunnel. Dock ska det finnas nog med utrymme för att komma ut, dvs stor öppning alternativt fler öppningar.
Rekommendationen är att öppningar ligger åt syd, för att solen ska nå in på vintern
Tveksamt till att hästarna skulle vilja vara där.. Har sett några liknande (fast m annat material) o ingen häst har velat vara där. Tveksamt till att det är godkänd oxå
Framförallt tror jag inte att hästarna hade använt den vid regn eller blåst eftersom det lär vara högt ljud och fladder då.
köp två uteboxar från någon boxtillverkare, och grusa upp riktigt väl. Tror de flesta går att ha utan mellanvägg. Då har de ju andrahandsvärde också. Hade aldrig köpt ett tält. Risken är stor att hästarna inte vågar vara där inne om det blåser och regna.
BÖR står det, vi påpekade det för inspektörerna när de var hos oss. Och ja så var det erkände de.Nja, en ligghall ska ha tre väggar och tak enligt SJV:s bestämmelser...
Annars lär det bli en vindtunnel. Dock ska det finnas nog med utrymme för att komma ut, dvs stor öppning alternativt fler öppningar.
Rekommendationen är att öppningar ligger åt syd, för att solen ska nå in på vintern
BÖR står det, vi påpekade det för inspektörerna när de var hos oss. Och ja så var det erkände de.
Det står faktiskt bör precis som korven säger när det gäller ligghall. Vilket gör att det är en bedömningsfråga om ligghallen anses fungera som den ska eller om t ex. ströet blir blött vid regn, de öppna sidorna ligger åt det håll där det blåser som värst eller annat som kan göra att ligghallen tappar sitt syfte.Är det inte skillnad om det är en ligghall eller ett vindskydd?
Det står faktiskt bör precis som korven säger när det gäller ligghall. Vilket gör att det är en bedömningsfråga om ligghallen anses fungera som den ska eller om t ex. ströet blir blött vid regn, de öppna sidorna ligger åt det håll där det blåser som värst eller annat som kan göra att ligghallen tappar sitt syfte.
Jo, det är ju det... Jag tänker mig väl att ligghallen oftast behöver vara betydligt djupare om den bara har två väggar. Det blir ju lite knepigt med konstruktionen då kan jag tänka mig Jag har varit på ett ställe där de hade en ligghall med två väggar dock. Där var stallväggen den bakre väggen och sedan en kortvägg på ena sidan. Fronten vette ut mot en gårdsplan med ett hus mitt emot. Den andra kortsidan vette åt ett högt berg, så i det fallet funkade det förvisso. Och visst kan man inte garantera att det alltid är torrt i en ligghall, men oftast funkar det ju i alla fallAha, intressant
Undrar dock hur man gör det utan minst 3 väggar eller liknande för att förhindra att det blir blött etc, eller ja ens bygger/utformar det? Ska man ha tunnel tex krävs det ju ett ganska stort känns det som för att det ens ska fungera.
Min erf är att oavsett åt vilket håll en öppning är, läge eller annat så är det alltid någon eller några dagar per år som det både blåser och regnar in.
Ja så är det!BÖR står det, vi påpekade det för inspektörerna när de var hos oss. Och ja så var det erkände de.