Är det här ett getingstick? -bild-

Blueberry

Trådstartare
Eller vad tror ni?
Han har haft så förut, det är rosa och svullet och irriterat och han slickar på det, och sedan försvinner det.
Vad kan det vara om det inte är ett getingstick/insektsbett?

2011-07-18-11-38-24_157926743.jpg

Sv: Är det här ett getingstick? -bild-

Efter en googling:

Han haltar inte.
Och jag tror att det är en "tom" svullnad - inte varfylld.

jag tycker inte att det ser ut som ett bett.. vad jag förstår är att dom inte behöver halta av furunkulos, utan det är bara 1 av alla symptom..

Symptom: Hälta, går försiktigt på stenig mark m.m. - allmänt påverkad. Slickar sig under trampdynorna, röd , sårig , varig, irriterad hud - tass, öppet sår m.m.

Jag hittade oxå en text om denna åkomma där man kan läsa ganska mycket om denna åkomma. Där står det bl.a : En annan faktor som har betydelse för hundens grad av besvär är vikten som belastar de furunkulossjuka tassarna. Grova, tunga hundtyper får generellt större besvär än lätta och smidiga.

här är sidan om du vill in å läsa lite.:) http://www.birddog.nu/handla/kliniken/veterinarsvar/vetsvar2.htm

Jag tycker också att det ser ut som furunkulos. Jag skulle ta mig till vet snarast...

Inte heller jag tycker mig se likhet med insektsbett, däremot furunkulos som många andra redan svarat.

*KL*

En annan sak som det skulle kunna vara är ett histiocytom godartad tumör som ibland försvinner av sig själv. Oavsett om det är det eller furunkulos så skulle jag gå till veterinären med det där.

Alla:

Nästa gång det dyker upp en ska jag åka in med honom.
De försvinner dock i regel över en natt, eller efter max två dagar, så det gäller att timingen fungerar ;)

Jag håller med de andra om att det ser ut att vara furunkulos. En av mina dp hade det, men det kom även mellan tårna på ovansidan av tassarna. Och om de slickar upp det riktigt försvinner det inte så snabbt igen. Om jag minns rätt (det är snart 20 år sen) så fick han antibiotika och då försvann det för gott. Det kan tänkas att han hade fått en infektion i det uppslickade såret, det minns jag inte.

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 282
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 237
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka