Är det fel att göra så?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare cattisz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 342
C

cattisz

Jag funderade lite på är det fel att hålla sin hund nedtryckt mot marken (så den lägger sig på sidan) för att få den att lugna ner sig?

Sv: Är det fel att göra så?

Det beror väl på vad man vill uppnå och vilken typ av hund man har.

hon hetsar upp sig väldigt mycket när det händer saker och hon tjuter och håller på , så om hon lugnar ner sig är det bara bra, nån som har något annat förslag ? :)

Blir hon uppjagad så pass att hon blir glad, nervös, rädd, frustrerad, arg?
Vad har du för hund? Nämn en situation där du känner att du behöver ta till metoden!

hon hetsar upp sig väldigt mycket när det händer saker och hon tjuter och håller på , så om hon lugnar ner sig är det bara bra, nån som har något annat förslag ? :)

Då tycker jag absolut inte att du ska trycka ner henne. Var helt lugn istället och ignorera henne tills hon lugnat sig.

Då tycker jag absolut inte att du ska trycka ner henne. Var helt lugn istället och ignorera henne tills hon lugnat sig.

Alternativt tillrättavisa och/eller avleda med lek eller liknande, beroende på när beteendet utlöses.

En hund som flamsar runt och börjar skrika när det kommer en annan hund ska inte ignoreras. Men jag tror att det kan vara svårt att uppnå rätt beteende i en sådan situation om man trycker ner hunden.

Senast ändrad:

Jag har en amstaff tik, när man t.ex kommer hem blir hon jätteglad hon hoppar på en (hon hoppar riktigt högt, knockar en i ansiktet) hon hoppar runt så man tappar det man har i händerna och hon tjuter och springer runt. När man har hälsat på henne och klappat henne ett tag så lugnar hon ner sig (tar ca en kvart kanske) Om man ignorerar henne och bara går vidare blir hon tokig, och välter ner saker när hon tar sig fram, hon är som en tornnado :)

Jag har en amstaff tik, när man t.ex kommer hem blir hon jätteglad hon hoppar på en (hon hoppar riktigt högt, knockar en i ansiktet) hon hoppar runt så man tappar det man har i händerna och hon tjuter och springer runt. När man har hälsat på henne och klappat henne ett tag så lugnar hon ner sig (tar ca en kvart kanske) Om man ignorerar henne och bara går vidare blir hon tokig, och välter ner saker när hon tar sig fram, hon är som en tornnado :)

Hur länge är hon en tornado om du ignorerar henne? Kan hon "gå och lägg dig"? Har hon någon lugn plats i hemmet? Vad händer om du ryter till på henne att "nu lugnar du ner dig!"?

När hon beter sig så, tar du alltså tag i henne och lägger henne på sidan tills hon är lugn? Hur är hunden när du släpper lös henne igen? Vad gör du när hon är lugn? Hur snabbt lugnar hon ner sig?

Hur länge är hon en tornado om du ignorerar henne? Kan hon "gå och lägg dig"? Har hon någon lugn plats i hemmet? Vad händer om du ryter till på henne att "nu lugnar du ner dig!"?

När hon beter sig så, tar du alltså tag i henne och lägger henne på sidan tills hon är lugn? Hur är hunden när du släpper lös henne igen? Vad gör du när hon är lugn? Hur snabbt lugnar hon ner sig?

Om man ignorerar henne är hon uppe i möblerna och springer.
jag tar tag i henne och lägger henne ner, så talar jag lugnt med henne och klappar henne lite (jag håller inte kvar när jag lagt henne ner) om hon försöker resa sig petar jag bara lite lätt på halsen så lägger hon sig igen, när hon andas normalt och är lugn igen säger jag "hopp och lek" och då reser hon sig upp , kollar lite på mej och oftast slickar hon mej i ansiktet sen går hon iväg och gör som hon brukar eller så går vi ut och går.

Alternativt tillrättavisa och/eller avleda med lek eller liknande, beroende på när beteendet utlöses.

En hund som flamsar runt och börjar skrika när det kommer en annan hund ska inte ignoreras. Men jag tror att det kan vara svårt att uppnå rätt beteende i en sådan situation om man trycker ner hunden.

Där vet jag inte om jag håller med. En hund som börjar flamsa runt kanske i själva verket är osäker och då behöver den stöd och inte skäll som förstärker osäkerheten. Gör man en stor grej av hundmöten och börjar gorma på hunden kommer den ju bara tycka att det är ännu mer obehagligt. Generellt tycker jag att tillrättavisningar ska användas sparsamt.

Ignorera hunden konsekvent och hälsa inte förrns hunden är lugn. Tar det en timme så får det ta en timme. Tillrättavisningar och skäll är också uppmärksamhet och all uppmärksamhet hunden får i detta läge kommer den ta som en vinst. Låtsas inte om att hunden finns förrns den lugnat sig.

När min hund håller på att "flamsa" när det kommer andra hundar tar jag det lugnt, vi kanske sätter oss ner en bit i från och bara kollar på den andra hunden. Det tycker hon är ganska skönt tror jag, för hon behöver inte stressa och dra.

Ignorera hunden konsekvent och hälsa inte förrns hunden är lugn. Tar det en timme så får det ta en timme. Tillrättavisningar och skäll är också uppmärksamhet och all uppmärksamhet hunden får i detta läge kommer den ta som en vinst. Låtsas inte om att hunden finns förrns den lugnat sig.

Okej, Får prova det i morgon, just nu ligger hon och snarkar i sin korg :)

Där vet jag inte om jag håller med. En hund som börjar flamsa runt kanske i själva verket är osäker och då behöver den stöd och inte skäll som förstärker osäkerheten. Gör man en stor grej av hundmöten och börjar gorma på hunden kommer den ju bara tycka att det är ännu mer obehagligt. Generellt tycker jag att tillrättavisningar ska användas sparsamt.

Jag skrev ingenting om att gorma eller skälla på hunden, inte heller att man ska göra en stor grej av det. Men att totalt ignorera hunden kan skapa osäkerhet med, och i vissa situationer frustration.

Senast ändrad:

Aldrig någonsin jag skulle göra det i den situationen du skriver om.
Du får ha tålamod. Om hon sprallar när du kommer hem, sål nonchalera henne.
Eller du kan säga hej, kanske bara ge en klapp på huvudet i förbifarten och sen gå in och göra det du ska.
Även om det är jobbigt i början, så kommer hon lära sig.
Mina hundar blir också glada när jag kommer hem. Har jag tex handlat och har händerna fulla, så får de vänta med att hälsa. Jag kanske bara säger vänta (vet inte riktigt vad jag säger, går av bara farten :) ..) Känner jag för att hälsa, gör jag det. Men vill jag inte så, säger jag helt enkelt att de får vänta och visar med kroppspråket att jag tänker inte hälsa nu.

Jag skrev ingenting om att gorma eller skälla på hunden, inte heller att man ska göra en stor grej av det. Men att totalt ignorera hunden kan skapa osäkerhet med, och i vissa situationer frustration.

Jag tycker nog man visar mer att det där är totalt ointressant med att nonchalera om en hund blir "galen" när man möter andra.
Nu beror det hur hunden blir, hur jag skulle reagera.
Men att ignorera och bara gå vidare tror inte jag gör att hunden blir osäker.
Du visar ju med det beteendet att sånt där struntar vi i, nu går vi..

Aldrig någonsin jag skulle göra det i den situationen du skriver om.
Du får ha tålamod. Om hon sprallar när du kommer hem, sål nonchalera henne.
Eller du kan säga hej, kanske bara ge en klapp på huvudet i förbifarten och sen gå in och göra det du ska.
Även om det är jobbigt i början, så kommer hon lära sig.
Mina hundar blir också glada när jag kommer hem. Har jag tex handlat och har händerna fulla, så får de vänta med att hälsa. Jag kanske bara säger vänta (vet inte riktigt vad jag säger, går av bara farten :) ..) Känner jag för att hälsa, gör jag det. Men vill jag inte så, säger jag helt enkelt att de får vänta och visar med kroppspråket att jag tänker inte hälsa nu.

Håller med.
När du kommer hem vill ju hunden knyta band med dig igen eftersom du varit borta (enligt vissa hundpsykologer) och det är klart att man då kan klappa och smeka hunden lugnt. Min hund var förut hysterisk när jag kom hem efter en tid på skolan eller dylikt (led iofs av separationsångest då :crazy:). Jag testade en gång att ignorera honom (men det kändes väldigt fel). det tog 1.5 timme innan han gick och la sig, sen ytterliggare tid innan han slappnade av :crazy:. Hade det inte känts så fel så hade jag antagligen fortsatt, men jag började istället att sätta mig ner hos honom när jag kom hem och klappa honom en stund, han fick slicka mitt ansikte och fick lugna smekningar längs bringan och sidorna.

Från att hysteriskt hoppa och springa runt så kommer han nu fram och luktar lite, viftar på svansen och sträcker på halsen och vill pussas lite. Det tog inte särskilt lång tid för honom att ändra sitt beteende trots att han hade hållt på med "det dåliga" det under lång tid. Har vi massa saker i händerna så gör vi som Grana, vi säger lugnt "hej vännen" och ber honom gå undan lite tills vi har ställt ifrån oss sakerna. Funkar perfekt ;):D

Jag har en Staff som betett sig precis som TS hund när man kommer hem, men vi har gjort precis som Grana beskriver.

Ignorera beteendet helt, eftersom jag inte vill uppmuntra alls till ett sådant beteende i något läge.

Nu hälsar hon lugnt och fint med alla fyra tassar i marken.

Ser jag tendens till busighet så hälsar jag inte på henne alls.

Belöningen kommer då hon är lugn, då får man hälsa och gosa !

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: alex.ha
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 037
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka