C
cattisz
Jag funderade lite på är det fel att hålla sin hund nedtryckt mot marken (så den lägger sig på sidan) för att få den att lugna ner sig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror helt på situation, beteende och hur väl man läser sin hund.
hon hetsar upp sig väldigt mycket när det händer saker och hon tjuter och håller på , så om hon lugnar ner sig är det bara bra, nån som har något annat förslag ?![]()
Då tycker jag absolut inte att du ska trycka ner henne. Var helt lugn istället och ignorera henne tills hon lugnat sig.
Jag har en amstaff tik, när man t.ex kommer hem blir hon jätteglad hon hoppar på en (hon hoppar riktigt högt, knockar en i ansiktet) hon hoppar runt så man tappar det man har i händerna och hon tjuter och springer runt. När man har hälsat på henne och klappat henne ett tag så lugnar hon ner sig (tar ca en kvart kanske) Om man ignorerar henne och bara går vidare blir hon tokig, och välter ner saker när hon tar sig fram, hon är som en tornnado![]()
Hur länge är hon en tornado om du ignorerar henne? Kan hon "gå och lägg dig"? Har hon någon lugn plats i hemmet? Vad händer om du ryter till på henne att "nu lugnar du ner dig!"?
När hon beter sig så, tar du alltså tag i henne och lägger henne på sidan tills hon är lugn? Hur är hunden när du släpper lös henne igen? Vad gör du när hon är lugn? Hur snabbt lugnar hon ner sig?
Alternativt tillrättavisa och/eller avleda med lek eller liknande, beroende på när beteendet utlöses.
En hund som flamsar runt och börjar skrika när det kommer en annan hund ska inte ignoreras. Men jag tror att det kan vara svårt att uppnå rätt beteende i en sådan situation om man trycker ner hunden.
Ignorera hunden konsekvent och hälsa inte förrns hunden är lugn. Tar det en timme så får det ta en timme. Tillrättavisningar och skäll är också uppmärksamhet och all uppmärksamhet hunden får i detta läge kommer den ta som en vinst. Låtsas inte om att hunden finns förrns den lugnat sig.Jag har en amstaff tik, när man t.ex kommer hem blir hon jätteglad hon hoppar på en (hon hoppar riktigt högt, knockar en i ansiktet) hon hoppar runt så man tappar det man har i händerna och hon tjuter och springer runt. När man har hälsat på henne och klappat henne ett tag så lugnar hon ner sig (tar ca en kvart kanske) Om man ignorerar henne och bara går vidare blir hon tokig, och välter ner saker när hon tar sig fram, hon är som en tornnado![]()
Ignorera hunden konsekvent och hälsa inte förrns hunden är lugn. Tar det en timme så får det ta en timme. Tillrättavisningar och skäll är också uppmärksamhet och all uppmärksamhet hunden får i detta läge kommer den ta som en vinst. Låtsas inte om att hunden finns förrns den lugnat sig.
Där vet jag inte om jag håller med. En hund som börjar flamsa runt kanske i själva verket är osäker och då behöver den stöd och inte skäll som förstärker osäkerheten. Gör man en stor grej av hundmöten och börjar gorma på hunden kommer den ju bara tycka att det är ännu mer obehagligt. Generellt tycker jag att tillrättavisningar ska användas sparsamt.
Jag skrev ingenting om att gorma eller skälla på hunden, inte heller att man ska göra en stor grej av det. Men att totalt ignorera hunden kan skapa osäkerhet med, och i vissa situationer frustration.
Aldrig någonsin jag skulle göra det i den situationen du skriver om.
Du får ha tålamod. Om hon sprallar när du kommer hem, sål nonchalera henne.
Eller du kan säga hej, kanske bara ge en klapp på huvudet i förbifarten och sen gå in och göra det du ska.
Även om det är jobbigt i början, så kommer hon lära sig.
Mina hundar blir också glada när jag kommer hem. Har jag tex handlat och har händerna fulla, så får de vänta med att hälsa. Jag kanske bara säger vänta (vet inte riktigt vad jag säger, går av bara farten..) Känner jag för att hälsa, gör jag det. Men vill jag inte så, säger jag helt enkelt att de får vänta och visar med kroppspråket att jag tänker inte hälsa nu.