Är de verkligen intressant??

H

Havregryn

att veta att
"hästen hoppat enstaka hinder på xxx cm

läste de nyss i en annons, är de verkligen så intressant då ca ett - tre hinder anser jag som enstaka hinder.

Sv: Är de verkligen intressant??

för mig säger de inget att hästen hoppat enstaka hinder på en viss höjd, inte på en äldre häst, för vad bevisar de? unghästar är ju en anna grej tex. vid inhoppning etc..

eller vad säger ni?

Visst, vem som helst kan skrämma över en häst på en viss höjd och sen skryta med det i annons.. Sen om de klarar och hoppa den höjden en hel bana är ju en helt annan sak.

Så för min egen del är det inte alls intressant.

För mig är det ointressant, totalt.

Antar att den som skrivit annonstexten ser det som ett plus i kanten..

det beror väl på.. en 6-7 årig häst som ägaren bara vill dressyrrida men har provhoppats av någon som är modigare än ägaren och då hoppat 140-150 cm så är det väl helt OK att skriva det i annonsen..
ägare kanske vill tjäna en hacka på att sälja hästen till nån som vill hoppa och sen själv köpa sig en dressyrhäst..

men gäller det en 14årig häst som hoppat 120 cm enstaka gång så är det e piss i mississippi..

speciellt vid löshoppning så är det ju mest de grymmare höjderna man lyfter på ögonbrynen åt..

Säger inte mycket tycker jag.
Min egen häst har jag hoppat 1,40 med utan problem, ETT hinder! Hon skulle inte kunna gå en hel banan på 1,40, så det är helt ointressant med vad hon presterar på ett hinder.

Men som sagt tidigare, det beror på andra omständigheter också.

//Alice

Inte ett dugg intressant nej, inte heller att hästen/ponnyn hoppar si och så mycket på träning, vilket är ett vanligt förekommande försäljningsargument i annonser.

Jag struntar fullständigt i vad hästen gör på träning eller hemma på gården, det enda jag är intresserad av är resultat/placeringar på tävling, vilket även går att dubbelkolla (om det nu är en tävlingshäst man är ute efter....).

Känns som det är ponnyer/hästar med lite resultat som man annonserar på detta vis - alltid kanske man lurar någon......

Jag vill gärna veta vad hästen hoppat enskilt och på bana. Tex om enskilt var 110 cm och bana var 70, kan man få upp hästen till 110 höjd "med rätt ryttare"? Sen kan man ju då se hur hästens hoppteknik är, om hästen tyckte det var jobbigt med denna höjd eller om det bara flöt på. Det ser man ju mer på lite högre hinder, när hästen verkligen hoppar och inte bara galloperar över det. Så jag vill gärna ha det:)

//Star

att veta att
"hästen hoppat enstaka hinder på xxx cm

läste de nyss i en annons, är de verkligen så intressant då ca ett - tre hinder anser jag som enstaka hinder.

Ungefär lika intressant som när man skriver att hästen löshoppat si och så högt :grin:

För mig är det helt ointressant. Det som jag tycker är intressant är på vilken höjd hästen klarar en hel bana med flera typer av hinder.

Annonser är knepiga ibland tycker jag! Har flera ggr sett annonser där hästen beskrivits som "enorm hoppkapacitet", "ämne för de högre klasserna" osv, sen står det att hästen "tävlat 0,90 banor felfritt, kap för mkt mer". Ja det hoppas jag att det finns kapacitet för mer än 0,90-banor med ovanstående rubriker. :grin:

Det där med skithöga enstaka hinder i en annons är mer på ponny än på stor häst tycker jag.

Likaså är uttrycket "stannar aldrig" ngt jag får lite rysningar av, ser då framför mig en kamikazehäst som hellre hoppar och kraschar än att stannar om det blir helt fel.

Är hästen en tre åring kan det vara intressant att se om den är inhoppad överhuvudtaget. Höjden är då inte så viktig.

Äldre häst,näää, kan den inte ta sig runt en en meters bana på ett vettigt ssätt är den inte ens intressant som ridskolehäst.

Likaså är uttrycket "stannar aldrig" ngt jag får lite rysningar av, ser då framför mig en kamikazehäst som hellre hoppar och kraschar än att stannar om det blir helt fel.

Håller med!

Jag har en sån....eller hade! Hon hoppade ALLT i ALLA lägen, tills vi en dag hamnade mitt i en 1,30-oxer (GROV ryttarmiss! :o ) och höll på att stå på näsan. Det är INTE kul!
Idag stannar hon, tack o lov, i omöjliga lägen när matte "får blåskärm". Dock är de omöjliga lägena MKT lätträknade!

Något som också slår mig när jag läser annonser är att många verkar ha "kapacitet utöver det vanliga" och ÄNDÅ lider eliten "brist" på bra hästar? Märkligt! :grin: SÅ många kan omöjligt ha "kapacitet utöver det vanliga".

//Alice

Jag tycker väl inte det är direkt fel. Jag har själv skrivit ut det. Hästen var placerad 110 och startklar 120. Men matte är en mes dock var han hoppad 140-hinder av annan person.

Detta var en äldre häst. Det finns väl planer att han ska gå svår hoppning i framtiden. Fortfarande inte med mig :D

Något som också slår mig när jag läser annonser är att många verkar ha "kapacitet utöver det vanliga" och ÄNDÅ lider eliten "brist" på bra hästar? Märkligt! :grin: SÅ många kan omöjligt ha "kapacitet utöver det vanliga".

//Alice

Någon kåserade om det i ngt sammanhang för några år sedan, även jag håller med! :devil:

För mig är det totalt ointressant. Vet inte ens om jag skulle ringa på en annons där det stog så faktiskt..

Tja jag har ett gäng hästar här hemma som inte stannar och ingen av dem är speciellt dumdristig eller kamikazehäst.

:crazy:

//Alice

Nej jag tycker inte det är konstigt alls, ser på varenda tävling hästar som har mkt kapacitet men som inte tas tillvara på.

Min ena tysk har "kapacitet utöver det vanliga" och visst har en och annan toppryttare frågat om honom på tävling, men han är inte den lättridnaste direkt.

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=lagoonperstorp120.flv

Utöver det vanliga behöver ju verkligen inte betyda OS kapacitet heller för den delen. Där är det så mycket mer än bara kapaciteten som spelar in..

Inget jag skulle våga rida på! Jag föredrar om en häst stannar om den av ngn anledning kommer helt fel och inte har en chans att klara hindret.
Men jag vet att många tycker "stannar aldrig" är idealet.

Inget jag skulle våga rida på! Jag föredrar om en häst stannar om den av ngn anledning kommer helt fel och inte har en chans att klara hindret.
Men jag vet att många tycker "stannar aldrig" är idealet.

Och jag tycker tvärtom :D

Skulle inte vilja sitta på en som stannar, jag vill att hästen hjälper till och tar tag i hindrena. Och gör de det så hamnar man aldrig i den dåliga situationen

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
657
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka