Är de försent att avmaska nu??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nobelis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 495
N

Nobelis

Jag kom på nyss att jag glömt att avmaska mot stynglarverna.
Hästarna har haft ägg på benen så jag vet att risken är mycke stor att dom har masken.

Min fråga är nu:

Är de försent att avmaska nu??
Vad ska jag göra om de är försent? Vänta till våren? när i så fall?

Tack på förhand

Sv: Är de försent att avmaska nu??

Jag skulle avmaska nu om hästarna har haft mycket ägg på sig. Har de haft lite så skulle jag skippa det.

gör ett träckprov så vet du om du behöver avmaska eller inte.

avmaskningsmedel är inget man köper på apoteket receptfritt längre.

Styngflugeäggen syns inte på träckprov. De sitter ju utanpå hästen. Ser man dom där så vet man att det behövs:smirk:

Mina har inte haft några ägg som jag har sett iaf. Då behöver jag antagligen inte avmaska? Annars hade jag tänkt göra träckprov, men nu vet jag ärligt talat varken in eller ut.

Hade egentligen tänkt ta prov i vår, och om man ändå inte kan se styngflugelarver nu verkar det meningslöst att göra det nu...

/förvirrad...

Är det inte bättre att avmaska när det är vinter och kallt? eller ska man göra det NU?

Vi har precis avmaskat våra i veckan mot styngflugan. Vi har sett att dom haft en del ägg på sej i sommras.
Pratade med veterinären innan. Han tyckte att det var helt ok att maska mot det nu.

Är det inte bättre att avmaska när det är vinter och kallt? eller ska man göra det NU?

Om du menar mot styngflugan så är det utmärkt nu. Tillräckligt kallt för att flugan ska ha gett sig för året, men inte tillräckligt för att blodmasken ska ha gått i dvala än.

Avmaskade i veckan mot styngflugelarver på inrådan av veterinären, min häst hade rätt mycket flugägg på sina ben i somras så jag vågade inte chansa utan har avmaskat nu :)

Vi har mellan 4 - 6 +grader och ingen snö här, är det tillräckligt kallt?

jag bor i sthlms området.. och det ligger runt 0 här.. några + grader kanske. Och våran veterinär tyckte ju att det är nu man ska avmaska.

Nä det är klart den inte gör :D
ska åka och köpa maskmedel idag.
vilket medel ska man ha till dessa kräk?

:bow:
Japp jag vet att det är på recept :mad:
Ska messa min Vet. så han får ringa in det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 148
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus
  • Hur gör ni med barnkalas?

Hund, Katt, Andra Djur