Är 10.000 kr ...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare More_Champagne
  • Startdatum Startdatum
M

More_Champagne

...ett över pris för travare som säljs som ridhästar? Jag tycker det är ett humant pris för både häst & köpare.. eller?

Sv: Är 10.000 kr ...

Jag tycker inte att det är överpris för en frisk individ med vettigt temperament. Givetvis bör den inte vara alltför gammal heller. Jag anser att de låga priserna på travarna är ett problem, de hamnar ofta hos mindre rutinerade personer vilket de absolut inte ska med tanke på omskolningsbehovet. Tyvärr bidrar detta även till travarnas dåliga rykte som ridhästar.

Dyrare hästar= förhoppningvis lite duktigare ryttare= bättre hästar= mindre skitsnack!

Ja men det är min filosofi också. Har aldrig sålt en häst under 10 tusen... Sånt anser jag är skambud.

Jag tycker det är ett bra pris på 10. Sålde min vbl travare för ca 1 månad sedan och begrde då 13 000 då hon är hoppad 1.10 och mkt fin att rida. Fick då ett mejl ifrån en kvinna som skrev typ " hur kan du sälja en travare för så mkt pengar när man kan få en gratis på bortskankes.se " Men såld bev hon för dem pengarna så..

jag skulle inte slja en häst under 10.000 har man inte råd att köpa en hst för dom pengarna ska man inte köpa nån. många vill ju h atravare för dom ka få dom nstan gratis. men man vill ju se att dom är så pass intresserad att dom kan betala för en häst. sen spelar ju mkt mer in men tycker 10.000 är väldigt humant.

Vi köpte (vbl)travare för att den var billig och vi behövde en sällskapshäst illa kvickt då säljaren till ''min'' kallblodstravare drog sig ur dagen innan vi skulle hämta honom. Vbl travare fick det bli, vi hade precis slängt ut 20 000 på en annan häst (nordsvensk) och det är kanske inte så mycket för en häst, men har man bara en inkomst och inte vill ta lån, så får man lägga sig i en lägre prisklass. Köpt stängselstolpar och allt annat som behövs för bra sommarhagar med..
Iaf blev det Crow, min förhoppning att han kunde tölta besannades (vad folk än tycker om det). Säkert inte den bästa förstahästen, och jag sattes ju på plats i min ''jag är tillräckligt duktig-värld'' när jag bröt handen.
Men tusan att jag är glad över det köpet! Trots att han var tänkt som sällskapshäst och att ''min riktiga'' skulle komma sen om Crow o jag inte passade ihop.
Iofs är det väl precis det ni (och även jag om jag skulle sälja honom någon gång i framtiden) är rädda för; att de köps ffa som sällskap. Men vi hade iaf kunnat garantera ett livslångt hem och god omvårdnad..
Nu håller jag på med inridning av min lille travare - denna gången med en tränare så att det blir rätt.

Jag förstår er fullt ut, och håller med, travare är värda mycket mer än de säljs för. Samtidigt tycker jag att andra ''riktiga'' ridhästar är lite väl dyra.. men jag förstår inte varför travare ska vara så mkt billigare. Sälj ett halvblod med samma utbildningsnivå, ålder och sundhet som en vbl travare, så skiljer det sig ändå 40 000...

btw så travade han på volten första gången häromdagen när tränaren såg, fick mkt beröm för den ''passage-lika'' traven.. så visst kan de trava fint med, och galoppera..

Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget..hm..

Vi brukar försöka hålla 10000 som nedre gräns när vi säljer travare, just för att det inte ska vara för billigt. Vi har å andra sidan skänkt bort en häst också, när det var till en vi kände.

*kl*

Jag tycker inte heller 10 är dyrt för en häst, sen är det ju upp till marknaden om de vill betala det. Jag satte ut min häst för 6000 och fick svar från några som tyckte sååå mycket om henne efter provridning och så. Men de kunde inte tänka sig betala mer än 4. "Inte intressant", sa jag tillbaka. Några dagar senare ringde de och sa att de ändå ville köpa henne för det jag begärt. Jag har dock lite stolthet, tycker inte man prutar på de pengarna och sa att jag tyckte de var oseriösa från början och vägrade sälja till dem.. Nu är hon igångsatt igen och ska snart kvala så nu är hon inte till salu.

Då är jag inte ute & cyklar då. Har erfarenhet av att de flesta som köpt häst av mig inte gnällt över priset eftersom de varit nöjda med vad de sett & prov ridit. Men sen finns det ju undantag.

Är hästen någorlunda riden innan är det ett helt ok pris. Med någorlunda riden menar jag haft ryttare på ryggen iaf..

Alla mina har alltid varit mkt ridna då det ingår i mitt tränings upplägg. Däremot har de ju inte varit "tok" utbildade, men fina & snälla att rida. Galopp ombyten, travat i olika tempon osv.

Hel ok.
Eftersom jag själv kan utbilda dem så räcker det för mig att de är ledtama i grimma:p
Fast då betalar jag givetvis mindre för dem. OM det inte är en fölunge med bra stam som kan startas.

Hästen i ovanstående exempel är välriden, går LB med en rutinerad ryttare men är däremot ingen nybörjarhäst. Och nog tyckte jag att jag hade kunna fått 6, men som sagt... Jag hittade inte rätt spekulanter tydligen. Eller, som sagt, de ville köpa henne men prutade så mycket att jag inte tyckte de skulle ha henne... Jag tycker inte man prutar på en häst under 10...;)

Hästen i ovanstående exempel är välriden, går LB med en rutinerad ryttare men är däremot ingen nybörjarhäst. Och nog tyckte jag att jag hade kunna fått 6, men som sagt... Jag hittade inte rätt spekulanter tydligen. Eller, som sagt, de ville köpa henne men prutade så mycket att jag inte tyckte de skulle ha henne... Jag tycker inte man prutar på en häst under 10...;)

Jag är nog fel person att uttala mig som köpte min starthäst (ja då var han ostartad) för 5000:- nerprutad från 8500:-:angel: (Blev en okej häst som förhoppningsvis fortfarande har någon krona kvar att tjäna och har vunnit lopp och gått 17,0 nu)
de hästar jag har sålt har jag haft ute på prov/foder i ett år och varit väldigt noga med var de hamnat. har haft turen att hittat kanonhem åt de jag gjort mig av med och då nästan gett bort dem och sagt åt nya ägarna att lägga pengarna på hästen istället, men det blir ju en annan sak.
Ska man annonsera ut dem så tycker jag 10000 :- är helt okej, men jag tror det skiljer lite mellan var i landet man bor också? Häromkring finns det mängder av gratishästar.

Jag tycker det är ett vettigt pris! Jag tycker egentligen 8-10.000 kr bör vara en minimumgräns

Jag tycker det känns olustigt att pruta på ett djur överhuvudtaget. Måste man pruta så har säljaren satt fel pris, tycker jag. Jag brukar då be säljaren återkomma med ett skäligt pris.

Men det är ju kul att pruta! Det hör ju till när man köper något:D (/Fnobby, som prutar på dagens lunch på stallfiket...:angel:)

Jag tycker priset är mer än skäligt, speciellt om den är inriden (oavsett om den är välriden eller inte)!

Då jag säljer mina hästar är det "prutat och klart" och jag drar öronen åt mig om någon prutar, det är inte upp till köparen att sätta pris (ledsen Fnobby ;)) - har man inte råd med priset så köp en annan häst! För hästen kommer kosta så OFANTLIGT (ja, ja finns alltid undantag) mycket mer efter köpet och har man inte råd med inköp - hur skall man ha råd med resten??

(har sålt till "prutare" en gång - aldrig mer...)

tycker att 10 är ett bra pris, absolut inte dyrt!
min kostade det dubbla och ja tänkte aldrig tanken på att pruta!
tycker att folks syn på fd travare är helt kass! Dom är ju oftast mycket trevligare än tex hbl. Hanterade sen dom var små och coola men sällan sega. Sen finns det ju så mycket arbetsvilja i dom! Helt underbara hästar!

svammligt inlägg, me men ...

// Tuss som brinner för vbl travarna.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Manji
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka