Apropå ek

Trix

Trådstartare
Som jag har förstått det är det främst ekollon som är farliga för häst, och att de äter sådana om det finns för lite mat i hagen? Har jag fel?

Varje år augusti-september tar mitt fullblod gärna ett par eklöv och tuggar på när vi är ute i skogen. Före och efter det är hon inte intresserad av ek öht.
Jag har förmodat att det är något i dessa löv som hon anser att hon behöver just då. Det är ju likadant med tistlar, inte förrän de blommar är de intressanta.

Sv: Apropå ek

Tistel är jättebra i utrensande syfte och hästar äter dom gärna då och då.
Vad ek skulle ha för syfte är jag osäker på men det finns säkert något. Jag har för mig att barken på eken är giftigare än ekollonen. Ekollon framkallar nog främst kolik mig veterligen.

knapp
Jag är också intresserad av detta ämne då jag blivit erbjuden spån som det finns ek i. Har avböjt av den anledningen men är det verkligen farligt? Spånet luktar rätt starkt och jag har fått för mig att det är just eken som luktar så.

Man ska undvika alla delar av ek, från rötter till nötter...så var glad att din häst bara vill ha ett par löv. Kanske glömmer den bort varje gång hur löven smakade och sen inser att det inte var gott? (Jag vet inte, går ju inte riktigt att svara på.)

Prick - Smart gjort, skulle jag med göra. Oavsett vad det är som får spånet att lukta starkt, så känns det inte ju så bra att ha bland hästar.

Jag sökte på shenet.se, som är en site som är otroligt innehållsrik när det gäller örter o växter för som de själva säger: "Parfym, kosmetika och utvärtes medicin från Egypten till idag - störst på nätet"

Där står bl a att ek räknades som medicinalväxt, fanns i Svenska och Nordiska farmakopén, ekbark var en av de växter som Medicinalstyrelsen uppmuntrade allmänheten att samla in åt apoteken under andra världskiget.
http://www.shenet.se/vaxter/ek.html

Har tydligen många användningsområden, även om man varnar för giftighet, bl a:
"Förr har ekbarksdekokt tagits invärtes för att stoppa diarré och inre blödningar, vid akut mag-tarmkatarr och som motgift vid alkaloidförgiftningar", "Gurgelvatten och munvatten vid inflammationer i munnens slemhinnor. Culpeper använder dekokten mot blödningar i munnen" mm.
http://www.shenet.se/ravaror/ekbarksdekokt.html

Fast det där gäller människor, inte hästar.
För hästar är ek som kokain, heroin eller andra droger. Giftiga och beroendeframkallande, med risk för organskador och död.

Nej, det är väldigt målmedvetet hon styr mot ek :) , så jag tror inte att det är något misstag.

På våren och hela sommaren ratar hon det trädslaget. Då är det framförallt björk och gran som gäller.

Fast det där gäller människor, inte hästar.
För hästar är ek som kokain, heroin eller andra droger. Giftiga och beroendeframkallande, med risk för organskador och död.

Mhm, men OM drog-teorin skulle gälla, så skulle hon ju vara tokig i ek jämt, vilket hon inte är.

Vet inte om det stämmer men jag har hört att hästar äter ekollon för att avmaska sej själv.Giftet i ekollonen skulle göra så inälvsmasken dör.
En del hästar låter det inte stanna vid några stycken utan de blir beroende och kan inte sluta äta dem.
Har själv haft en sådan ponny innan jag begrep bättre och hon fick fång och blev förgiftad av alla ekollon hon vräkte i sej.
Numera rensas hagarna nogrannt från ekollon.....

Alla människor som testar droger fastnar inte.

Sant :) , men jag tror fortfarande att ekbladen under just den perioden innehåller något som hon anser sig behöva. Precis på samma sätt som andra växter är mer intressanta under olika delar av året och på samma sätt som saltstenen försvinner fortare under vissa perioder för att i princip ratas under andra.

Fast aug-sep brukar ju mattillgången tryta lite..så inte är det då ovanligt att hästar äter annat.

Det är ju inte i hagen, för där finns ingen ek, utan när hon får syn på en i skogen och traskar målmedvetet förbi allt annat ätbart :).
Detta sker endast under en kort period, sedan är ek fullständigt ointressant igen.

Mhm, men OM drog-teorin skulle gälla, så skulle hon ju vara tokig i ek jämt, vilket hon inte är.

Grannens häst dog av ekförgifning. Det blev väldigt akut och han blev riktigt dålig. Ingen rolig historia!

Det är inte så att om de äter några blad så är de beroende, men om de äter det i tillräcklig mängd så är det beroendeframkallande. Hur mycket de måste äta vet jag inte, säkert är det individuellt också.

Jag skulle aldrig låta min häst äta ek, ekollon eller liknande. Det har hänt att min häst nappar åt sig en liten kvist från ek, men då drar jag ut den ut munnen på honom. Sånt vill jag inte veta av!!!

fel fel fel.
hela eken är giftig!!! och dom äter det även om dom har massa annan mat, det verkar smaka gott. vissa hästar kan få riktig smak för eken och bli helt desperata efter att äta löven.

fel fel fel.
hela eken är giftig!!! och dom äter det även om dom har massa annan mat, det verkar smaka gott. vissa hästar kan få riktig smak för eken och bli helt desperata efter att äta löven.

Finns det någon dokumentation som styrker detta (att hela eken är giftig - även tex stammen)? Har sökt lite men vet inte var jag ska leta...

Finns det någon dokumentation som styrker detta (att hela eken är giftig - även tex stammen)? Har sökt lite men vet inte var jag ska leta...

Jag undrar detsamma :) Överallt talas det bara om ekollon.

Även om jag vet att en överdosering av t ex bark från ek definitivt inte är nyttig, vare sig för djur eller människa.
Nu till mitt MEN: det är tydligen tanniner (ämnen) som är giftiga och dessa finns även i gran, så varför anses inte gran giftigt då?

Allting är ju förödande i tillräckligt stora mängder.

Senast ändrad:

det gör det, hela eken innehåller samma ämne, vilket är känt och vidtagit sen många många år.

jag fattar inte hur folk vågar chansa. :crazy:

Jag tror inte att ek innehåller några egentliga gifter. Tanninerna, eller garvsyrorna, är ju inte giftiga i det avseende att de aktivt förhindrar kroppens funktioner.

Däremot verkar de ju passivt genom att vara tok-svåra att smälta och behandla så för en växtätare med långsamt matsmältningssystem kan jag se att det skulle kunna blir problem om osmälta blad eller ekollon kommer in i "fel" område i tarmarna.

Ek är giftigt fär hästar. Alla delarna av ek skall undvikas. Har haft häst som inte alls varit intreserad av ek medan en annan varit masnisk så fort det funnits till fälle att komma åt åk löv, ekollon eller grenar. Även om det finnists bete eller hö i hagen har eken gått först. Dammsugit med nosen på marken för att hitta ek "delar". Givetvis är ekarna ordetligt bort stängslade nu för tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka