Äpplen till "fånghäst!

Noak

Trådstartare
Jag har en häst som hade ett fånganfall i juli 2011. Behandlad av veterinär. Återhämtning och konvalecent tiden gick bra. Nu i sommar har han gått på bete mest i vinterhagar, skogshagar samt växelvis. Inne ibland på natt/dag. Han har reagerat med kraftigare puls, haft tarmstörningar fått microbalans osv. har då snabbt flyttat honom till "gamla" hagen.

Nu mår han bra.....men någon har tydligen slängt in äpplen i hagen. Utan att tillfråga mig eller ta hänsyn till min häst. (vid midsommar slängde man in nyslaget gräs i mängder). Ingen tror på att min häst haft ett fånganfall. Ett varmblod kan ej få fång enligt de "hästmänniskor" som finns här. Jag har blivit utskrattad, förlöjligad, mobbad av vuxna människor. Jag själv är över 50, haft min häst i 7 år känner honom väl, ser minsta lilla förändring.

Nu känns det som ett slag under bältet, när ska denna kamp för hästen få ett slut, jag orkar inte mer. Äpplen till en fånghäst är inte det lämpligaste, har någon varit med om att äpplen, morötter och liknande satt igång ett fånganfall?
Vad kan man säga till dessa okunninga "hästmänniskor" om de gör så att min häst blir sjuk, när jag lyckats få honom så fin igen:cry:

Sv: Äpplen till "fånghäst!

Förklara för dem att deras okunskap kan leda till att du får avliva din häst. Att bete sig som de gör kan leda till att de blir anmälda för djurmisshandel för det är det att slänga till en fånghäst äpplen, gräs och annat den inte klarar. Det kan du också hota med.

Jag vet hur det är för när jag berättar för folk att våran fick fång mitt i vintern så säger majoriteten att det måste ju varit något annat för hästar kan inte få fång på vintern. Nu har han förmodligen cushing och det har ingen hört talas om heller utan folk tycker att jag är allmänt löjlig som inte låter honom äta gräs :grin: Turligt nog vågar ingen säga det till mig men jag ser ju deras reaktioner...

Jag är i dessa lägen väldigt glad för att jag har hästarna hemma och kan göra som han mår bäst av. Hade vi varit inackorderade så hade han nog inte levt nu.

Vilka idioter!!!! :mad: Fy vad förbannad jag skulle bli. En fånghäst tål absolut inte att äta äpplen!!!

Kan du byta stall? Annars tror jag du behöver skälla ut dem ordentligt så det helt enkelt inte vågar ge din häst något.

I våras var det någon som kastat äpplen från vägen och in till min cushinghäst, som tur är var de inte så bra på att kasta och de landade precis utanför. Vet inte vem som kan ha hittat på det, bor på enskild liten grusväg. Men efter det satte jag upp en stor skylt "MATA EJ HÄSTEN".

Sätt på en mun korg, då kan folk inte matta hästen.
En apple eller en morrot komma inte att ger ett fong änfall, det är mängden du för se upp för.

Tyvärr så tycker de redan att hästen skulle bort eftersom han i början på betessäsongen inte kunde gå hela dygnet med de andra. Inget man förstod. Jag har ett dokumenterat fånganfall, men det var veterinären som skrev det jag ville?? enligt "hästmänniskorna" här. Man ska aldrig sluta att förundras över andras okunskap. Man tror att de skojar:crazy: som inget vet. Var glad att du har dina hästar i eget stall.

Centaur, jag var fly förbannad i midsomras med det nyslagna gräset. Jag har följt alla regler när det gäller att fodra en fånghäst, hela året. Och naturligtvis pratat om det, men jag får dubbelt tillbaka, nu pratar man inte med mig. Eftersom de inte tror på mig så ger de vad de tycker. "Man klubbar ihjäl hästar som inte fungerar", så uttrycker man sig:mad:
Lyckligtvis så flyttar vi nästa vecka och jag vill flytta en "frisk" häst. Jag var bara tvungen att skriva denna tråd för man tror inte det finns såna här häst människor. Men verkligheten är nog värre än man anar.

Nej, att sätta på munkorg nu är inte vad jag vill. Jag tar itu med människorna istället! Har inget att förlora längre. Ville bara berätta hur det kan se ut i hästvärlden, som tur är finns det riktiga hästmänniskor och hästvänner!

Jag gjorde så i mitt gamla stall att jag plockade fram bilder på en frisk hov och en som hade fått laminitis och visade henne vad som kunde hända om hästen fick minsta lilla för mycket godis. Sen förklarade jag att om det skulle hända så skulle hon få betala alla veterinärkostnader som blev av att hon ville va snäll och ge en morot till hästen.

I sommar har jag hela tiden fått höra att mina hästar får för lite mat. Och då har jag sagt det att ja de ser ju så magra ut (tre överviktiga ponnyer). Man får bara vara bestämd och säga att det finns där även om det kanske inte syns just nu.

Vi har sagt till att hästen inte får fodras med äpplen. Fick bekräftat att "hästtanten" har lagt in äpplen till hästarna trots att hon vet att han haft ett fånganfall. De väljer att inte tro på mig. Det var även hon som la in nyslaget gräs i mängder i midsomras då jag under hela vår och försommar varit så försiktig. Andra ger alltså olämligt foder till en fånghäst:(

Jag la fram bra studier och bilder tidigare och sa att de kunde läsa, men det fanns inget intresse alls.

Idioter!

Vad har de för rätt att mata din häst. Be dem ringa o anmäla istället o då få det på papper eller be din vet skriva ett.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: I februari konstaterades det att min ponny hade fång och hon svarade bra på behandlingen och vet var nöjd. Ponnyn (B-ponny) är...
Svar
3
· Visningar
2 010
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama