Äppelcidervinäger?

_Runaway_

Trådstartare
Har hört vissa som ger sin häst äppelcidervinäger i fodret. Undrar då varför? Vad är det bra för?

Sv: Äppelcidervinäger?

jag ger äppelcidervinäger till min gräsallergiker, det rensar ut pållans gifter i kroppen :devil: det renar och balanserar bakteriefloran. Men man ska inte ge allt för mycket för då blir det för surt i magen :crazy: , men ca 1dl vinäger i 20 liter vatten :d ;)

ja det ska gå lika bra, men jag föredrar att ge det i vattnet då min pålla tycker att vattnet smakar godare å dricker lite extra nu på sommaren

Jag har också en d-ponny :) och hon får som sagt fri tillgång till vatten med äppelcidervinäger i så det är olika för dag till dag med henne beroende på hur mycket hon dricker. Men om du bara vill ge det i förebyggande syfte så räker det nog med 1 dl om dagen i fodret och du bör nog inte ge det varje dag hela året men någon några dagar i veckan :idea:

Har hört att det förebygger urinvägsinfektion? Min kompis häst har haft det (infektion alltså) och nu ger hon äppelcidervinäger till sin häst för att den inte ska få det igen.. Stämmer detta?

Ja jag har hört lite att det ska vara bra för urinvägarna, kan inte säga säkert men jag har hört det.

Cita: Tack för svaren! Tänkte börja ge honom det då. Måste man ha Speviell för hästar? Kan man köpa vanlig i mataffären och sen om det funkar/hästen gillar det så köper man dunk i hästaffären?

Det kvittar vilken, köp den billigaste de har samma effekt :) men för mig blev det så dyrt att gå till matbutiken å köpa 1 liter åt gången så jag köpte en 5lit dunk på granngården. :devil: :D

Jag är rätt skäker på att man kan banta dem med det oxå, är skarpt frestad att försöka lura i min lite ÄCV nu under betet... hur det nu ska gå till, han ser ut som en badboll...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama